۱۴۰۳ فروردین ۲, پنجشنبه

همه‌کاره، کذاب و فاسد؛ رمزگشایی از افرادی که ظریف نام برد

همه‌کاره، کذاب و فاسد؛ رمزگشایی از افرادی که ظریف نام برد

 احسان مهرابی

احسان مهرابی

 


«محمدجواد ظریف»، در فایل صوتی که اخیرا به دست «ایران‌وایر» رسیده، افرادی را «همه‌کاره» انتخابات مجلس و دو نماینده منتخب مجلس دوازدهم را، «فاسد و کذاب» خوانده است. این گزارش، دربار افرادی است که ظریف چنین صفاتی را به آن‌ها نسبت داده است.

***

سخنان محمدجواد ظریف، بار دیگر نقش «محمدعلی جعفری» و «حسین طائب» را در انتخابات مجلس مطرح کرده است، نقش‌آفرینی سپاه پاسداران در انتخابات موضوعی جدید نیست، اما از انتخابات ۱۴۰۰، به‌جای بازیگری این نهاد علیه طیف اصلاح‌طلب، جریان‌های داخلی سپاه پاسداران با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در یک فایل صوتی که به‌صورت اختصاصی به ایران‌وایر رسیده است، ظریف، وزیر خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید حسین طائب، رییس پیشین سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محمدعلی جعفری، فرمانده سابق کل سپاه، «همه‌کاره» این انتخابات بوده‌اند.

ظریف گفته که «کل فهرست‌های انتخاباتی» را جعفری و طائب تنظیم کردند.

ارائه فهرست توسط «سعید محمد»، فرمانده پیشین قرارگاه اقتصادی سپاه موسوم به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا که از طرف جعفری حمایت می‌شود، جایی برای تکذیب دخالت فرمانده سابق کل سپاه در انتخابات باقی نمی‌گذارد، اما درباره نوع نقش‌آفرینی حسین طائب، روایت‌های متفاوتی مطرح شده است.

هرچند برخی از جلسه او با محمدعلی جعفری و «میثم نیلی»، برادر داماد رییسی درباره فهرست شورای مرکزی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا همان«امنا» خبر داده‌اند، اما گروه دیگری معتقدند که او نقش دوگانه بازی کرده و از قالیباف نیز حمایت کرده است.

ظریف همچنین «محمود نبویان»، یکی از پرکارترین افراد در حمله به برجام را «کذاب» و خوانده و پرونده فساد اقتصادی «حمید رسایی» را مطرح کرده و او را «فاسد» خوانده است.

نقش‌آفرینی محمدعلی جعفری با فهرست سعید محمد
نقش‌آفرینی محمدعلی جعفری در انتخابات از طریق سعید محمد که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده بود، در انتخابات مجلس دوازدهم ادامه یافت.

سعید محمد فهرستی را به‌همراه «علی‌اکبر رائفی‌پور» و «محمدرضا غلامرضا»، معاون برکنار شده سیاسی سابق وزارت کشور، ارائه کردند که یکی از فهرست‌های پیروز انتخابات شد. نمایندگان مجلس، پیش‌تر وزیر کشور «احمد وحیدی» را که او هم سرتیپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده پیشین نیروی قدس است، برای برکناری معاونش بابت آنچه دخالت انتخاباتی او خوانده بودند، تحت فشار گذاشته بودند.

سعید محمد می‌توانست خود در انتخابات مجلس نامزد شود و یکی از گزینه‌های این گروه برای ریاست باشد، اما احتمالا به‌دلیل نگرانی از رد صلاحیت، نامزد نشد. در این میان، شبکه مجازی در اختیار محمدعلی جعفری نیز برای این فهرست تبلیغ کرد، همان‌گونه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز، از این شبکه برای تبلیغ ورود سعید محمد به انتخابات استفاده شد.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، جریان فرماندهی سپاه پاسداران، طرح حضور سعید محمد در انتخابات را به تعبیری در نطفه خفه کرد. با‌این‌حال، این جریان توانست در انتخابات مجلس بدون مزاحمت فعالیت کند.

در انتخابات سال ۱۴۰۰، «یدالله جوانی»، معاون سیاسی سپاه پاسداران گفت که سپاه به‌جد با ورود پاسداران به عرصه انتخابات بدون طی مراحل قانونی مخالف است و سعید محمد از مسوولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به‌دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات، برکنار شده است.

با‌این‌حال، در این دوره، فرماندهی وقت سپاه پاسداران و دیگر جریانات وابسته به آن، به‌صورت جدی علیه فهرست سعید محمد وارد نشدند. اما برخی مانند حمید رسایی، فرماندهی وقت سپاه و رسانه‌های این نهاد ازجمله «جوان» و خبرگزاری «تسنیم» را، به حمایت از قالیباف متهم کردند.

ماجرای عجیب‌تر اما همکاری جعفری و حسین طائب است. در فایل صوتی افشا شده از محمدعلی جعفری و معاون اقتصادیش، مشخص می‌شد که او با محمدباقر قالیباف و حسین طائب، مسوول اطلاعات سپاه درگیر بوده است.

مدتی بعد، «محمد کاظمی»، فرمانده حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران که نامش در این فایل صوتی مطرح شده بود، جایگزین طائب شد. با انتشار فایل صوتی مهدی طائب، رییس قرارگاه عمار و برادر رییس سازمان اطلاعات سپاه نیز، جنبه‌های دیگری از اقدامات علیه قالیباف علیه جریانات رقیب مطرح شد.

مهدی طائب، میثم نیلی، برادر داماد ابراهیم رئیسی را افشاکننده سفر خانواده قالیباف به ترکیه معرفی کرده بود.

باوجود این تنش‌ها و درگیری‌های گسترده بین محمدعلی جعفری، حسین طائب و میثم نیلی، گزارش‌هایی درباره نشست مشترک این سه نفر و برخی دیگر برای تصمیم‌گیری درباره فهرست امناء مطرح شد.

در این فهرست اما قالیباف قرار نداشت و چهره هایی چون محمود نبویان و حمید رسایی در صدر آن قرار داشتند که ظریف در فایل صوتی، آن‌ها را «فاسد و کذاب» خوانده است. هرچند که جبهه پایداری نیز خود تغییرات گسترده داشته و برخی چون رسایی از آن خارج شده‌اند، اما همچنان همان گرایش سیاسی را به‌شکل دیگری حفظ کرده‌اند.

در این میان اما خود «جبهه پایداری» با «شورای ائتلاف» متحد شد و فهرست مشترک ارائه کرد که محمدباقر قالیباف و «مرتضی آقاتهرانی»، در صدر آن قرار داشتند. این وضعیت باعث شده که درباره نقش حسین طائب، تفسیرهای جداگانه‌ای وجود داشته باشد و برخی معتقد باشند که او نقش دوگانه‌ای بازی کرده و در عین برگزاری جلسه با جریان محمدعلی جعفری، به‌نوعی از قالیباف نیز حمایت کرده و یا حداقل علیه او اقدامی انجام نداده است.

هرچند که برخی انتشار خبر تلاش «اسحاق قالیباف»، فرزند «محمدباقر قالیباف» برای اقامت در کانادا را، به طائب نسبت داده‌اند. با‌این‌حال گروه دیگری معتقدند که برخی از نزدیکان قالیباف در دوره شهرداری که با «زاکانی» موتلف شده‌اند و همچنین رقبای دیگر قالیباف نیز، به این اسناد دسترسی داشته‌اند و این اقدام توسط آنان انجام شده است.

