۱۴۰۲ اسفند ۱۱, جمعه

قتل عام فلسطینی‌ها در میدان نابلسی چه تأثیری بر مذاکرات حماس و اسرائیل دارد؟

 قتل عام فلسطینی‌ها در میدان نابلسی چه تأثیری بر مذاکرات حماس و اسرائیل دارد؟



مهمترین گره موجود در مذاکرات به موضوع آتش‌بس کامل و دائمی باز‌می‌گردد که حماس بر آن اصرار دارد

با قتل عام بیش از 100 غیرنظامی فلسطینی به‌آتش نیروهای اسرائیلی در میدان نابلسی در شمال غزه در پنجشنبه 10 اسفند، سرنوشت مذاکرات جاری میان حماس و اسرائیل از طریق میانجی‌گران در هاله‌ای از ابهام فرو رفت.

این در حالی است که حماس پیشتر تهدید کرده بود در صورت تداوم موارد نقض اسرائیل، مذاکرات را متوقف خواهد کرد.

از سویی منابع اسرائیلی 11 اسفند جمعه خبر دادند که یک هیئت اسرائیلی این هفته برای گفت‌وگو درباره جزئیات توافق احتمالی مبادله اسرا میان دو طرف راهی مصر شد. طبق گزارش «تایمز اسرائیل»، همین هیئت هفته آینده برای گفت‌وگوهای بیشتر به قاهره بازخواهد گشت.

لیست اسامی زندانیان

این روزنامه فاش کرد که این هیئت اسرائیلی، فهرستی از اسامی زندانیان امنیتی فلسطینی را که اسرائیل حاضر نیست در صورت توافق با حماس آنها را آزاد سازد، به مصر ارائه کرد.

یک منبع عربی آگاه از جزئیات این مذاکرات، پیشتر فاش کرده بود که مذاکرات در قطر انجام شد و با وجود برخی موانع، همچنان بحث درباره جزئیات دقیق تکمیل توافق، در روزهای آینده ادامه خواهد یافت.

این منبع همچنین خاطرنشان کرد: «نکات مورد بحث کنونی، مربوط به تعیین اسامی اسرای فلسطینی و همچنین اسامی اسرای اسرائیلی است که آزاد خواهند شد».

نبود پیشرفت عمده درمذاکرات

دور اخیر مذاکرات در مورد توافق مورد انتظار یا همان توافق بر سر آتش‌بس موقت در غزه میان دو طرف، به‌رغم پیشرفت جزئی به‌دست آمده، با هیچ پیشرفت عمده‌ای همراه نبوده است.

مهمترین گره موجود در مذاکرات به موضوع آتش‌بس کامل و دائمی باز‌می‌گردد که حماس بر آن اصرار دارد. همچنین شرط بازگشت آوارگان به مناطق شمالی و مرکزی نوار غزه نیز از سوی حماس مورد تاکید قرار دارد.

این در حالی است که ایالات متحده، قطر و مصر، فشار خود را بر دستیابی به آتش‌بس موقت در نوار غزه قبل از ماه رمضان، متمرکز کرده‌اند؛ به‌ویژه که سازمان ملل و محافل بین‌المللی مرتبا نسبت به وقوع فاجعه انسانی ناشی از تشدید کمبود مواد غذایی و بروز قحطی که صدها هزار فلسطینی را تهدید می‌کند، هشدار می‌دهند. العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر