۱۴۰۳ فروردین ۳, جمعه

روایت ظریف از «شب انتقام» کشته‌شدن قاسم سلیمانی

 روایت ظریف از «شب انتقام» کشته‌شدن قاسم سلیمانی


ظریف وهمزاد هدایت کننده اش قاسم سلیمانی 


دونالد ترامپ، نوامبر سال گذشته گفت که جمهوری اسلامی قبل از پاسخ‌دادن به کشته شدن سلیمانی، «برای حفظ چهره نظام ایران» از او اجازه گرفته است.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی در کتاب جدید خود، تحت عنوان «پایاب شکیبایی» که 24 اسفند 1402 منتشر شد، به هشت سال فعالیت خود به عنوان وزیر خارجه، در دوران ریاست جمهوری روحانی بین سال‌های 2013 تا 2021 پرداخته است.

وزیر خارجه پیشین ایران در این کتاب، پشت‌ صحنه حمله تلافی‌جویانه سپاه پاسداران ایران، در هشتم ژانویه 2020 با موشک‌های بالستیک به پایگاه «عین الاسد» را فاش کرد؛ پایگاهی که نیروهای آمریکایی در عراق در آن مستقر هستند.

ایران می‌گوید این حمله را در انتقام «کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس توسط آمریکایی‌ها» انجام داده است.

به گزارش «شرق الاوسط»، پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، شورای عالی امنیت ملی ایران درباره چگونگی انتقام به این نتیجه رسید که «در انتقام عجله‌ای وجود ندارد» و موثرترین روش، اقدامی است که همیشه توسط حزب الله لبنان انجام می‌شود، یعنی تحمیل شرایط آمادگی کامل بر نیروهای طرف مقابل.

در ماه‌های اخیر، اخبار ضد و نقیضی در رابطه با حمله تلافی‌جویانه ایران به پایگاه عین الاسد منتشر شده‌ است، این خبرها بر دریافت پیام‌های ایران توسط آمریکایی‌ها قبل از حمله، با هدف جلوگیری از خسارات انسانی در صفوف نیروهای آمریکایی، تاکید می‌کنند. اما ماه گذشته، علی شمخانی، مشاور علی خامنه‌ای، رهبر ایران، سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در مورد دریافت پیام ایران را تکذیب کرد.

دونالد ترامپ، نوامبر سال گذشته گفت که جمهوری اسلامی قبل از پاسخ‌دادن به کشته شدن سلیمانی، «برای حفظ چهره نظام ایران» از او اجازه گرفته است. بر اساس گفته‌های ترامپ، ایرانی‌ها از واکنش شدیدتر آمریکا هراس داشتند.

رئیس جمهوری پیشین آمریکا با اشاره به اینکه ایران در دوران بایدن به آمریکا احترام نمی‌گذارد، توضیح داد که اولین بار است این ماجرا را فاش می‌کند تا «احترام گذاشتن به آمریکا را ثابت کند».

ترامپ در اظهاراتش گفته‌ بود: «ایرانی‌ها بایستی برای حفظ چهره خود پاسخ می‌دادند و این طبیعی است. سپس ما را مطلع کرده و گفتند که 18 موشک به اطراف پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق شلیک خواهند کرد، اما مستقیما آن را هدف قرار نمی‌دهند».

ترامپ در ادامه با اشاره به اینکه هیچ یک از سربازان آمریکایی در این حمله آسیبی ندید، گفت او تنها فردی است که به این دلیل از حمله ایران خشمگین نشده است، چرا که از نیت این کشور اطلاع داشت.

با بازگشت به کتاب «پایاب شکیبایی» در می‌یابیم که ساعاتی پس از حمله سپاه‌ به پایگاه عین الاسد، ظریف با معاون خود، عباس عراقچی، تماس تلفنی داشته‌ است که در آن ظریف پس از عراقچی از این حمله مطلع شده‌ است. ظریف در ادامه می‌گوید: «به درخواست شورای عالی امنیت ملی ایران، با سفیر سوئیس که محافظ منافع آمریکا در ایران است، تماس گرفته و در آن پیام ایران را به وی ابلاغ کرده است».

ظریف، با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها ساعاتی قبل از شروع حمله به پایگاه عین الاسد، اطلاعاتی از ایرانی‌ها دریافت کردند، تصریح کرد: «حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و وزارت خارجه وقت ایران ساعاتی پس از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق از این حمله مطلع شدند».

وزیر خارجه پیشین ایران در کتابش نوشت: «اطلاع‌‌دادن به نخست‌وزیر عراق کار درست و مناسبی بود، اما مورد سوال‌برانگیز این است که چرا سپاه‌ پاسداران، رئیس‌جمهوری و همچنین وزیر خارجه وقت ایران را در جریان این حمله نگذاشته بود؟».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر