۱۳۹۴ مهر ۳, جمعه

سياست مماشات هميشه وهر زمان از خلقهاي ستم ديده قرباني ميگيرد -نشانه های تفاهم میان روسیه و غرب





media

نشانه های تفاهم میان روسیه و غرب برای حل 

بحران سوریه



رییس جمهوری روسیه گفته است : "بحران سوریه هیچ راه حلی جز تقویت ساختارهای حکومتی این کشور و یاری رساندن به آنها در مبارزه با تروریسم ندارد." 
سرسختی مسکو در پشتیبانی از رژیم دمشق به تغییر یا تعدیل مواضع قدرت های غربی و منطقه ای نیز منجر شده است. دیروز پنجشنبه، بیست و چهارم سپتامبر، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان فدرآل، برای اولین بار گفت که راه حل بحران سوریه گفتگو با نیروهای متعدد از جمله بشار اسد و پشتیبانان اصلی وی یعنی دولت های روسیه و ایران است. یک مقام دولت روسیه ضمن ابراز خرسندی از موضعگیری آنگلا مرکل، تصریح کرد که مسکو مدافع چنین مواضعی برای حل بحران سوریه است. 
رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه نیز از این پس گفتگو با بشار اسد را منتفی نمی داند و گفته است که رهبر رژیم دمشق می تواند در دورۀ انتقال قدرت سیاسی در سوریه حضور داشته باشد. آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا هم گفته است که آمریکا و روسیه می توانند بر سر بحران سوریه با یکدیگر همکاری کنند، اگر هدف روسیه صرفاً نجات بشار اسد نباشد. 
وزیر امور خارجۀ فرانسه، لوران فابیوس، دیشب در پاریس با همتایان انگلیسی و آلمانی اش، فیلیپ هاموند و فرانک والتراشتن مایر و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، فدریکا موگرینی، بر سر بحران سوریه دیدار و گفتگو کرد. هدف از این ملاقات روشن کردن مواضع، تفاهم بر سر انتقال قدرت سیاسی در سوریه و اتخاذ یک موضع مشترک در اینباره پیش از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام شده است. 
اگر چه لوران فابیوس گفته است که بشار اسد آینده و مردم سوریه را نمایندگی نمی کند، اما، او نیز دیگر برکناری اسد را به عنوان شرط مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه نمی داند. فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجۀ انگلستان، هم گفتگو موقتی با بشار اسد را برای سپری کردن دورۀ انتقال قدرت سیاسی در سوریه پذیرفته، هر چند تصریح نموده است که در پایان این دوره رهبر کنونی دمشق باید برکنار شود. 
دولت های آمریکا و انگلستان نیز به تازگی مواضع مشابه ای اتخاذ کرده اند. وزرای امور خارجۀ آمریکا و انگلستان در اواسط ماه جاری سپتامبر گفتند : اگر چه بشار اسد باید برکنار شود، اما، می توان بر سر زمان برکناری وی مذاکره کرد. 
دیروز نیز باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان، در یک گفتگو تلفنی اظهار داشتند که افزایش شمار پناهجویان سوری و تهدید گروه "دولت اسلامی" ضرورت پایان دادن به جنگ داخلی سوریه و انتقال قدرت سیاسی در این کشور را نشان می دهند. 
به گفتۀ تحلیلگران بحران سوریه به چنان درجه ای از وخامت و بن بست رسیده که قدرت های غربی مایلند هر چه سریعتر، ولو از طریق گفتگوی موقت با بشار اسد، به این بن بست و بحران خاتمه دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر