یحیی رحیم‌صفوی٬ مشاور آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران گفت "استان خوزستان بعد از تهران، دومین منطقه حیاتی ایران است" که در حال حاضر ۱۷ کشور عربی و غربی دارای سرویس اطلاعاتی فعال در این استان هستند.
مشاور امنیتی خامنه‌ای که نامی از این کشورها نبرده، افزود این سرویس‌های اطلاعاتی از جریان‌های «تجزیه‌طلب در استان خوزستان حمایت می‌کنند» و هدف آن‌ها ایجاد «تفرقه» میان مردم است.
صفوی حمایت «مالی» سرویس‌های اطلاعاتی غرب از جریان‌ها مذکور را یکی از مهم‌ترین «چالش‌های» این استان با اکثریت عرب نشین نام برده است.
وی ضمن اعتراف به آسیب پذیری‌های استان و عدم توجه کافی جمهوری اسلامی به آن گفت: «عدم توسعه متوازن استان در مقایسه با سایر استان‌های کشور به لحاظ محدودیت‌های سرمایه گذاری در دوران دفاع مقدس باعث مهاجرت نخبگان استان و عدم رغبت سرمایه گذاری در استان در مقایسه با سایر استان‌های همطراز شده است».

وی افزود: «پس آب‌های شرکت توسعه نیشکر که به صورت بی‌رویه در مناطق مرزی می‌ریزد و تاکنون بالغ بر چندهزار هکتار از زمین‌های شمال شهرستان خرمشهر را تخریب نموده و مشکلات متعددی برای مردم منطقه به بار آورده است از معضلات خوزستان است».
فرمانده سابق سپاه پاسداران در خصوص نگرانی‌های قومی عرب های استان، گفت: «سیاسی کردن پدیده قومیت و قوم گرایی و تعمیم این نگرش به اقشار مختلف جامعه و سوء استفاده سیاسی از این پدیده و وجود گروههای سیاسی مخالف و معاند که الگوهای قوم گرایانه را ترویج و تبلیغ می‌نمایند از آسیب‌هایی است که گریبان گیر این استان می‌باشد».
صفوی اما با این همه بطور غیر مستقیم به عدم توازن منافع بین قومیت‌ها اعتراف می‌کند، چون فعالان عرب اهوازی حکومت ایران را متهم می‌کنند که آن‌ها را در تمام امور مورد تبعیض قرار می‌دهد. اتهامی که جمهوری اسلامی آنرا رد می‌کند. اما در سالهای اخیر شماری از فعالان عرب اهوازی به اتهام‌های امنیتی و محاربه توسط حکومت ایران اعدام شده‌اند.

رحیم‌صفوی در بخش دیگری از سخنان خود نسبت به کشیده شدن دامنه درگیری‌های عراق و سوریه به این منطقه عرب نشین ایران نیز هشدار داده و گفته این مساله یکی دیگر از تهدید‌های این استان به شمار می‌رود.
۱۱ شهریور ماه امسال نیز احمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز از فعالیت بیش از ۳۵ سرویس جاسوسی در استان خبر داده بود.
حاجتی گفته بود این سرویس‌های جاسوسی «تا کنون بیش از ۲۰۰ هزار تماس تلفنی با جوانان این استان برقرار کرده‌اند.»
جمهوری اسلامی ایران هرگونه فعالیت اقلیت‌های قومی در این کشور را خط قرمز دانسته از آن به عنوان تجزیه طلبی نام می برد.