۱۴۰۳ فروردین ۴, شنبه

گزارش دانشگاه برکلی مدرکی بر پیگرد قانونی رژیم ایران

 گزارش دانشگاه برکلی مدرکی بر پیگرد قانونی رژیم ایران

بیتا کیانی کودکی که در بالکن خانه‌شان مورد اصابت قرار گرفت و نابینا شد
بیتا کیانی کودکی که در بالکن خانه‌شان مورد اصابت قرار گرفت و نابینا شد

مرکز حقوق‌بشر دانشگاه برکلی: گزارش این دانشگاه مدرکی بر پیگرد قانونی رهبران رژیم ایران و عوامل آنها در نهادهای حقوقی بین‌المللی است.

بر اساس گزارش مرکز حقوق‌بشر دانشگاه برکلی که در روز دوم فروردین منتشر شد بیش از ۱۲۰ تظاهر کننده معترض که اکثریت آنها کمتر از ۳۰ سال سن دارند، در سرکوب اعتراضات سال ۱۴۰۱ توسط رژیم ایران، بینایی خود را به‌طور جزیی یا کامل از دست داده‌اند. بر اساس تحقیقات مرکز حقوق‌بشر دانشگاه برکلی، این افراد با شلیک تفنگهای ساچمه‌ای، اسلحه‌های پینت‌بال و حتی گاز اشک‌آور بینایی خود را از دست داده‌اند.
گروه تحقیقاتی دانشگاه برکلی بر اساس تحلیلی که ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ در جریان یک رویداد جانبی در جلسه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد در ژنو، سوئیس ارائه شد، تأیید کرد که برخی از قربانیان از فاصله نزدیک مورد شلیک مأموران حکومتی جمهوری اسلامی قرار گرفته و بینایی خود را از دست داده‌اند.
بر اساس گزارش مذکور، یکی از قربانیان یک دختر پنج ساله بوده که از روی بالکن منزل تظاهرات خیابان را تماشا می‌کرده است.
الکسا کونیگ، یکی از مدیران مرکز حقوق‌بشر دانشگاه برکلی، گفت که داده‌های ارائه‌شده در این گزارش در نهایت می‌تواند به‌عنوان مدرکی در پیگرد قانونی رهبران رژیم ایران و عوامل آنها در نهادهای حقوقی بین‌المللی استفاده شود
او یافته‌های تیم تحقیقاتی تحت مدیریتش را به‌صورت ویدئویی در میزگردی با سارا حسین، وکیل بنگلادشی که ریاست هیأت بین‌المللی حقیقت‌یاب مستقل در مورد جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد، ارائه کرد.
خاطرنشان می‌شود که کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در زمینهٔ اعتراضات سال گذشتهٔ ایران روز جمعه، ۱۸ اسفندماه، در گزارشی رژیم ایران را مسئول خشونت فیزیکی منجر به جان باختن مهسا امینی معرفی کرد و اقدامات حکومت علیه زنان در ایران را مصداق جنایت علیه بشریت دانست.
کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل به صراحت تأکید کرد که بسیاری از موارد جدی نقض حقوق‌بشر به‌ویژه جرایم قتل، حبس، شکنجه، تجاوز و سایر اشکال خشونت جنسی، آزار و تعقیب، ناپدیدسازیهای قهری و سایر اعمال غیرانسانی مصداق جنایت علیه بشریت است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر