۱۳۹۴ فروردین ۲۷, پنجشنبه

پوتین: تحویل اس ۳۰۰ به ایران به ثبات منطقه کمک می‌کند

پوتین: تحویل اس ۳۰۰ به ایران به ثبات منطقه کمک می‌کند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی ایران گفته که تحویل موشک‌های اس۳۰۰ به ایران باعث افزایش ثبات منطقه می‌شود. به گفته وزیر دفاع ایران، این موشک‌ها ۲۰۱۵ به ایران تحویل داده می‌شود.
دیدار میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، (اول از راست) با دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای در مسکو؛ علی شمخانی، نماینده ایران، نفر چهارم از چپ
به گزارش خبرگزاری مهر، علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی کشور، روز چهارشنبه (۲۶ فروردین / ۱۵ آوریل) با ولادیمیر پوتین در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرده است.
مهر می‌نویسد که شمخانی پس از دیدار با دبیران شورای امنیت ملی کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای با رئیس جمهور روسیه از جمله درباره لغو ممنوعیت فروش سامانه پدافندی اس ۳۰۰ به جمهوری اسلامی و "تاثیر این اقدام در افزایش ثبات در منطقه" گفت‌وگو کرده است.
پوتین گفته است: «این تصمیم که امروز گرفته شد، دارای پیامی مشخص در خصوص ضرورت پای‌بندی همه کشورها به تعهداتشان است.»
رئیس جمهور روسیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به گسترش بحران‌های امنیتی در یمن، سوریه، لیبی، شمال آفریقا و اوکراین، انتقاد کرد که "برخی کشورها خواهان تثبیت ساختار قدرت تک قطبی در جهان" هستند. او تاکید کرد که "تغییر ساختار تک‌قطبی روندی اجتناب‌پذیر و غیر قابل توقف است".
طی سه روز اخیر از جمله اسرائيل، آمریکا و آلمان از تصمیم روسیه مبنی بر لغو ممنوعیت تحویل موشک‌های پدافند هوایی اس‌۳۰۰ به ایران انتقاد کرده‌اند. نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائيل دادن سلاح‌های پیشرفته به ایران را "موجب افزایش پرخاشگری این کشور در منطقه" دانسته‌اند.
تجلیل شمخانی از اقدام روسیه
به نوشته خبرگزاری مهر، علی شمخانی در دیدار با پوتین تصمیم روسیه به لغو ممنوعیت فروش سامانه پدافندی اس ۳۰۰ به ایران را "اقدامی ارزشمند در مسیر همکاری‌های رو به توسعه دو کشور" دانسته است.
از جمله اقدامات اخیری که از آن به عنوان توسعه روابط دو کشور نام برده شده، قرار معامله پایاپای نفت ایران در برابر کالای روسیه است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه (۲۵ فروردین / ۱۴ آوریل) با اشاره به توسعه روابط میان دو کشور گفته بود که در آینده روسیه معامله پاپای نفت در برابر کالا با ایران خواهد داشت.
اما از جمله آمریکا ضمن ابراز نگرانی از تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ به ایران، اعلام کرده که تصمیم روسیه برای شروع معامله پایاپای نفت ایران در برابر کالای روسیه نیز می‌تواند به نگرانی‌های موجود در رابطه با تحریم‌ها علیه ایران دامن بزند.
به گزارش خبرگزاری مهر‌، علی شمخانی همچنین از "توسعه یکجانبه‌گرایی و افزایش دخالت غیر قانونی در امور داخلی کشورهای مستقل در قالب تشکیل ائتلاف‌های تصنعی" ابراز نگرانی کرده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور بدون نام بردن از عربستان سعودی از حمله نظامی به یمن و "جایگزین کردن نظامی‌گری به جای گفت‌وگو" و تکرار تجربه‌های عراق‌، سوریه و افغانستان انتقاد کرده است.
بیش از دو هفته است که عربستان سعودی و نیروهای نظامی کشورهای عربی مؤتلف با این کشور به مواضع شبه‌نظامیان شیعی حوثی در یمن حمله می‌کنند. جمهوری اسلامی از شیعیان حوثی حمایت می‌کند. ایران از عربستان خواسته به حمله‌های نظامی علیه حوثی‌ها در یمن پایان دهد، اما عربستان به این درخواست بی‌اعتنا مانده است.دويچه وله

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر