۱۳۹۶ آبان ۳۰, سه‌شنبه

فعال شدن گسلهای خارجی و منطقه‌یی

فعال شدن گسلهای خارجی و منطقه‌یی

زلزله کرمانشاه

زلزله کرمانشاه

کیهان خامنه‌ای در روز دوشنبه 30آبان نوشته است: «منطقه شاهد تحولات بسیار مهم با سرعت عجیب است طوری که به‌جرأت می‌توان گفت امروز در آن «پیچ تاریخی» حساس قرار داریم».

هر چند کیهان خامنه‌ای در ادامه برای بستن ته دل مزدوران برون مرزی و داخلی نظام به دود و دم پرداخته و در انتها ملتمسانه هشدار داده است که «در این شرایط تن‌دادن به مذاکراتی شبیه به برجام تحت هر عنوانی، حماقت محض است. اکنون در این پیچ تاریخی حساس، زمان گرفتن امتیاز است» اما ناخواسته خودش مرتکب «حماقت محض» شده و اذعان کرده است که رژیم ناگزیر از خوردن جام های زهر بعدی شده است. چرا که اگر به ادعای کیهان «زمان گرفتن امتیاز» باشد، عقل ولی‌فقیه ارتجاع به صفت حافظ منافع نظام قبل از هر کس قد می‌داد. چون رژیمش در طول سالیان به خوبی زمان گروگانگیری و باج‌خواهی را شناخته و با منطق اهل مماشات آشناست. از این گذشته رنگ رخسار درونی نظام هم خبر از سر ضمیرش می‌دهد. وقتی احمدی‌نژاد برای نظام شاخ می‌شود هر بسیجی شیرین عقلی هم می‌فهمد که در تعادل‌قوا آن که زمان امتیاز گرفتنش گذشته ولی‌فقیه و نظامش است.

علائم بیرونی نظام هم همین را می‌گوید: «سومین دور گفتگوهای سیاسی بین ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد. در این نشست موضوعات مورد علاقه دو طرف در حوزه‌های مختلف دوجانبه، از جمله اقتصادی و تجاری، انرژی، حمل و نقل، حقوق‌بشر، آموزش عالی و فن‌آوری بررسی شد» (تلویزیون رژیم ـ 29آبان).

اگر چه تلویزیون رژیم کلمه «حقوق‌بشر» را لابلای کلمات معمول دیگر بسته بندی کرده است اما رادیو آلمان (دویچه وله) در روز 29آبان صریحتر گفت که «دور سوم مذاکره میان مقامهای ارشد ایران و اتحادیه اروپا طی دو روز در تهران و اصفهان برگزار می‌شود. مسائل حقوق‌بشری یکی از محورهای این گفت‌ و گوها اعلام شده که پس از اجرایی شدن توافق هسته‌یی کلید خورده است». این رادیو می‌افزاید «برخلاف ادعای مسئولان ارشد جمهوری اسلامی که بارها هرگونه مذاکره درباره مسائل حقوق‌بشری با کشورهای غربی را رد کرده‌اند، چنین گفت‌ و گوهایی دست‌کم با کشورهای اروپایی در جریان است.

این گفت‌ و گوها ظاهراً با موافقت رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای انجام می‌شود».

بعد از این‌که رسانه‌های خارجی محورهای گفتگو را رو کردند رسانه‌های حکومتی هم لاعلاج صدایشان در آمد و معلوم شد «زمان امتیاز دادن» ولی‌فقیه یا به زبان خودش جام‌های زهر بعدی به موضوع حقوق‌بشر منحصر نشده و بلکه از مقام عظمای ولایت علی خامنه‌ای از آنچه که می‌ترسید و آن را «نزول بی‌پایان» نامیده بود سرش آمده است. یک خبرگزاری حکومتی نوشته است: «سند به‌اصطلاح راهبردی اروپایی‌ها در قبال ایران در پسابرجام مشتمل بر ۵محور عمده بود که عبارتند از: «گفت‌وگو های سیاسی»، «امور اقتصادی و تجاری»، «زمینه‌های همکاری»، «نقش ایران در منطقه» و «مسائل اجتماعی نظیر حقوق‌بشر» (خبرگزاری حکومتی میزان-29آبان).

همین خبرگزاری حکومتی می‌افزاید: «کارشناسان، با توجه به مفاد این سند و محور‌های عمده آن، توصیه‌ها و هشدار‌هایی را در قبال آسیب‌ها و خطراتی که از این ناحیه کشور را تهدید خواهد کرد، گوشزد کردند. حتی برخی از «برجام ۲» و اعمال محدودیتهایی برای ایران در حوزه‌های مختلف بواسطه ‌این سند، سخن گفتند. اهداف خسارت‌باری که اروپایی‌ها از بازگشایی دفترشان در تهران دنبال می‌کنند یکی از بحثهای که به‌وضوح در سند راهبردی اتحادیه اروپا در قبال ایران گنجانده شده و با گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران نیز جنبه‌ عملیاتی خواهد گرفت؛ دخالتهای حقوق‌بشری اروپایی‌ها در ایران است».

«زمان امتیاز دادن» ولی‌فقیه را مزدوران برون مرزی‌اش هم گواهی داده‌اند. به‌دنبال خواسته جامعه جهانی از رژیم برای بیرون کشیدن مزدوران حزب‌الله از عراق و یمن و سوریه، رژیم برای این‌که به‌صورت مستقیم غلط کردم نگوید آخوند حسن نصرالله را به صحنه فرستاد تا بگوید: «ما همراه برادران خود بازبینی می‌کنیم تا اگر نیازی به آنان در عراق نباشد، به دیگر میدانهای لازم بازگردند تا مقاومت را رهبری کنند. اما در مورد عراق موضوع مهم در مورد حزب‌الله این است که مأموریت با موفقیت به پایان رسید». وی برای لاپوشانی عقب‌نشینی خفت‌بار مدعی شد: «البته این موضوع ربطی به نشست وزیران عرب ندارد» (خبرگزاریهای حکومتی- ۲۹آبان).

همین لحن فرار به جلو را جابری انصاری معاون عربی آفریقایی رژیم خطاب به عربستان دارد وی مدعی شده «بیانیه اخیر اتحادیه عرب تاثیری بر نفوذ ایران نخواهد داشت»

وی سپس با اشاره به مذاکرات آستانه که در آن عقب‌نشینی رژیم و حزب‌الله از سوریه در حال رقم خوردن است گفت: «این بیانیه با فشار عربستان صادر شده و این کشور اگر خواستار حل مشکلات منطقه است راه‌حل آن... حمایت از مذاکرات سیاسی مانند آستانه است (خبرگزاری حکومتی دانشجو ـ 29آبان).

البته فعال شدن گسلهای برون مرزی و به لرزه درآمدن ارکان نظام منحصر به موارد ذکر شده نیست.

ساداتیان سفیر اسبق رژیم در لندن گفت: «آمریکا به‌دنبال اجماع‌سازی علیه نظام در موضوعاتی خارج از حیطه توافق هسته‌یی مثلاً در ارتباط با برنامه موشکی یا مسائل حقوق‌بشری خواهد بود. آمریکا این یارگیری را از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه آغاز کرده است. به نظر می‌رسد آنها نه تنها از طریق دیپلماسی، بلکه به‌دنبال آنند که اگر دیپلوماسی جواب ندهد جنگی را علیه ایران آغاز کنند» (سایت حکومتی فرارو- 29آبان).

تحریمهای جدیدتر آمریکا که رسانه‌های حکومتی خبر داده‌اند هم بار دیگر طناب تحریمها را یک گره بر گلوی نظام سفت‌تر کرده است در تازه‌ترین نمود آن «وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه مسیر تحریم ایرانیان و شرکتهای خارجی همکار با اتباع و نهادهای کشور، دو فرد ایرانی و 4شرکت ایرانی و آلمانی را تحریم کرد (خبرگزاری فارس ـ 29آبان).

اما بدترین گسلی که تکانهایش تمامی مهره‌های نظام را به وحشت انداخته است و مدام نسبت به پیامدهای آن به یکدیگر هشدار می‌دهند گسل داخلی است.

محمد بیرانوندی عضو مجلس ارتجاع خطاب به آخوند حسن روحانی گفت: «جناب آقای رئیس‌جمهور آیا می‌دانید بعضی از مردم سعی می‌کنند به شخصه کمکهای خود را به‌دست مردم زلزله‌زده برسانند؟ آیا می‌دانید استقبال مردم از اعتماد به ورزشکاران و هنرمندان بیشتر از نهادها و ارگانهای دولتی شده است؟ همه و همه اینها حکایت دارند که زلزله بی‌اعتمادی ویرانگرتر از زلزله اخیر خواهد بود (رادیو فرهنگ – 29آبان).

و خبرگزاری حکومتی ایسنا تحت عنوان «شکافی به‌نام بی‌اعتمادی» در حالی که نظام آخوندی را «جامعه ایران» نامیده اعتراف کرده است: «این‌که مردم در این زمینه وارد عمل شوند و جای دولت خالی باشد، یک فاجعه برای جامعه ایران محسوب می‌شود. اگر مردم به این دیدگاه برسند که باید خودشان کارها را در جامعه‌ انجام دهند، ممکن است برخی از آنها دست به درست کردن اجتماع بزنند اما در مقابل عده‌یی نیز هستند که این کار را انجام نمی‌دهند... جامعه نیاز به کنترل دارد. پیآمد وقوع این حوادث موجب می‌شود که مردم احساس بی‌دولتی کنند و این موضوع می‌تواند سرآغاز یک آنارشیست اجتماعی و اقتصادی در جامعه باشد» (ایسنا- 30آبان).

این علائم که خامنه‌ای آن را «نزول بی‌پایان» نامیده بود همان آثار دوران سرنگونی است که در اثر پایداری مردم ایران و مقاومت آزادی ستانشان رژیم را به سمت آن سوق داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر