۱۳۹۷ مهر ۱۲, پنجشنبه

بانک‌های آلمان معامله شرکتهای متوسط با رژیم ایران را فلج کرده‌اند

بانک‌های آلمان معامله شرکتهای متوسط با رژیم ایران را فلج کرده‌اند

شرکت تعاونی و خدمات بانکی دی زد بانک آلمان
شرکت تعاونی و خدمات بانکی دی زد بانک آلمان

به گزارش سایت رادیو آلمان روز چهارشنبه ۱۱مهرماه، بانکهای آلمان معامله شرکتهای متوسط با رژیم ایران را فلج کرده‌اند.
شمار اندکی از بانکها حاضر به انتقال پول‌های مرتبط با رژیم ایران هستند و شرکتهای آلمانی هم به پول معامله خود با ایران نمی‌رسند.
از جمله شرکتهایی که فعالیتشان با رژیم ایران را متوقف کرده‌اند شرکت تعاونی خدمات مالی و بانکداری "دی زد بانک" با ۹۰۰شعبه بانکداری، که نقل و انتقال‌های مالی مرتبط با ایران را متوقف کرده است.

بانکها حاضر به انتقال پول برای رژیم ایران نیستند

همچنین روزنامه آلمانی هندلزبلات روز دوشنبه ۹مهرماه گزارش داده بود که به‌خاطر نگرانی از عواقب نقض تحریمهای آمریکا، از میان دست کم ۹۰۰بانک آلمانی به‌علاوه شمار کثیری از بانکهای اتریشی، فقط ۴۰تا ۵۰بانک حاضر به انتقال‌های مالی مرتبط با معاملات تجاری با ایران هستند.
به گزارش این روزنامه معتبر آلمانی پرداختهای مالی، از جمله در آلمان، مدتهاست که به‌خاطر تحریمهای جدید آمریکا با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. هلموت گوتلیب، رئیس شعبه بانک ملی ایران در هامبورگ آلمان، گلایه کرده است که: «۸۰ تا ۸۵درصد تمامی پرداخت ها به مؤسسات آلمانی بازگردانده می‌شوند.»
این موضوع را هلنه رانگ، رئیس هیأت مدیره انجمن شرکتهای آلمانی فعال در خاور نزدیک و خاورمیانه نیز تأیید می‌کند و می‌گوید: «بانکهای دارای مجوز کامل آلمان اما با سهام یا صاحبان ایرانی، در برابر این معضل قرار گرفته‌اند که بانکهای آلمانی پرداخت هایشان را دیگر در داخل آلمان نمی‌پذیرند.»

 

شرکتهای آلمانی از تحریمها تبعیت می‌کنند

از سوی دیگر ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین، از امتناع بانکهای آلمانی از پذیرش پرداختهای بانکهای مرتبط با ایران استقبال کرده و به هندلزبلات گفته است: «شرکتهای آلمانی هر چه بیشتر از تحریمهای ایالات متحده علیه ایران پیروی می‌کنند، تصمیم درستی است.»
در این میان حتی برخی شرکتهای متوسط آلمانی، به‌گفته خودشان، خطر ورشکستگی تهدید می‌کند، زیرا پرداخت ها و راه‌های نقل و انتقال پول مسدود شده‌اند. مشتریان این شرکتها محموله‌های خود را در ایران دریافت و پول آن را پرداخت کرده‌اند، اما این پول به آلمان منتقل نشده و به حساب آنها ریخته نمی‌شود.
این شرکتها مایل به افشای نام خود به‌خاطر موقعیت دشوار کنونی‌شان نیستند. دیگر شرکتهای مستقر در آلمان با سهام ایرانی و حساب‌هایی در بانکهای ایرانی دارای مجوز بانکی آلمان نیز به این روزنامه گفته‌اند که نتوانسته‌اند حقوق کارمندان خود را به حساب شان بریزند.
رئیس یک شرکت متوسط آلمانی فعال در ایران گفته است: «ما در کشمکش میان نهادهای آلمانی و بانک مرکزی آلمان گیر کرده‌ایم، زیرا میان بانک مرکزی و دیگر نهادهای آلمانی بر سر نقل و انتقال‌های بانکی اختلاف‌نظر وجود دارد.»

بیشتر بخوانید

بانک آلمانی DZ«دی‌زد» معاملات خود را با رژیم ایران متوقف می‌کند

بانک آلمانی DZ «دی‌زد» دومین بانک بزرگ آلمان روز جمعه گفت که پس از خروج دونالد ترامپ، از توافق هسته‌یی رژیم ایران، معاملات مالی خود را با رژیم ایران، به‌حالت تعلیق در‌می‌آورد.
یکی از سخنگویان بانک DZ «دی‌زد» که مقر آن در فرانکفورت است، گفت: ما به‌طور کامل تراکنشهای پرداخت خارجی مرتبط با رژیم ایران را از اول ژوئیه به‌حالت تعلیق در خواهیم آورد.
خبرگزاری رویتر با مخابره این خبر افزود:‌ «اعلام خروج آمریکا از توافق اتمی با رژیم ایران و دستور دونالد ترامپ مبنی بر این‌که تحریم‌ها برگردانده می‌شود، منجر به اعلام خروج برخی از کمپانی‌های اروپایی از ایران از جمله شرکت نفت فرانسوی توتال در این هفته شد.

تحریم ایران، قطع رابطه هلابانک آلمان

بانک هلابا هم به سایر بانکهای منطقه‌یی آلمان پیوست که از بیم تحریم‌های آمریکا مبادلات مالی برای تجارت با رژیم ایران را قطع کرده‌اند. تا کنون مؤسسات مالی متعددی در آلمان تراکنش‌های مالی خود را با این رژیم را متوقف کرده و عملاً به تحریم رژیم ایران پیوسته‌اند.
روابط تجاری با ایران برای شرکتهای آلمانی تقریباًً ناممکن شده است. لذا هلابا، بانک منطقه‌یی هسن ـ تورینگن نیز تصمیم گرفت خدمات‌دهی برای تجارت‌ با رژیم ایران متوقف کند.
روزنامه هندلزبلات به‌نقل از، سخنگوی بانک هلابا گزارش کرد که این بانک مبادلات مالی در رابطه با رژیم ایران را از تاریخ ۹مرداد ۹۷قطع خواهد کرد. او از ذکر جزئیات این تصمیم خودداری کرده است. دتلف هوزه‌ مان، مسئول بخش مالی بانک هلابا در ابتدای خرداد ماه گفته بود که این بانک در حال بررسی چگونگی روابط مالی با رژیم ایران است.
مؤسسه مالی DZ که شبکه‌ وسیعی از بانکهای کوچک را شامل می‌شود نیز سابق بر این اعلام کرده بود که از تیر ماه حاضر به پذیرش نقل و انتقال مالی در رابطه با رژیم ایران نخواهد شد.
تعداد دیگری از مؤسسات مالی‌، از جمله بانکهای منطقه‌یی همچنین مبادلاتی را با رژیم ایران قطع کرده‌اند.
دو بانک LB بایرن و نوردبانک HSN نیز اعلام کرد‌‌ه‌اند که مدت‌هاست با این رژیم تبادل مالی ندارند. بانک منطقه‌یی بادن ـ وورتمبرگ و نورد LB هم نقل و انتقال مالی مرتبط با ایران را متوقف کرده‌اند.
کومرتس‌بانک آلمان نیز از مدتها پیش روابط مالی با رژیم ایران را قطع کرده است. اما دویچه‌بانک هنوز در زمینه تأمین مالی تجارت با رژیم ایران تصمیم نهایی نگرفته است.
خاطر نشان می‌شود آمریکا در ۱۸اردیبهشت ۹۷از توافق اتمی برجام خارج شد و اعلام کرد، تحریم‌ها علیه رژیم ایران را از سر خواهد گرفت. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا رژیم ایران را تهدید به "شدیدترین تحریم‌های تاریخ" کرده است. از ۱۵مرداد سال جاری اولین اقدامات آمریکا علیه رژیم ایران شروع می‌شود و در آبان ماه نیز تحریم‌ها شدت خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر