۶۰سالگی طلوعی ماندگارسازمان مجاهدین خلق ایران مبارک باد

۶۰سالگی طلوعی ماندگارسازمان مجاهدین خلق ایران مبارک باد

۱۴۰۳ تیر ۲۶, سه‌شنبه

مقام آمریکایی به العربیه: واشینگتن در تماس‌ با ایران خواستار منع حملات حوثی‌ها شد

 مقام آمریکایی به العربیه: واشینگتن در تماس‌ با ایران خواستار منع حملات حوثی‌ها شد

ناو آمریکائی 

واشینگتن بار دیگر به این جمع‌بندی رسیده است که تنها راه موجود، دفع حملات و تضعیف توانمندی حوثی‌ها همراه با لزوم بازنگری در توانمندی‌های ویژه آمریکا برای منطقه است

آمریکا با ورود ناو هواپیمابر روزولت، فرماندهی مرکزی «سنتکام»، به دوره دو هفته‌ای عملیات دفاعی علیه حوثی‌ها پایان داده و اکنون در حال تجدید توانمندی خود برای حمله است.

تماس با ایران

یک مقام بلندپایه آمریکایی در گفت‌وگو العربیه تأکید کرد «تماس‌ها میان واشینگتن و تهران به شکل مستقیم و غیرمستقیم انجام گرفت و واشینگتن اخیرا از ایران خواسته است که مانع حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها شود».

آنچه پیداست، ایران در صدد پاسخگویی به درخواست‌های مکرر واشینگتن از زمان آغاز حملات حوثی‌ها به ناوبری بین‌المللی نیست. دستگاه اطلاعات نظامی آمریکا چند روز قبل گزارشی را از توانمندی‌های حوثی‌ها و عمق کمک‌های ایران به این گروه منتشر کرد. این گزارش بیانگر میزان خشم و ناامیدی آمریکا از ایران است که طی آن روابط مستحکم میان ایران و حوثی‌ها و زیان عظیم ناشی از آن علیه ناوبری بین‌المللی و منافع کشورهای همسایه، اثبات شده است.

کارآیی نیروهای آمریکایی

یک مقام دفاعی در گفت‌‌وگو با العربیه تأیید کرد که «آمریکا به حمایت از منافع خود و ناوبری بین‌المللی ادامه خواهد داد». به نظر می‌رسد که واشینگتن بار دیگر به این جمع‌بندی رسیده که تنها راه، دفع حملات و تضعیف توانمندی حوثی‌ها همراه با لزوم بازنگری در توانمندی‌های ویژه آمریکا برای منطقه است.

ادامه بمباران

«سنتکام» ظرف برهه دو هفته‌ای عدم حضور ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه، در گزارش‌های تقریبا روزانه خود تاکید کرد که نیروهای آمریکایی با دفع حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌ها، رادارهای مورد نیاز این گروه برای انجام حملاتش را منهدم کردند.

آمریکایی‌ها طی این بازه، این برداشت را به دست می‌دهند که قادرند عملیات خود را بدون حضور ناو هواپیمابر به اجرا درآورند و اسکادران‌های هوایی و شناورهای دریایی مستقر در منطقه می‌توانند ماموریت‌ها را انجام دهند.

فراخواندن ناو هواپیمابر روزولت

با این حال، ناو هواپیمابر تدی روزولت، از «بزرگترین قابلیت‌های موجود نیروی دریایی ایالات متحده»، وارد قلمرو آبی یمن شد.

طبق گفته یک مسئول ارشد آمریکایی به العربیه، «حضور این ناو هواپیمابر در بردارنده پیامی مهم با این محتواست که ما نسبت یه امنیت منطقه پایبندیم و از توانمندی‌های بسیار بالایی برخورداریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم».

مقامات آمریکایی در صحبت با العربیه تأکید دارند که ماموریت آنها، «جنبه دفاعی دارد که سیاست دولت است. ممکن است که صداهای بمباران بیشتری را بشنوید، اما ما خواهان تشدید تنش نیستیم».

انواع گزینه‌ها

بروز تغییرات بیشتر در نقشه انتشار نیروهای آمریکایی و بیرون کشیدن مجدد ناو هواپیمابر تدی روزولت از منطقه یا ورود ناو هواپیمابر دیگر ظرف چند هفته آینده، امری محتمل است زیرا به گفته این مسئول بلندپایه به العربیه، «همه گزینه‌ها شامل آرام سازی یا تشدید تنش، روی میز هستند»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر