۱۴۰۳ تیر ۱۶, شنبه

مسعود پزشکیان پیروز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد

مسعود پزشکیان پیروز چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد


مسعود پزشکیان

 مسعود پزشکیان در توییتر از مردم خواسته تنهایش نگذارند

با پایان شمارش آرای اکثریت صندوق‌های رای، وزارت کشور ایران مسعود پزشکیان را پیروز چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

بر اساس اعلام وزارت کشور، در دور دوم مسعود پزشکیان توانست با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۱۵۷ رای در رقابت با سعید جلیلی کرسی ریاست جمهوری ایران را برای دوره‌ای چهار ساله از آن خود کند.

طبق این گزارش، سعید جلیلی نیز ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای کسب کرده است.

به گفته وزارت کشور ایران، در دور دوم چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ نفر شرکت کردند.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را ۴۹.۸ درصد اعلام کرد.

ساعتی پس از اعلام خبر پیروزی‌اش در انتخابات، مسعود پزشکیان در پیامی کوتاه در شبکه اینستاگرام نوشت: «سپاس ایران، خاک پای مردم ایران، مسعود پزشکیان.»

او همچنین در شبکه ایکس، توییتر سابق، پیامی منتشر کرد و از مردم خواست که «تنهایم نگذارید».

او نوشته است: «مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و به شرافتم سوگند میخورم که در این راه تنهایتان نخواهم گذاشت.»

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه ۱۵ تیرماه، پس از مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به شکل زود هنگام برگزارشد.

انتخاباتی که دور نخست آن، یک هفته پیشتر، حضور کم‌سابقه مردم را تجربه کرد و دور دوم آن نیز بنا بر گزارش‌ها و تصاویر با مشارکت پایین مردم به پایان رسید.

در دور نخست تنها ۴۰ درصد از ۶۱ میلیون واجد شرایط رای دادن در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران شرکت کردند و کمترین میزان مشارکت در هر انتخابات ریاست جمهوری از زمان انقلاب ۱۹۷۹ را رقم زدند.

در حالی که در دور نخست رقابت بین ۶ نامزد، مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف بود با حذف ۴ تن از این افراد، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران با هم به رقابت نشستند.

بر اساس قانون اساسی و قانون ریاست جمهوری ایران فردی می‌تواند برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران باشد که بتواند اکثریت مطلق آرای مأخوذه از شرکت‌کنندگان، یعنی بیش از ۵۰ درصد آرا را در انتخابات به دست آورد.

در غیر این صورت انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود و دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله نخست کسب کردند به دور دوم انتخابات راه می‌یابند.

بر اساس اعلام شورای نگهبان، در دور دوم اما هر یک از دو نفر که اکثریت داشته باشند انتخاب می‌شود و نیاز به اکثریت مطلق آرا نیست.

در دور نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی بیشترین آرا را به دست آوردند اما هیچ کدام نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرای مأخوذه را کسب کنند و انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در ایران به دور دوم کشیده شد.

دور دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه برگزار و زمان اخذ رای سه بار و تا ساعت ۱۲ شب تمدید شد.

با آنکه برخی مقامات جمهوری اسلامی مدعی مشارکت بیشتر شهروندان در دور دوم رأی‌‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شدند اما گزارش‌های میدانی از مشارکت «پایین» مردم در انتخابات حکایت داشت و تصاویری از حوزه‌های خالی را‌ی‌گیری در شهرهای مختلف ایران منتشر شد.

با این وجود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز جمعه پس از انداختن رأی خود به صندوق گفت: «شنیدم که شوق و علاقه مردم بیشتر از قبل است. خدا کند که این جور باشد».

انتخابات در ایران به دور از استانداردهای جهانی برگزار می‌شود و افراد واجد شرایط رأی ناچارند تنها از بین نامزدهایی که شورای نگهبان با سختگیری زیاد تأیید صلاحیت می‌کند، به فرد مورد نظر خود رأی دهند.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، دوره ریاست‌جمهوری در ایران چهار سال است که این دوره پس از برگزاری انتخابات و مشخص شدن رئیس‌جمهور و پس از امضای اعتبارنامه او توسط رهبر جمهوری اسلامی آغاز می‌شود. رادیو فردا 

بازداشت ۳ ایرانی به اتهام حمله به اهداف اسرائیلی در یونان - ایران ناشنال

بازداشت ۳ ایرانی به اتهام حمله به اهداف اسرائیلی در یونان - ایران ناشنال


پلیس ضد تروریزمیونان ۳ایرانی را بجرم آتش زدن هتل وکنیسه یهودی باز داشت کرد

پلیس ضد تروریزم یونان پنج‌شنبه ۱۴ تیر از بازداشت هفت مظنون از جمله چند شهروند ایرانی و افغانستانی خبر داد که متهم به آتش زدن کنیسه و هتلی متعلق به اسرائیلی‌ها در مرکز آتن در سال جاری هستند.

بر اساس این گزارش، یک زن یونانی ۲۵ ساله، دو ایرانی ۳۶ و ۴۶ ساله و همدست ۴۴ ساله افغانستانی آن‌ها در ارتباط با حمله به ساختمانی که یک هتل و رستوران اسرائیلی را در خود جای داده است، دستگیر شدند.

در این حمله که ۲۶ اردیبهشت انجام شد، این ساختمان با یک بمب آتش‌زای دست‌ساز هدف قرار گرفت.

بازداشت‌شدگان متهم هستند که با آتش‌سوزی عمدی، جان افراد را به خطر انداختند و با حمله‌ای ناشی از انگیزه‌های نژادی، به املاک اتباع خارجی آسیب وارد کردند.

در رویدادی دیگر، یک مرد یونانی ۴۴ ساله و یک تبعه افغانستانی ۲۶ ساله ۲۹ خرداد، سوار بر موتورسیکلت به کنیسه‌ای در آتن نزدیک شدند و پس از پرتاب مواد آتش‌زا، ورودی آن را به آتش کشیدند.

یک ایرانی ۳۰ ساله نیز همدست آنان در این عملیات بود. تمامی این افراد بازداشت و به آتش‌سوزی عمدی، سرقت و در اختیار داشتن اسلحه متهم شدند.

پلیس یونان اعلام کرده از هفت مظنون دستگیر شده در ارتباط با حمله به کنیسه و هتل متعلق به اسرائیلی‌ها، پنج نفر هنوز در بازداشت به سر می‌برند، اما دو تن دیگر به صورت مشروط آزاد شده‌اند و در انتظار جلسه محاکمه خود هستند.

اعضای حماس ۱۵ مهر سال گذشته (هفتم اکتبر) با حمله به جنوب اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر را کُشتند و بیش از ۲۵۰ تن را به گروگان گرفتند.

اسرائیل در واکنش به این تهاجم، عملیات نظامی گسترده‌ای را در نوار غزه آغاز کرد که بنا بر اعلام وزارت بهداشت غزه، تاکنون بیش از ۳۸ هزار کشته و ۸۷ هزار مجروج بر جای گذاشته است.

به دنبال جنگ غزه، تهدیدهای تروریستی موجب نگرانی شدید مقام‌های کشورهای اروپایی شده است.

پیش‌تر و در فروردین ۱۴۰۲، پلیس یونان طرح حمله به یک رستوران اسرائیلی در آتن را خنثی و دو نفر را در این خصوص بازداشت کرد.

موساد در آن زمان جمهوری اسلامی را مسئول این طرح معرفی کرد و گفت عملیات خنثی شده در یونان بخشی از یک شبکه گسترده است که از داخل ایران هدایت می‌شود.

پیشتر هم در ۱۶ اردیبهشت دانشگاه تل‌آویو و اتحادیه ضد افترا در گزارشی مشترک اعلام کردند رخدادهای یهودستیزانه در نقاط مختلف جهان افزایشی چشمگیر داشته است.

روزنامه وال استریت ژورنال در اسفند سال گذشته از ظهور تهدیدهای «تروریستی» جدید، خنثی‌سازی چندین «عملیات تروریستی» و بازداشت شماری از پناهجویان و عوامل افراطی در اروپا خبر داد و گفت این تهدیدها با جمهوری اسلامی، گروه‌های نیابتی‌اش و مناقشه غزه مرتبط است.

۱۴۰۳ تیر ۱۴, پنجشنبه

کانادا حکم اخراج برادر صادق و علی لاریجانی را صادر کرد

کانادا حکم اخراج برادر صادق و علی لاریجانی را صادر کرد

حکم اخراج باقر اردشیر لاریجانی برادر صادق وعلی لاریجانی از کانادا صادر شد

 دولت کانادا حکم اخراج باقر اردشیر لاریجانی، از برادران لاریجانی، از این کشور را صادر کرد.

طبق بیانیه دولت، باقر اردشیر لاریجانی، ۶۲ ساله که در شهریور ۱۳۹۶ به عنوان مقیم دائم به همراه زن و پسرش وارد کانادا شد، به اخراج از این کشور محکوم شده است.

بنا بر این بیانیه بخش تجدیدنظر اداره مهاجرت و پناهندگان دولت کانادا با درخواست تجدیدنظر باقر اردشیر لاریجانی مخالفت کرده است.

بر اساس حکم صادره در تاریخ ۵ بهمن سال ۱۴۰۲، جلسه دادرسی در تاریخ ٨ آذر ۱۴۰۲ انجام شده و با درخواست تجدیدنظر شاکی برای لغو حکم اخراج با استناد به دلایل «بشردوستانه و دلسوزانه» مراقبت از مادر مریض او در ایران مخالفت شده است.

باقر اردشیر لاریجانی در تابستان ۱۳۹۶ بر اساس رده‌بندی «مهارت شخصی» به عنوان پزشک، به همراه زن و پسرش به عنوان مقیم دائم وارد کانادا شده است. اکنون پسر ۳۰ ساله او شهروند کانادا است و درخواست همسر او برای دریافت شهروندی در دست بررسی است.

دختر لاریجانی نیز که در همان سال مقیم دائم کانادا شد، طی سال‌های گذشته در ایالات متحده آمریکا اقامت داشته است.

در حکم صادره آمده است که تجدیدنظرخواه در دوران بهره‌مندی از اقامت دائم کانادا، حدود ۳۰۰ روز را در این کشور به سر برده و همچنان در سمت خود به عنوان استاد دانشگاه تهران فعالیت کرده است.

باقر اردشیر لاریجانی در روز ٢٣ مهر ۱۴۰۱ یعنی ١٢ روز پیش از تاریخ انقضای کارت اقامت دائم خود قصد ورود به کانادا از طریق فرودگاه بین‌المللی ونکوور را داشته که به دلیل عدم حضور در کانادا به مدت حداقل ۷۳۰ روز طی پنج سال گذشته حکم اخراج او صادر شده است.

او مدعی بوده که به دلیل نگهداری از مادر مریض خود در ایران مجبور به گذراندن عمده وقت خود در این کشور بوده و چنان چه اقامت دائم کانادا از او پس گرفته شود، با دشواری جدایی از خانواده‌اش مواجه خواهد شد.

طبق حکم صادره، مادر برادران لاریجانی از سال ‍۱۳۹۴ مریض بوده و باقر که در طبقه بالایی محل زندگی مادرش در تهران اقامت دارد، نقش نگهداری از او را بر عهده داشته است. در این حکم آمده که وضعیت سلامتی مادر لاریجانی‌ها از سال ۱۳۹۷ رو به وخامت گذاشته و از سال ۱۴۰۱ به زوال عقل مبتلا شده است.

در این حکم همچنین آمده که باقر در حالی می‌گوید از مادر خود مراقبت کرده که سه برادر او در تهران زندگی می‌کنند و یک برادر بین ایران و اسپانیا رفت و آمد می‌کند.

به رغم ادعای باقر لاریجانی مبنی بر مراقبت از مادرش، او مدت زمان زیادی را در راستای انجام امور خود خارج از ایران سپری کرده و این اقدام او پیامد عمده‌ای برای مادرش نداشته است و در این مدت، یک پرستار سالمندان از مادر لاریجانی‌ها مراقبت کرده است.

در بخش دیگری از حکم آمده است که باقر اردشیر لاریجانی دو ملک در کانادا دارد و از زمان اقامت دائم در کانادا، مالیات بر درآمده را پرداخت کرده است، اما «منبع درآمد اعلام‌شده در اظهارنامه مالیاتی وی مشخص نیست.»

از دیگر نکات قابل‌توجه در حکم مزبور این است که سه نفر از چهار نفری که نامه حمایت از باقر اردشیر لاریجانی ارائه کرده‌اند، مقیم واحدهای آپارتمانی در همان ساختمانی هستند که او مالک یک واحد آن است.

طبق این حکم، پسر لاریجانی ۳۰ ساله لاریجانی مدعی شده که در صورت بازگشت به ایران، باید خدمت اجباری سربازی انجام دهد و به همین دلیل نمی‌تواند به ایران بازگردد.

در این حکم همچنین آمده است که دشواری جدایی از خانواده در صورت درخواست همسر باقر اردشیر لاریجانی برای اخذ ویزای توریستی کانادا برای همسرش تقلیل خواهد یافت. او همچنین می‌تواند با کمک مالی به پسرش به منظور تاسیس کسب و کار و همکاری با او، در آینده مقیم کانادا شود.

دولت کانادا روز سه‌شنبه ۱۲ تیر اعلام کرده بود که روند اخراج پنج ایرانی دیگر مظنون به همکاری با «رژیم» از کانادا آغاز شده است. هرچند مقامات اداره مهاجرت اسامی «اخراجی‌ها» را در اختیار رسانه‌ها قرار نداده بودند.

تلویزیون گلوبال‌نیوز کانادا به نقل از آژانس خدمات مرزی این کشور اعلام کرده بود که این مظنونان، از مقامات بلندپایه «حکومت سرکوبگر ایران» بوده‌اند.

این رسانه‌ از هیئت مهاجرت و پناهندگان کانادا خواسته تا جلسات دادگاه رسیدگی به پرونده اخراج این افراد را به صورت علنی برگزار کند.

بنا بر این گزارش کانادا که از خرداد امسال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده است گفته بود این افراد تحت تحریم‌های تصویب شده در سال ۲۰۲۲ که ده‌ها هزار مقام ارشد ایرانی از جمله اعضای سپاه پاسداران را از حضور در کانادا منع می‌کند، با اخراج مواجه هستند.

این تحریم‌ها پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و« سرکوب وحشیانه» اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم ایران توسط حکومت جمهوری اسلامی تصویب و اعمال شد.

پیش از این سلمان سامانی قائم‌مقام وزیر کشور دولت روحانی و مجید ایرانمنش، مدیر کل پیشین پشتیبانی و فن‌آوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری اسلامی با حکم دادگاه از کانادا اخراج شده بود.

رسانه‌های کانادایی زمستان سال ۱۴۰۲ اعلام کردند با تصویب تحریمهای حقوق بشری بر ضد مقامات جمهوری اسلامی دستکم ۹ فرد مرتبط با حکومت ایران در فهرست بررسی و اخراج احتمالی از کانادا قرار گرفته‌اند.

گفتنی است دولت کانادا، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد اعلام کرد که تصمیم گرفته سپاه پاسداران را «تحت مقررات کیفری» به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط دولت کانادا با واکنش مثبت فعالان سیاسی، مدنی، حقوق بشری و چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی همراه شد؛ بسیاری از اروپا و استرالیا خواسته‌اند تا اقدامی مشابه انجام دهد.

چگونه حجاب اجباری به مساله بزرگ انتخابات در ایران تبدیل شد

 چگونه حجاب اجباری به مساله بزرگ انتخابات در ایران تبدیل شد

مهدیه گلرو
مهدیه گلرو

سابقه طرح مساله حجاب در مباحث انتخاباتی ایران به دوره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۷۶ باز می‌گردد.

در این دوره، محمد خاتمی به عنوان نامزد اصلاح‌طلب با شعارهایی مبنی بر افزایش آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی وارد رقابت شد. او و تیمش در تبلیغات انتخاباتی خود به موضوعاتی مانند حقوق زنان و فضای بازتر اجتماعی اشاره کردند که به طور غیرمستقیم به مساله حجاب نیز مرتبط بود.

آن‌چه به عنوان ون‌های گشت ارشاد در افکار عمومی شناخته می‌شود هم برای اولین‌بار اواسط دهه ۸۰ از سوی مرتضی طلایی، رییس پلیس تهران، برای ارشاد زنانی که «بدپوشش» می‌خواندند، وارد خیابان‌ها شد. این گشت‌ها در طول زمان تکامل یافتند و نامشان به گشت امنیت اخلاقی تغییر یافت. حضور این گشت‌ها در خیابان‌ها دائمی شد. این گشت در سال‌های پیش از آن و از ماه‌های اول پس از انقلاب اسلامی با عناوین دیگری همچون «کمیته» و «گشت ثاراالله» همین وظیفه را انجام می داد.

نخستین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم بود که نام گشت ارشاد و مساله حجاب به میان آمد. محمود احمدی‌نژاد با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیمای جمهوری اسلامی، ضمن نفی گشت ارشاد، بیان کرد که مشکل کشور موی بیرون‌مانده دختران یا آستین‌های بالا رفته نیست و مدعی شد که با ورود گشت ارشاد به خیابان‌ها مخالف است.

در انتخابات سال ۸۸ نیز کاندیداها با انتقاد از گشت ارشاد قصد داشتند از این طریق آرا را جذب کنند. میرحسین موسوی، یکی از کاندیداها، اظهار داشت که اگر گشت ارشاد را در تمام خیابان‌ها بیاوریم، نمی‌توانیم جلوی بدحجابی را بگیریم و در صورت پیروزی، گشت ارشاد را جمع‌آوری می‌کند. مهدی کروبی نیز گفت که اکثر ایرانیان با قانون اجباری حجاب موافق هستند و نیازی به گشت ارشاد نیست. محسن رضایی در همان سال اظهار داشت که گشت ارشاد باید برای «اراذل و اوباش» باشد، نه جوانان. احمدی‌نژاد، که مواضع تندتری داشت، برای هشت سال ریاست قوه مجریه را به دست گرفت و نه‌تنها قدمی برای کاهش فشار بر زنان برنداشت بلکه پای گشت ارشاد به دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها هم باز شد.

در اردیبهشت سال ۹۲ و با داغ شدن فضای انتخابات ریاست جمهوری، زمزمه‌هایی در مورد کاهش فعالیت این گشت به میان آمد. احمدرضا رادان، جانشین رییس پلیس کشور، این موضوع را تایید و اعلام کرد که ممکن است برخی از طرح‌های نیروی انتظامی در زمان انتخابات به دلیل ماموریت‌های جدید کمرنگ شود.

در این دوره، حسن روحانی اعلام کرد که دختران و پسران ایرانی خودشان حجابشان را رعایت می‌کنند و نیازی به کار پلیسی نیست. قالیباف نیز اظهار داشت که موضوع عفاف و حجاب یک موضوع مقطعی و دستوری نیست و با سخت‌گیری و خشونت نمی‌توان توسعه عفاف و حجاب را در جامعه محقق کرد. سردار احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، نیز تاکید کرد که پلیس وظیفه مقابله با هنجارشکنی علنی را دارد و کاندیداها نباید وعده‌های نشدنی بدهند، چرا که پلیس بر اساس قانون با بدحجابی برخورد می‌کند و فعالیت گشت‌های امنیت اخلاقی ادامه دارد. پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶، حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، سخنانی در همین راستا مطرح کرد مبنی بر اینکه هر کسی که کاندیدا می‌شود، شعار برچیدن گشت ارشاد را می‌دهد، اما این شدنی نیست.

در انتخابات ۱۴۰۰، ابراهیم رئیسی گفت که نظر اسلام درباره حجاب وجوب است و همتی اظهار داشت که نباید به زنان این اندازه استرس وارد کنیم. او خواستار قطع ارسال پیامک‌های حجاب به زنان و ممنوعیت برخوردهای گشت ارشاد شد. این نظرات با واکنش نیروی انتظامی مواجه شد. حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، خطاب به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «نامزدهای محترم با شئونات جامعه به عنوان یک ابزار برخورد نکنند. این رفتار زشتی است و درست نیست. نمی‌توان با شئونات اسلامی و اخلاقی جامعه بازی کرد و این مسائل نباید برای جمع کردن رای مورد استفاده قرار گیرد.»

انتخابات سال ۱۴۰۳ از منظر موضوع گشت ارشاد و مساله زنان یک تفاوت معنادار با همه سال‌های قبل از آن دارد. این انتخابات در دوره «پسا مهسا» برگزار می‌شود، دوره‌ای که جنبش «زن، زندگی، آزادی» آغاز شده و زنان به عنوان پیشگامان تغییر در ایران مسیر بی‌بازگشتی را شروع کرده‌اند که به‌رغم سرکوب، زندان و بازداشت تا امروز ادامه دارد.

کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به دنبال ایجاد مشارکت بیشتر مردم در انتخابات هستند و تلاش می‌کنند با وعده‌های مختلف، شهروندان و گروه‌های بسیاری را که از انتخابات در این نظام سیاسی ناراضی هستند، پای صندوق رای بیاورند، اما هیچ‌کدام مسئولیت گشت ارشاد را نمی‌پذیرند و آن را از سر خود باز می‌کنند.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، تاکید می‌کند که هیچ خبری از حجاب‌بان‌ها در مترو ندارد و وجود آن را رد می‌کند، در حالی که حتی جمله‌ای از او در بنرهای شهر تهران قرار داده شده است: «رعایت حجاب در جایی که خدمات عمومی شهرداری ارائه می‌شود، ضروری است.»

محمدباقر قالیباف، که خود فرمانده پیشین نیروی انتظامی بوده، قوانین مربوط به حجاب را یکی از دستاوردهای حضورش در مجلس ذکر کرد و از روی زمین ماندن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه گفت که در زمینه آن اقدام صورت گرفت.

سعید جلیلی، کاندیدای طیف موسوم به «جبهه انقلاب»، در سخنان گفت که حجاب مزیت نسبی جامعه ماست و نباید در اجرای قانون لکنت زبان داشت. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در دی ۱۴۰۱ خطاب به زنانی که می‌گویند مساله کشور مگر موی ماست، گفته بود: «بله، مساله موی شماست. ما برای حفظ حرمت یک زن، شهید داده‌ایم.» مصطفی پورمحمدی نیز در اظهارات متفاوت با سابقه شناخته‌شده‌اش، گفت که مسائل زنان نباید صرفا به مسائل پوششی محدود شود، بلکه آداب صحیح اخلاقی و حفظ شئونات انسانی لازمه جامعه است و همه باید قواعد یک جامعه خوب را رعایت کنند.

مسعود پزشکیان، نامزد اصلاح‌طلبان صورت مساله را پاک می‌کند و می‌گوید: «دختران ما با اعتقادات ما مشکلی ندارند، اما وقتی آن‌ها را مقابل خود قرار می‌دهیم و ضد دین می‌کنیم، آن‌ها را تبدیل به کسانی می‌کنیم که متنفر می‌شوند.» او اصل اعتراض به حجاب اجباری و حق شهروندان برای انتخاب پوشش را نادیده می‌گیرد.

این روزها بر خلاف همه دوره های انتخاباتی گذشته حتی حضور گشت ارشاد در خیابان ها کم نشده و همچنان بازداشت و توقیف اتومبیل و ارسال پیامک ادامه دارد و این نشان‌دهنده عزم حکومت در سرکوب زنان بدون‌توجه به انتخابات نمایشی است.

همه آنچه در سه دهه گذشته تجربه شده و در نهایت تجربه سترگ «زن، زندگی، آزادی» به ما ثابت می‌کند در واقع، رییس‌جمهور ایران در مقوله برخورد با آنچه که نظام سیاسی «بی‌حجابی» می‌خواند، توانایی ندارد و حتی اگر بخواهد امکانات قانونی او برای ایستادن در مقابل پروژه‌هایی مانند «طرح نور» بسیار محدود است، مگر آنکه بخواهد مذاکره گسترده‌ای را با ارکان مختلف آغاز کند. با توجه به گفته‌های همه کاندیداها که در چارچوب قانون عمل خواهند کرد، تلاش آن‌ها برای تغییر قانون بعید به نظر می‌رسد.

گشت ارشاد، به عنوان بخشی از نیروی انتظامی و تحت نظارت نهادهای قضایی و امنیتی کشور، به اجرای قوانین و مقررات مربوط به حجاب و عفاف می‌پردازد. این قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب و به دست قوه قضاییه تفسیر و اجرا می‌شود. اجرای مستقیم سیاست‌ها در حوزه گشت ارشاد به عهده نیروی انتظامی است که تحت نظارت وزارت کشور فعالیت می‌کند. وزارت‌خانه‌ای که سال‌هاست وزیر آن به دست خامنه‌ای پیشنهاد و تعیین می‌شود و رییس‌جمهور، به عنوان رییس‌ قوه مجریه، حتی امکان انتخاب اعضای کابینه خود را نیز ندارد. در آخر با توجه به تجربیات گذشته باید پذیرفت برای کاهش برخورد با زنان و حذف گشت ارشاد رای دادن گزینه خوبی نخواهد بود.

منبع: ایران اینترنشنال

ناکامی اصولگرایان و اصلاح طلبان در بی رونق ترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران

 ناکامی اصولگرایان و اصلاح طلبان در بی رونق ترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران

ناصر اعتمادی
ناصر اعتمادی

نرخ مشارکت، آنهم در بی رمق‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی، مهمترین اگر نه تنها داو چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری از سوی دو جناح اصلاح‌طلب و محافظه‌کار حکومت اسلامی اعلام شد. اصلاح طلبان پیروزی خود را آنهم از همان دور اول به مشارکت حداقل بیش از ٤١ میلیون رأی دهنده گره زده بودند و رهبر جمهوری اسلامی مشارکت بالا در این انتخابات را مایۀ سرافرازی و حقانیت جمهوری اسلامی در بین جهانیان و منشاء ناامید شدن دشمنان خارجی دانسته و خطاب به مردم گفته بود که عدم مشارکت گستردۀ آنان در انتخابات "دشمن شاد کن" خواهد بود.

در ضعیف ترین و کم رونق‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی طی ٤۵ سال گذشته، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات تصریح کرد که از مجموع بیش از ٦١ میلیون رأی دهنده در مجموع ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شمارش شد و از این تعداد مسعود پزشکیان ١۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رأی و سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی به دست آوردند. دو نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی، با اختلاف بسیار از ادامۀ رقابت ها در دور دوم حذف شدند.

سخنگوی ستاد انتخابات نرخ رسمی مشارکت در انتخابات دیروز هشتم تیرماه را ٤۰ درصد اعلام کرد که کمتر از حتا نرخ رسمی مشارکت در بی رونق ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران تا سال ١٤۰۰ بود که به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی منجر شد.

اگر چه سخنگوی ستاد انتخابات توضیحی دربارۀ رقم قطعی آرای باطله ارائه نداد، اما، او سحرگاه امروز شنبه نهم تیر ماه رقم آرای باطله را حدود ۹ درصد کل آرای ماخوذه اعلام کرده بود. با این حساب می توان تخمین زد که بیش از دو میلیون آرای باطله در همین دور نخست انتخابات به ثبت رسیده است. با این حال، نرخ مشارکت مهمترین اگر نه تنها داو این انتخابات از نظر دو جناح اصلاح‌طلب و محافظه‌کار حکومت جمهوری اسلامی بوده است. اصلاح طلبان پیروزی خود را آنهم از همان دور اول به نرخ مشارکت بیش از ٤١ میلیون رأی دهنده گره زده بودند و رهبر جمهوری اسلامی مشارکت بالا در این انتخابات را مایۀ سرافرازی و حقانیت جمهوری اسلامی در نگاه جهانیان و منشاء ناامید شدن دشمنان خارجی دانسته و خطاب به مردم گفته بود که عدم مشارکت گستردۀ آنان در انتخابات "دشمن شاد کن" خواهد بود.

در هر حال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با توجه بیشتری در منطقه و جهان دنبال خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در کانون شماری از بحران‌های حاد منطقه‌ای و جهانی، از جنگ غزه و لبنان تا جنگ اوکراین و همچنین تلاش‌های تهران برای رسیدن به توان تولید سلاح هسته‌ای قرار گرفته است و هر کدام از این بحران‌ها می‌تواند منشاء وضعیتی بی سابقه و برگشت‌ناپذیر باشد.

منبع: رادیو فرانسه

حزب‌الله در واکنش به کشته شدن یک فرمانده ارشد این گروه، مواضع مرزی اسرائیل را موشکباران کرد

 

حزب‌الله در واکنش به کشته شدن یک فرمانده ارشد این گروه، مواضع مرزی اسرائیل را موشکباران کرد

حزب‌الله می‌گوید در واکنش به کشته شدن یکی از اعضای ارشد این گروه، مواضع نظامی مرزی اسرائیل را هدف یکی از بزرگترین موشکبارانهای خود قرار داده است. محمد نعمه ناصر، دومین فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله بود که در کمتر از یک ماه کشته می‌شود. 

در پی کشته شدن محمد نعمه ناصر، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان که روز چهارشنبه در حمله هوایی اسرائیل به خودرویش در جنوب لبنان هدف قرار گرفت، این گروه، امروز پنجشنبه ۴ ژوییه، اعلام کرد که با شلیک ۲۰۰ موشک به سمت مواضع نظامی مرزی اسرائیل، پاسخ داده است. حمله اخیر، یکی از بزرگترین حملات موشکی حزب‌الله به حساب می‌آید.

دیپلمات‌های بین‌المللی در تلاش هستند تا از تبدیل شدن درگیری‌های تقریباً روزانه اسرائیل و حزب‌الله به یک جنگ همه جانبه که احتمالاً می‌تواند به رویارویی مستقیم اسرائیل و ایران -حامی اصلی حزب‌الله- منجر شود، جلوگیری کنند. حزب الله می‌گوید تنها زمانی که اسرائیل با آتش بس در نوار غزه موافقت کند، حملات خود را متوقف خواهد کرد.

برخی از مقامات اسرائیل به دنبال یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای بن بست کنونی بوده و امیدوارند که از جنگ اجتناب شود. آنها در عین حال هشدار داده اند که در صورت وقوع جنگ، صحنه های تخریبی که در غزه دیده می‌شود، در لبنان نیز تکرار خواهد شد. در همین حال، حزب‌الله بسیار قدرتمندتر از حماس است و گمان می‌رود زرادخانه وسیعی از راکت‌ و موشک‌ داشته باشد که می‌تواند هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهد.

جنگ میان اسرائیل و حماس که به زودی وارد دهمین ماه خود می‌شود، ویرانی‌های عظیمی را در سراسر غزه به بار آورده و بیشتر جمعیت ٢,٣‬ میلیون نفری این سرزمین محاصره شده را، اغلب چندین بار، آواره کرده است. ارتش اسرائیل روز سه شنبه تخمین زد که حدود ١,٩‬ میلیون نفر، بیش از ٨‬٠ درصد از کل فلسطینیان نوار غزه، اکنون به منطقه مرکزی این سرزمین پناه آورده اند.

محمد نعمه ناصر، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان که در حمله هوایی اسرائیل به خودرویش در جنوب لبنان هدف قرار گرفت.
محمد نعمه ناصر، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان که در حمله هوایی اسرائیل به خودرویش در جنوب لبنان هدف قرار گرفت. AP

یک نروژی ایرانی‌تبار به جرم انجام اقدام تروریستی به ٣‬٠ سال زندان محکوم شد

 

یک نروژی ایرانی‌تبار به جرم انجام اقدام تروریستی به ٣‬٠ سال زندان محکوم شد


زانیار متاع‌ پور در دادگاه اسلو. نروژ   ١٢ مارس ٢٠٢٤ AP - Lise Ã…serud

دادگاه اسلو، زانیار متاع‌ پور، نروژی ایرانی‌تبار متهم پرونده حمله به فستیوال دگرباشان اسلو در سال ۲۰۲۲ را به اتهام ارتکاب اقدام تروریستی، به ٣‬٠ سال زندان محکوم کرد. حبس ٣‬٠ ساله، بالاترین مجازات در نروژ از زمان تغییر قانون تروریسم در این کشور در سال ٢٠١٥ است.

محاکمه متهم نروژی ایرانی‌تبار که در ماه مارس آغاز شده بود، در ١٦‬ مه به پایان رسید و رای دادگاه، امروز پنجشنبه ۴ ژوئیه، اعلام شد.

دادگاه اسلو پس از انجام تحقیقات اعلام کرد که زانیار متاع‌ پور که اکنون ۴۴ سال دارد، "با داعش بیعت کرده و چندین سال است که به افراطی ها ملحق شده است". بنا بر اعلام دادگاه، وی در حمله ژوئن ۲۰۲۲، در مجموع ١٨ ‬گلوله -١٠ گلوله با مسلسل و ٨‬ گلوله با تفنگ دستی- به سمت جمعیت شلیک کرده است. او می‌تواند پس از ٢٠ سال درخواست آزادی مشروط کند، اما تنها در صورتی آزاد می‌شود که دیگر خطرناک تلقی نشود.

زانیار متاع‌ پور که متولد ایران بوده و در سال ١٩٩٠ همراه خانواده‌اش به نروژ مهاجرت کرده، ۲۵ ژوئن سال ۲۰۲۲ در آستانه برگزاری رژه افتخار دگرباشان(ال‌جی‌بی‌تیاسلو، با تیراندازی در سه مکان در پایتخت نروژ، دو نفر را کشته و ۲۱ نفر را مجروح کرد.

نگرانی‌های امنیتی به وجود آمده در پی این تیراندازی، درنهایت به لغو مراسم رژه افتخار اسلو انجامید. این حمله، نروژ، کشوری که نرخ جرم و جنایت نسبتاً پایینی دارد را شوکه کرد. ار اف ای

رویترز: فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله اسراییل کشته شد(ابو‌علی ناصر، فرمانده یگان «عزیز» حزب‌الله)

رویترز: فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله اسراییل کشته شد(ابو‌علی ناصر، فرمانده یگان «عزیز» حزب‌الله)

کشته شدن سرکرده حزب‌الله توسط اسراییل
کشته شدن سرکرده حزب‌الله توسط اسراییل

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۳تیر نوشت: دو منبع امنیتی به رویترز گفتند فرمانده ارشد حزب‌الله در حمله اسراییل کشته شد. دو منبع امنیتی به رویترز گفتند که یک فرمانده ارشد میدانی حزب‌الله لبنان در حمله روز چهارشنبه اسراییل در خارج از شهر صور در جنوب لبنان کشته شد.

العربیه در گزارشی نوشت: ابو‌علی ناصر، فرمانده یگان «عزیز» حزب‌الله در حمله اسراییل به شهر صور در جنوب لبنان به‌شهادت رسیده است.

گاردین در همین روز نوشت: گزارشها حاکی از آن است که یک فرمانده ارشد میدانی در گروه مسلح حزب‌الله لبنان در حمله اسراییل در خارج از شهر صور در جنوب لبنان کشته شد. رسانه‌های سعودی هویت فرد کشته شده را ابو‌علی ناصر، رئیس یکی از سه لشکر منطقه‌یی حزب‌الله در جنوب لبنان معرفی کردند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسراییل گفته است که این کشور برای انجام هر اقدامی که در لبنان لازم باشد به وضعیت آمادگی کامل خواهد رسید. او گفت که اسراییل ترجیح می‌دهد به توافقی از طریق مذاکره دست یابد، اما در غیراین صورت، این کشور می‌داند که چگونه بجنگد.

پیش از این گزارش‌شده بود که وزیر امور خارجه لبنان پیامی به همتای اسراییلی خود ارسال کرده بود که گفته بود این کشور به‌دنبال صلح است، نه جنگ، در یک تعامل دیپلماتیک نادر بین دو کشور که هیچ روابط دیپلماتیک رسمی ندارند.ابو‌علی ناصر، رئیس یکی از سه لشکر منطقه‌یی حزب‌الله 

۵نفر دیگر از اعضای ارشد رژیم ایران در معرض اخراج از کانادا هستند

 

۵نفر دیگر از اعضای ارشد رژیم ایران در معرض اخراج از کانادا هستند

مجید ایرانمنش، چپ، و سید سلمان سامانی دستور اخراج گرفتند
مجید ایرانمنش، چپ، و سید سلمان سامانی دستور اخراج گرفتند

سایت ام.اس.ان روز سه‌شنبه ۱۲تیرماه نوشت: ۵نفر دیگر از اعضای ارشد رژیم ایران با اخراج از کانادا روبه‌رو هستند.

بر اساس آمارهای تازه منتشر شده، مقامات اداره مهاجرت روند اخراج پنج عضو مظنون دیگر رژیم ایران را که در کانادا پیدا شده‌اند، آغاز کرده‌اند.

آژانس خدمات مرزی کانادا مدعی شده است که آنها در دولت سرکوبگر ایران پست‌های بلندپایه‌ای داشته‌اند و از هیأت مهاجرت و پناهندگان خواسته است جلسات استماع برگزار کند.


مختصات دو هماورد در دو صحنهٔ متفاوت

 

مختصات دو هماورد در دو صحنهٔ متفاوت

مختصات دو هماورد در دو صحنهٔ متفاوت
مختصات دو هماورد در دو صحنهٔ متفاوت

برگزاری تظاهرات برلین و همزمان با آن اجلاس جهانی ایران آزاد در کشورهای آلمان و پاریس، بیانگر موقعیت اعتلایابندهٔ مقاومت ایران در کشاکش مهیب بین دو هماورد است. یک‌طرف فاشیسم دینی و حامیان مماشات‌گر آن و در طرف دیگر آلترناتیو دموکراتیک؛ آلترناتیوی که تنها به مردم و نیروی مقاومت خود اتکا دارد.

 

نقطهٔ آزمایش دو هماورد

از حسن اتفاق یا به‌طور قانونمند دو صحنهٔ متفاوت از این دو هماورد، موقعیت هر کدام را در این توازن قوا برای ما مشخص می‌کند.

درست یک روز قبل از برگزاری مراسم سالانهٔ مقاومت (کهکشان)، نظام ولایت فقیه اقدام به برگزاری نمایش انتخابات کرد. طبق نظرسنجی‌های میدانی مقاومت تنها ۱۲درصد واجدان رأی در این نمایش شرکت کردند (کمتر از ۷میلیون و چهارصدهزار نفر)... برای نخستین‌بار در عمر این رژیم، انتخابات ریاست جمهوری‌اش به دور دوم کشیده شد. به‌عبارت دیگر وزن تمام باندهای حکومت اعم از اصول‌گرا و اصلاحاتی صرف‌نظر از آرای باطله و سفید و نیز سایر تقلب‌ها و رأی‌سازیها در این عدد اندک نمایان است.

شکست در برگزاری این شعبدهٔ مضحک در حالی است که خامنه‌ای در چند مخصمهٔ بزرگ گرفتار آمده است:

- قرار بود با خالص‌سازی در برابر قیام‌ها سراسری سد ببندد و بر سر راه مقاومت ایران و کانون‌های شورشی راهبند ایجاد کند، نتوانست و چنین نشد.

- با هلاکت جلاد۶۷ جام‌ زهر سرکشید و یک ضربه جدی و استراتژیک دریافت کرد.

- به‌رغم پروپاگاندای فریبکارانه در باتلاق جنگ منطقه‌یی خلیده است و برون‌رفتی از آن ندارد.

- با معضل جانشین‌سازی مواجه است و راه‌کاری برایش ندارد.

- با یک اقتصاد ورشکسته و متکی به قاچاق نفت نمی‌تواند از پس بحرانهای کمرشکن برآید و در آنها دست و پا می‌زند.

در چنین مختصاتی هماورد این رژیم به‌رغم برخوردار نبودن از خاک، مرز برای عملیات، چاه نفت و کلان دارایی‌های یک کشور، حمایت ابر قدرت و... پیوسته در حال اعتلا و خلق کارزارهای پی‌درپی بوده است.

دارایی اصلی این مقاومت نیروی پایان‌ناپذیر و زایندهٔ انسان انتخابگر و آرمان‌خواه است. این مقاومت با سابقه‌ای ۶دهه مبارزه با دو دیکتاتوری ماندگاری خود را مدیون سه اصل زیر است:

– اتکای بی‌شکاف به‌خلق و نیروی رزم‌آورش در استراتژی مبارزاتی (اصل کس نخارد)؛

- مرزبندی با شاه و شیخ، به‌مثابه شالوده جایگزین دموکراتیک و مستقل (شورای ملی مقاومت ایران)؛

- همبستگی ملی برای سرنگونی استبداد دینی و برپایی یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین از دولت (اقتباس از سخنرانی ۹تیر مریم رجوی در اجلاس جهانی ایران آزاد ۱۴۰۳).

اکنون در مرحله نهایی نبرد دو هماورد قرار داریم. یکی باید سرنگون شود و دیگری باید بر خاکستر سرنگونی آن، ایرانی نوین را با یک جمهوری دموکراتیک برقرار سازد.

 

«می‌توان و باید ایران را آزاد کرد»

این جمله‌ای است که مریم رجوی آن را به‌عنوان حسن ختام سخنرانی خود در اجلاس جهانی ایران آزاد ۱۴۰۳ خطاب به ایران و جهان خروشید. بیان چنین از موضع خوش‌بینی روانشناسانه و تزریق انرژی مثبت در جامعهٔ دیکتاتورزده نیست، بلکه از یک استراتژی مشخص و برآورد درست از توازن قوا بین جبهه خلق و ضدخلق ناشی می‌شود. گویندهٔ آن کسی است که یک مبارزه سازمان‌یافته علیه فاشیسم دینی را پیش می‌برد. بیش و پیش از هر کس دیگری به‌معنای کلماتش واقف است. او ایمان خود را از مقاومتی می‌گیرد که خالقان آن از همه چیز خود گذشته‌اند تا همه چیز را برای خلق به ارمغان بیاورند.

برای چنین مقاومتی پیروزی محتوم بیش از هر زمان در دسترس است.