۱۳۹۷ آبان ۱, سه‌شنبه

بیم و امید در قبال بسته اروپا و دفتر اروپا

بیم و امید در قبال بسته اروپا و دفتر اروپا

بحران بر سر گشودن دفتر اتحادیه اروپا
بحران بر سر گشودن دفتر اتحادیه اروپا
رژیم آخوندی بر سر اروپا و چگونگی رابطه با آن به‌شدت دچار تشتت و چنددستگی است. باند روحانی عمدتاً به رابطه با اروپا به‌عنوان تنها راه نجات رژیم می‌نگرند. اما اتحادیه اروپا کتمان نمی‌کند که برای مشروعیت بخشیدن به رابطه‌اش با فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران از آن می‌خواهد که باید دارای دفتری در تهران باشد تا این دفتر بتواند موضوع حقوق‌بشر در ایران را نظارت کند.
باند خامنه‌ای از آنجا که سرکوب و حفاظت از طلسم اختناق را شریان حیاتی خود تلقی می‌کند، به‌شدت با تأسیس دفتر اتحادیه اروپا مخالفت می‌ورزد و حاضر نیست برای بسته اروپا که حاوی چیز باارزشی هم نیست چنین بهای سنگینی بپردازد.
فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع، پس از جلسه ۲۹مهر ۹۷ این کمیسیون با ظریف، در یک نشست خبری از آماده شدن سند مناسبات اقتصادی با اروپا خبر داد و گفت:‌ «تا ۲روز آینده سند مربوط به مناسبات اقتصادی اروپا با ایران پس از خروج آمریکا از برجام باید آماده شود و ما منتظر دریافت این سند هستیم».
فلاحت‌پیشه همچنین از نهایی شدن بسته سازوکار مالی اروپا تا قبل از ۱۳آبانماه خبر داد، اما افزود: «به اعتقاد ما اروپایی‌ها عزم لازم را برای این‌که برجام را حفظ کنند و سیاست مشارکت‌جویانه ایرانی را با یک نگاه مثبت پاسخ دهند دارند؛ اما این‌که چقدر توان دارند هنوز باید منتظر بود».
رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ارتجاع گفت: «متأسفانه نوع رفتاری که در شرکتهای بزرگ و کوچک اروپایی و حتی بانکها دیدیم نشان می‌دهد که آنها توان لازم را برای مقابله ندارند».(سایت صدا وسیما ۲۹مهر ۹۷)
محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی، با بیان این‌که همکاری با اتحادیه اروپا در حال گسترش بوده و ابعاد مختلفی پیدا کرده، گفت: «مخصوصا در شرایط کنونی قول و قرارهایی در مسأله برجام با اتحادیه اروپا گذاشته‌ایم؛ به‌نظر می‌رسد که اگر روال کار عادی طی شود و مراجع ذیربط هم اقدامات خود را انجام دهند، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا می‌تواند برای همکاری اقتصادی ما با این اتحادیه مفید باشد».(باشگاه خبرنگاران ۲۷مهر ۹۷)
اما دلواپسان، واعظی را به‌خاطر این اظهارات مورد حمله قرار دادند. سایت مشرق ضمن انعکاس اظهارات رئیس‌دفتر روحانی نوشت: «آقای واعظی! اتحادیه اروپا دفتر را برای نفوذ و خرابکاری می‌خواهد».(مشرق ۲۷مهر ۹۷)
بسیاری از کارشناسان حکومتی نیز، حتی در باند اصلاح‌طلب در این مورد که اروپا بخواهد یا بتواند گرهی از گره‌های متعدد اقتصادی و سیاسی رژیم باز کند، ابراز تردید می‌کنند. از جمله بهشتی‌پور، یکی از کارشناسان باند اصلاح‌طلب، به این سؤال که آیا اروپا ناجی اقتصاد ایران است؟ جواب منفی داده و گفت: «به عقیده من آنچه ایران و اروپا قصد اجرای آن را دارند نوعی آب‌باریکه در مبادلات تجاری محسوب می‌شود. واقعیت این است که دست اروپا برای این‌که بتواند کار زیادی برای ایران انجام دهد بسیار بسته است و... ما باید توان و ظرفیت و موقعیت اروپا را هم در نظر بگیریم».(سایت فرارو ۲۹مهر ۹۷)
بیم و امید در میان حاکمیت آخوندی و جنگ و جدال باندی بر سر رابطه با اروپا و بسته اروپایی از این واقعیت ناشی می‌شود که پس از خروج آمریکا از برجام و تصمیم آن کشور بر اعمال تحریم‌های شدیدتری علیه رژیم در آبانماه، از رابطه رژیم با اروپا خصوصاً در زمینه اقتصادی آبی برای آن گرم نمی‌شود.
به همین دلیل است که رسانه‌ها و عناصر باند روحانی به این واقعیت اذعان می‌کنند و از بسته اروپا به‌مثابه «آب‌باریکه» و رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای هم به‌مثابه رابطه‌ای « خسارت‌بار» و «با اتحادیه اروپا مشکل داریم» و... نام می‌برند.
دلیل عمده دیگر این جنگ‌وجدال ناشی از خصلت جام‌زهری این رابطه است و از این بابت است که رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه‌ای رابطه با اروپا را پرهزینه می‌دانند.
یکی از آثار جام‌زهری رابطه با اروپا گشایش دفتر آن در تهران است که هدف این اتحادیه از گشایش این دفتر نظارت بر رعایت حقوق‌بشر است، یعنی امری که نظام آخوندی مطلقاً تاکنون آن‌ را نظارت‌پذیر ندانسته است.
به این دلیل است که طی بیش از ۲۰سال گذشته از ورود گزارشگران و ناظران حقوق‌بشر به ایران جلوگیری کرده و به همین دلیل هم از گشایش دفتر اتحادیه اروپا خودداری کرده است.
در زمینه این خصلت جام‌زهری رابطه با اروپا و گشایش دفتر آن در تهران ابوالفضل ظهره‌وند، از دیپلماتهای سابق، می‌گوید: «...حال با افتتاح دفاتر اتحادیه اروپا در کشور سفیری را به کشور ما می‌فرستد که سفارتخانه‌یی ندارد، اما در عین‌حال می‌تواند علیه ما در خصوص مسائل حقوق‌بشری و... گزارش دهد».
ظهره‌وند می‌افزاید: «ما در حالت عادی نیز با اتحادیه اروپا مشکل داریم به‌ویژه در موضوع برجام. آنها در حال پیگیری و پیشبرد سیاست‌های خود در تهران هستند و با افتتاح این دفتر در حقیقت ما دست آنها را برای این کار بازتر می‌کنیم... این برای ما ایجاد یک فشار است و ما را در موضع پاسخگویی به سؤالات قرار می‌دهد».
ملاحظه می‌شود که هنوز دفتر اتحادیه اروپا در تهران ایجاد نشده است چگونه هراس از گشایش این دفتر میان رسانه‌ها و مهره‌های باند خامنه به‌وجود آمده است، تا جایی که سایت مشرق نیوز وجود دفتر اتحادیه اروپا را در راستای «نفوذ و خرابکاری» تلقی می‌کند.
با این اوصاف سؤال این است که حکومت آخوندی در زمینه رابطه با اروپا و همچنین گشایش دفتر آن در تهران در چه وضعیتی است؟
واضح است که وضعیت آن به‌مثابه گیر کردن در دوراهی بن‌بست است و هر یک از این دوراهی را که انتخاب کند به ضرر آن تمام می‌شود.
زیرا اگر به شروط اتحادیه اروپا تن بدهد و مخصوصاً اجازه ایجاد دفتر آن‌ را در تهران بدهد نتیجه برایش همان خواهد شد که مهره‌ها و رسانه‌های باند خامنه‌ای به آن اذعان می‌کنند و در نهایت به جام‌زهرهای دیگر و چه بسا به جام‌زهر حقوق‌بشر راه ببرد.
و چنان‌چه به شروط این اتحادیه تن ندهد در آن صورت باید به فشارها و محدویت‌هایی که این اتحادیه برای آن به‌وجود می‌ آورد تن بدهد که این وضعیت برای رژیم بسیار خطرناک‌تر است.
زیرا با تحریم‌های گسترده در ۱۳آبان و فشارهای بیشتر آمریکا هم مواجه است که طبعاً دارای هیچگونه ظرفیت و امکان مقابله با این شرایط سخت را ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر