علامه سید علی الامین، مرجع بزرگ شیعیان لبنان روز یکشنبه، ۲۶-۴-۲۰۱۵ در مصاحبه‌ای با کانال تلویزیونی «الحدث» گفت، مسئله ولایت فقیه هیچ ربطی به سیاست ندارد».
وی افزود: «ما ولایت فقیه را به عنوان یک اعتقاد فرامرزی قبول نداریم و این اعتقاد باید در ایران محصور بماند».
الامین اظهار داشت: «ما از دهه هشتاد روش و رویکرد رژیم ایران در رابطه با مذهب را رد کردیم».
وی افزود: «موفقیت ایران در جذب برخی لبنانی‌ها به دلیل ضعف دولت لبنان صورت گرفته است».
علامه الامین گفت: «در لبنان دولت و قانون چتری است که همه را زیر پوشش قرار می‌دهد».
این مرجع شیعی لبنانی تاکید کرد: «روابط مذهبی و دینی افراد نباید به هزینه پشت کردن به وطن شان باشد».
الامین گفت: «بر حزب الله لبنان است که از باطلاق سوریه خارج شود. ما شیعیان لبنان دیدگاه ایران به تشیع را قبول نداریم و ایران تاکنون نتوانسته شیعیان عرب را به خود جذب کند، تنها برخی احزاب شیعه وابسته به تهران با دیدگاه ایران موافقند».
وی اظهار داشت: «ملت‌های منطقه از این سخنرانی آتشین سودی نخواهند برد بلکه این خطبه‌های آتشین مانند ریختن نفت بر روی آتش است. ملت‌ها نیاز به سخنی دارند که همه را درو هم جمع کند».
علامه الایمن افزود: «حزب الله شیعیان را نمایندگی نمی‌کند همانطوری که اخوان المسلمین سنی‌ها را نمایندگی نمی‌کند. برخی احزاب متاسفانه دین و مذهب را به عنوان یک ابزار سیاسی برای یارگیری بیشتر بکار می‌گیرند».
وی گفت: «نزاعی که اکنون در منطقه شاهد آن هستیم یک نزاع مذهبی نیست بلکه یک نزاع و کشمکش سیاسی است که در آن مذهب ابزار قرار گرفته است به همین دلیل فتوا‌ها نباید در خدمت کشمکش‌های داخلی قرار گیرد».
مرجع دینی لبنان تاکید کرد: «شیعیان و اهل سنت صد‌ها سال بدون اختلاف یا کشمکش با صلح وصفا در کنار هم زندگی کردند».
وی در باره رویدادهای اخیر در تکریت و قتل سنی‌ها توسط شبه نظامیان شیعی وابسته به ایران، گفت: «چه آنهایی که تکریت را اشغال کرده‌اند و چه آنهایی که آن را بازپس گرفته‌اند، هیچکدام برای تطبیق احکام اسلام به آنجا نرفته‌اند».
علامه الامین در باره گروه حوثی‌ها در یمن گفت: «فرقه زیدیه به هیچ عنوان در حوثی‌ها خلاصه نمی‌شود».