ظریف و پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰
یکی از سوابق درگیری ظریف و طائب، مربوط به افشای فایل صوتی مصاحبه او است. یکی از اهداف انتشار این سایت، کنار زدن ظریف از انتخابات ریاست‌جمهوری تفسیر شده بود. سخنان «خامنه‌ای» نیز، ضربه نهایی را به ظریف زد.

ظریف گفته که اگر در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام می کرد رد صلاحیت می‌شد. او همچنین گفته که سال ۹۲ نیز در مراسم ختم مادرش، برخی به او گفته‌اند که «تو شانس ریاست جمهوری داری.» برخی نیز تصور می‌کردند که ظریف در صورت شرکت در انتخابات، پیروز خواهد شد. باوجود محبوبیت ظریف در فضای عمومی، در برخی از نظرسنجی‌ها، رای او از رئیسی کمتر بود.

«کذاب و فاسد» نفرات اول تهران
برای محمدجواد ظریف بسیار تلخ است که فردی که پرکارترین مخالف برجام بود، یعنی محمود نبویان، به‌عنوان نفر اول تهران انتخاب شود و حتی نامش به‌عنوان یکی از گزینه‌های ریاست مجلس مطرح باشد. او این موضوع را باعث «شرمندگی تهران» نیز دانسته است.

ظریف ضمن دفاع از حضور در انتخابات گفته است: «اگر ۱۰ میلیون رفته بودند و فقط یک رای نوشته بودن، رای باطله نبود. ۱۰ میلیون رای بود و تهران هم این شرمندگی را نداشت که نبویان بشود نفر اول تهران.»

محمود نبویان پیش از نمایندگی مجلس نهم، هیچ سابقه سیاسی جدی نداشت و دلیل نامزد شدن او را می‌توان عضویت در موسسه «محمد‌تقی مصباح یزدی» دانست. او نیز مانند «مرتضی آقا‌تهرانی»، به‌صورت مستقیم از موسسه مصباح یزدی وارد مجلس شد. با این تفاوت که برخلاف آقا‌تهرانی که بیشتر چهره پشت پرده است، ابایی از درگیری در فضای عمومی ندارد.

ظریف می‌گوید: «اگر ۱۰ میلیون نفر در تهران فقط یک رای نوشته بودند، رای باطله نبود، ۱۰ میلیون رای بود و دور اول انتخابات، نبویان و قالیباف یک نفرشان هم نمی‌توانستند به مجلس برود و بعدا نمی توانستند پز بدهند که نماینده دور اول تهرانیم و تهران هم این شرمندگی را نداشت که نبویان بشود نماینده اولش. یک کذاب، یک فاسد. دو نفری که ثابت شده کذاب و فاسدند، رسایی و نبویان. رسایی ۹۸ رد صلاحیت شد، پرونده دارد. اینکه برای تهران افتخار نیست که رسایی نماینده آن باشد.»

محمود نبویان بیشترین نشست‌ها را در مخالفت با برجام برگزار کرده و بارها با وزارت خارجه درگیر شده بود. او از جمله گفته بود که ظریف به آمریکایی قول داده که «قاسم سلیمانی» را در قالب تصویب مقررات گروه ویژه اقدام مالی(فتف)، به آمریکا تحویل دهد.

در آن زمان، سخنگو وقت وزارت خارجه این سخنان را «دروغ‌های خیال‌پردازانه، توهین به ملت ایران و توهماتی که مرزهای دین و اخلاق را پشت سر گذاشته‌است»، خواند. محمود نبویان همچنین گفته بود که «عباس عراقچی»، معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکرات اتمی، سانتریفیوژ ندیده است.

او شرکت‌کنندگان در اعتراضات سال گذشته را «آدم‌هایی هوس‌باز و به‌دنبال فحشاء و هوسرانی در جامعه» خواند.

این نماینده مجلس همچنین با تمجید از طالبان گفته است: «درباره طالبان که امروز حاکم بر افغانستان است، تصور برخی از افراد آن است که این افراد تروریست هستند که این تصور، خلاف واقع است. امروز به‌لحاظ فرهنگی، تحولات زیادی در طالبان ایجاد شده است، به‌گونه‌ای که آنان از ما تقاضا کردند که می‌خواهیم از کتب شهید مطهری استفاده کنیم و چگونه می‌توانیم به این کتب دسترسی پیدا کرده و آن را به زبان پشتو ترجمه کنیم تا مورد مطالعه قرار دهیم.»

پرونده فساد حمید رسایی چیست؟
ظریف در سخنان خود، همچنین پرونده فساد رسایی را مطرح کرده است. موضوع پرونده فساد رسایی از مجلس هشتم به بعد بارها مطرح شده و او پس‌از این دوره، یک در میان رد صلاحیت و تایید صلاحیت شده است.

حمید رسایی نیز یکی از مخالفان اصلی برجام در مجلس نهم بود که سعی کرد که به‌همراه «روح‌الله حسینیان»، در جلسه تصویب برجام در مجلس نقش جدی ایفا کند. پرونده فساد مطرح او نیز، مربوط به اختلاس یک میلیارد و هشت میلیون تومانی بن کتاب در زمان مدیرکلی ارشاد قم بوده است. این پرونده باعث شد که رسایی در دوره‌هایی نیز رد صلاحیت و سپس با فشار سیاسی، تایید صلاحیت شود.

در دولت روحانی نیز «محمد اشرفی اصفهانی»، رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست‌جمهوری در دولت «حسن روحانی» نیز، از صدور حکم پنج و ۱۰ سال محرومیت از خدمات دولتی برای دو نفر از نمایندگان مجلس نهم، به‌دلیل «تخلفات زیاد» خبر داده بود.

پس‌از آن رسایی گفت: «آقای اشرفی اصفهانی و آقای وطنی که شوهر خواهر روحانی است، عضو هیات تخلفات هستند که البته آقای وطنی به‌دنبال پرونده‌سازی برای دیگران است و تمام آرایی که این هیات می‌دهد، باطل و تخلف است. یعنی خود این‌ها باید به هیات تخلفات معرفی شوند.»

حمید رسایی در انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران رد صلاحیت شده و پس از آن در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس در حوزه انتخابیه اصفهان نیز، توسط هیات اجرایی رد صلاحیت شد. او در نهایت در انتخابات میان‌دوره‌ای اصفهان تایید شد.

رسایی در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم در تهران تایید شد و با «محمد کوثری»، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران رقابت کرد. او پس از این رقابت گفت که به شورای نگهبان شکایت کرده است.

رسایی نوشت که کوثری باید در روز ثبت‌نام، برگه استعفای خود از عضویت در سپاه و همچنین استعفا از جایگاه مشاور عالی فرمانده کل سپاه و عدم اشتغال به تاریخ شش ماه قبل را ارائه می‌داده، اما هیچ‌کدام از این اسناد را به‌همراه نداشته و ارائه نداده است. با‌این‌حال، شورای نگهبان صحت انتخابات را تایید کرد و کوثری وارد مجلس شد.

رسایی همواره چهره‌ای جنجالی بوده و سخنانش پیش از تشکیل مجلس نیز خبرساز شده و در‌حالی‌که هنوز مجلس جدید تشکیل نشده و حتی ترکیب نمایندگان راه‌یافته به آن کاملا مشخص نیست، سخنانش خبر ساز شد. او در سخنان متعددی، عملا سپاه پاسداران را به حمایت از قالیباف و دخالت در انتخابات مجلس متهم کرده بود.

این سخنان واکنش هایی را به‌دنبال داشت؛ تا جایی که برخی جبهه‌های اصول‌گرا، خواستار لغو اعتبارنامه رسایی برای مجلس دوازدهم شده‌اند و تکلیف او تا سه ماه آینده که مجلس دوازدهم شروع‌به‌کار کند، چندان تضمین شده نیست.

منبع: ایران وایر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر