۱۳۹۴ شهریور ۲۷, جمعه

ا طلاعات مفصلي از "طرح پنهان" روسیه و ایران (2) جزئیات جدیدی از اهداف نظامی روسیه در سوریه

افشای جزئیات جدیدی از اهداف نظامی روسیه در سوریه

یک نشریه آلمانی با استناد به منابع محافل امنیتی این کشور از جزئیات برنامه نظامی روسیه در سوریه پرده برداشته است. وزیر خارجه روسیه نیز بر خلاف موضع‌گیری‌های گذشته ارسال تجهیزات نظامی و کارشناس به سوریه را تایید کرد.
فرود هواپیماهای ترابری روسیه در استان لاذقیه در غرب سوریه
فرود هواپیماهای ترابری روسیه در استان لاذقیه در غرب سوریه
روسیه به‌سرعت در حال ساختن پایگاه نظامی در سوریه است. نشریه آلمانی "فرانکفورتر آلگماینه زونتاگ تسایتونگ" در روز یک‌شنبه (۱۳ سپتامبر/۲۲ شهریور) در گزارشی اختصاصی به فعالیت‌های نظامی روسیه در سوریه پرداخته است.
در این گزارش آمده که ابعاد نظامی فعالیت روسیه در سوریه بسیار فراتر از آن چیزی است که در رسانه‌های بین‌المللی تا کنون منتشر شده است. پایگاه قدیمی روسیه در بندر طرطوس نسبتاً کوچک بوده و نیروی دریایی روسیه تا کنون از این پایگاه به منظور فعالیت‌های لجستیکی برای کشتی‌های خود در دریای مدیترانه استفاده می‌کرده است.
بر اساس این گزارش، روسیه بنا به قراردادهایی که در سال‌های گذشته با رژیم بشار اسد منعقد کرده، به میزان گسترده‌ای سلاح و مهمات به سوریه ارسال کرده است. مشاوران نظامی روسیه ‌آشکارا در سوریه سرگرم فعالیت هستند.
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه در روز یک‌شنبه (۱۳ سپتامبر) تصریح کرد که روسیه ارسال تجهیزات نظامی به سوریه را ادامه خواهد داد.
مقامات روسیه پیش‌تر خبرهایی در این رابطه را تکذیب یا درباره آن سکوت می‌کردند. لاوروف تایید کرده که کارشناسان روس در سوریه سرگرم فعالیت بوده و مشغول آموزش نیروهای سوری برای استفاده از این تجهیزات هستند.
هدف روسیه استقرار واحدهای عملیاتی در سوریه است
در روزهای اخیر بحث بر سر حضور نظامی روسیه در سوریه بسیار جدی‌تر از گذشته در محافل سیاسی و رسانه‌ای دنبال می‌شود. به گزارش این نشریه آلمانی روسیه در حال ساخت پایگاه نظامی بزرگی در "جبله" است. این پایگاه هوایی قرار است به "مرکز عملیاتی" جنگنده‌های روسیه بدل شود.
شهر جبله در استان لاذقیه قرار دارد. استانی که اغلب ساکنان آن هم‌چون خانواده بشار اسد علوی‌مذهب هستند.
در این گزارش با استناد به منابع امنیتی آلمان تصریح شده است که "روس‌ها با سرعت زیادی مشغول ساخت این پایگاه هستند". از اول ماه سپتامبر تا کنون بیش از ۲۵ هواپیمای ترابری غول‌پیکر آنتونف ۱۲۴ در فرودگاه "بسیل الاسد" در نزدیکی سواحل جبله فرود آمده‌اند که حامل تجهیزات جدیدی برای پیش‌برد برنامه‌ روس‌ها در سوریه بوده است.
آمریکا تا کنون تنها فرود ۴ هواپیمای ترابری را در این فرودگاه تایید کرده است. بر اساس این گزارش، تجهیزات منتقل شده از طریق هوایی، تنها بخشی از محموله‌های نظامی روسیه را شامل می‌شود.
کشتی‌های باری روسی نیز شمار زیادی خودروهای نظامی و زرهی، سیستم‌های پرتاب خمپاره و دستگاه‌های ارتباطی مدرن برای عملیات میدانی را به سوریه منتقل کرده‌اند.
خودروی زرهی بی‌تی‌آر ۸۲ آ ساخت روسیه
خودروی زرهی "بی‌تی‌آر ۸۲ آ" ساخت روسیه
پایان ساخت پایگاه جدید تا پایان ماه سپتامبر
بر اساس این گزارش، روس‌ها تا پایان ماه سپتامبر ۲۰۱۵ ساخت این پایگاه هوایی را به اتمام خواهند رساند. تا زمان بهره‌برداری از این پایگاه در مجموع بیش از ۱۰۰ پرواز هوایپماهای ترابری آنتونف ۱۲۴ در نظر گرفته شده است.
این نشریه آلمانی می‌افزاید هم اکنون حدود ۱۰۰ سرباز و کارشناس نظامی روس مشغول ساخت این پایگاه هستند، اما بزودی شمار سربازان روس به یک‌هزار نفر خواهد رسید.
روسیه در حال حاضر ۱۰ فروند هواپیمای ترابری آنتونف ۱۲۴ آماده‌ی پرواز دارد. این هواپیماها در مواردی حتی از سوی اتحادیه اروپا نیز کرایه شده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
گفته می‌شود که تعجیل روس‌ها در ساخت این پایگاه هوایی می‌تواند در ارتباط با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور در روز ۲۸ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک باشد.
پوتین قصد دارد در این سخنرانی پیشنهاد جدیدی برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی، به‌ویژه برای مقابله با گروه تروریستی "دولت اسلامی" در عراق، سوریه، آسیای مرکزی و منطقه قفقاز ارائه کند.
مقامات آلمانی به‌رغم ابراز نگرانی از فعالیت‌های جدید روسیه در سوریه بارها گفته‌اند که برای مقابله موثر با گروه‌های تروریستی همکاری با مسکو ضروری است.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در روز شنبه (۱۲ سپتامبر) در رابطه با بحران سوریه گفت: «برای دست‌یابی به موفقیت نیازمند همکاری با ایالات متحده و روسیه هستیم. در غیر این‌صورت هیچ راه‌حلی قابل تصور نیست.»
در محافل سیاسی آلمان گفته می‌شود که تلاش‌های نظامی جدید روسیه در سوریه می‌تواند به تغییر این موضع در برلین و دیگر کشورهای غربی منجر شود.
موشک‌انداز اسکندر ساخت روسیه
موشک‌انداز "اسکندر" ساخت روسیه
بحث بر سر ارسال نیروی زمینی بین‌المللی به سوریه
بلژیک از جمله کشورهای عضو ناتو است که آشکارا خواستار اعزام نیروی زمینی به سوریه شده است. پیشتر ترکیه یکی دیگر از اعضای ناتو نیز چنین اقدامی را ضروری خوانده بود. اما اغلب کشورهای غربی با این پیشنهاد مخالفت کرده بودند.
استیون واندپوت، وزیر دفاع بلژیک در مصاحبه با خبرگزاری "بلژا" گفت: «سرانجام ضروری است که نیروی زمینی به سوریه اعزام شود، تا بتوان صلح و آرامش در این کشور مستقر کرد، در غیر این‌صورت دیگر عملیات‌‌ نظامی معنای چندانی نخواهند داشت.»
در یک‌نظر سنجی معتبر که در روز یک‌شنبه (۱۳ سپتامبر) نتایج آن توسط یک نشریه فرانسوی منتشر شده بیش از ۵۶ درصد پاسخ‌دهندگان فرانسوی نیز خواهان عملیات زمینی نیروهای بین‌المللی علیه گروه "دولت اسلامی" در سوریه شده‌اند.
به گفته کارشناسان سیاسی بحران پناهجویی در اروپا و ورود ده‌ها هزار پناهجوی سوری به کشورهای اتحادیه اروپا، می‌تواند سبب تغییر افکار عمومی اروپاییان شود. فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه تا کنون با ارسال نیروی زمینی به سوریه مخالفت کرده است.
نیروی هوایی فرانسه و بریتانیا نیز تا کنون در چارچوب ائتلاف بین‌‌المللی علیه گروه "دولت اسلامی" در یک رشته عملیات‌ در عراق و سوریه شرکت داشته‌اند. این ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا و با مشارکت کشورهای کانادا، اردن، بحرین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و استرالیا است. به تازگی ترکیه نیز حاضر به همکاری با این ائتلاف نظامی شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر