۶۰سالگی طلوعی ماندگارسازمان مجاهدین خلق ایران مبارک باد

۶۰سالگی طلوعی ماندگارسازمان مجاهدین خلق ایران مبارک باد

۱۴۰۳ مرداد ۸, دوشنبه

ترکیه نتانیاهو را همسان هیتلر خواند و اسرائیل را تهدید نظامی کرد

 

ترکیه نتانیاهو را همسان هیتلر خواند و اسرائیل را تهدید نظامی کرد



رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری اسلامگرای ترکیه © Turkish Presidental Press Service / TURKISH PRESIDENTIAL PRESS SERVICE/AFP

ساعاتی پس از آن که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در دفاع از حماس اسرائیل را به اقدام نظامی تهدید کرد، وزیر امور خارجۀ دولت آنکارا، هاکان فیدان، با انتشار بیانیه‌ای نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، را با هیتلر مقایسه کرد و گفت که همانند آدولف هیتلر، بنیامین نتانیاهو نیز به قتل عام و نسل کشی فلسطینیان روی آورده و همانند رهبر رژیم نازی، نخست وزیر اسرائیل و همه کسانی که در پی نابودی فلسطینیان هستند باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

وزیر امور خارجۀ ترکیه که رئیس پیشین سرویس‌های اطلاعاتی این کشور بوده از تهدید نظامی اردوغان علیه اسرائیل نیز حمایت کرد و آن را "صدای وجدان بشریت" خواند.

دیروز یکشنبه بیست و هشتم ژوئیه، رجب طیب اردوغان، گفت که کشورش قادر است در اسرائیل مداخلۀ نظامی کند همانطور که این کار را در لیبی و قره‌باغ کرد. ترکیه در سال ٢٠٢٠ در حمایت از حکومت وفاق ملی در طرابلس نیروی نظامی به لیبی اعزام و در پشتیبانی از جمهوری آذربایجان در جنگ با ارمنستان بر سر قره باغ سلاح و تجهیزات نظامی و نیروهای مزدور سوری را در اختیار رهبر باکو الهام علی اف قرار داد.

در واکنش به تهدیدهای اردوغان، یائیر لاپید، رهبر احزاب اپوزیسیون در اسرائیل، رئیس جمهوری ترکیه را به هذیان‌گویی متهم کرد و افزود که اسرائیل تهدیدهای اردوغان را نمی‌پذیرد. او رئیس جمهوری ترکیه را برای خاورمیانه خطرناک خواند و از ناتو خواست که ضمن محکوم کردن تهدید نظامی اردوغان علیه اسرائیل از او بخواهد که به حمایتش از حماس خاتمه دهد.

این اولین بار نیست که اردوغان بنیامین نتانیاهو را با هیتلر مقایسه می‌کند. رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در مقابل پارلمان این کشور در ماه مه گذشته گفته بود که پس از پیروزی در غزه اسرائیل قصد دارد به ترکیه حمله کند و به همین خاطر آنکارا به حمایت خود از مبارزۀ استقلال‌طلبانۀ حماس ادامه می دهد. در ژانویه گذشته، وزیر امور خارجۀ اسرائیل، "ایسرائیل کاتس"، در واکنش به اظهارات مشابه اردوغان گفته بود که هیچکس قتل‌عام ارامنه و کشتار کردها توسط ترکیه را فراموش نکرده است. وزیر امور خارجۀ اسرائیل سپس افزوده بود که عاملان اصلی نسل کشی و کشتار، رژیم ترکیه است و اسرائیل در مقابل "دوستان وحوش" آنکارا از خود دفاع می‌کند. ار اف ای  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر