۱۳۹۷ مهر ۱۸, چهارشنبه

دادگاه پرونده رشوه توتال به مقامهای رژیم ایران در پاریس برگزار می‌شود

دادگاه پرونده رشوه توتال به مقامهای رژیم ایران در پاریس برگزار می‌شود

شرکت نفتی توتال
شرکت نفتی توتال
شرکت فرانسوی توتال به اتهام پرداخت رشوه برای عقد قرارداد با رژیم ایران است، در پاریس به محاکمه کشیده می‌شود. این محاکمه قرار است روز پنجشنبه ۱۹مهر ۹۷ برگزار شود.
سرنوشت برخی افراد دخیل در این پرونده در هاله‌یی از ابهام است. گفته می‌شود برخی را سر به نیست کردند و برخی را هم در تصادفاًًت و حوادث حذف کردند.
به گزارش رسانه‌های خبری هیچکس از سرنوشت دو تبعه ایرانی دخیل در پرونده اطلاعی ندارد. علاوه بر این، کریستف دومارژوری مدیرعامل سابق توتال نیز چهار سال پیش در سانحه‌ای در مسکو کشته شد.

سابقه پرونده توتال
٢١سال بعد از امضای قراردادهای مشکوک و ١٢سال بعد از شروع تحقیقات قضایی، قرار است که بالاخره از روز پنجشنبه محاکمه شرکت عظیم نفتی توتال در پاریس آغاز شود. اما سه نفر از افراد اصلی درگیر در این پرونده یا مرده‌اند یا در وضعیتی نامعلوم قرار دارند. کریستف مارژوری مدیرعامل شرکت توتال چهار سال قبل (٢٠اکتبر ٢٠١۴) طی سانحه‌ای در فرودگاه مسکو کشته شد.
بر اساس تحقیقاتی که از سال ٢٠٠۶ شروع شد، شرکت توتال در دهه ١٩٩٠، در زمان ریاست‌جمهوری رفسنجانی، دو قرارداد گازی و نفتی با ایران امضا کرده بود. از سال ٢٠٠٠ به بعد، شرکت توتال در ارتباط با این دو قرارداد، ٣٠تا ۴٠میلیون دلار رشوه پرداخت کرده بوده است. قرارداد اصلی که در سال ١٩٩٧ با شرکت ملی نفت ایران امضا شد، مربوط به توسعه میدان گازی پارس جنوبی بود. ارزش این قرارداد حدود دو میلیارد دلار بود. در آن زمان، آمریکا شرکت توتال و دیگر شرکتهای خارجی طرف قرارداد با ایران را تهدید به تحریم کرده بود.
قرارداد دوم هم که در همان سال ١٩٩٧ امضا شد، به توسعه میدانهای نفتی جزیره سیری در خلیج‌فارس مربوط می‌شد.
توتال پنج سال قبل حدود ۴٠٠میلیون دلار برای بسته شدن پرونده در آمریکا پرداخته است. وکلای توتال قصد دارند که با اتکا به اصل "جرم واحد، مجازات واحد"، پیگیری پرونده را در فرانسه ناموجه اعلام کنند.
بیشتر بخوانید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر