۱۴۰۳ تیر ۵, سه‌شنبه

نق نزنید، دروغ بگویید، رئیس‌جمهور شوید

 

نق نزنید، دروغ بگویید، رئیس‌جمهور شوید

دعوا در مجلس...
دعوا در مجلس...

جان گوردون نویسنده و سخنران معروف آمریکایی در موضوعات گوناگونی در حوزه روانشناسی موفقیت، کتابهای زیادی نوشته است و بسیاری از آنها هم ترجمه شده است. بعید نیست یکی از خوانندگان آثارش خامنه‌ای باشد! این را از ترجمه یکی از کتاب هایش می‌توان حدس زد. کتاب «نق نق کردن ممنوع حتی برای شما!» گوردون با سازمانهای ورزشی متعدد، مؤسسات دانشگاهی و شرکتهای مختلف از جمله لس‌آنجلس داجرز، دزدان دریایی پیتسبورگ، میامی هیت، اوکلاهما سیتی تندر، بولداگ دانشگاه جورجیا، دانشکده ورزشی دانشگاه نبراسکا، و... مربیان مدارس در آمریکای شمالی همکاری می‌کند.

در کتاب نق نزنید گوردون، آمده است که اگر می‌خواهید موفق باشید، منفی نگری نکنید و غر نزنید! این توصیه‌ای است که خامنه‌ای در میان کل کل کردن و کشمکش نامزدهای نیابتی از سوی بیت رهبری به ایشان کرده است و طبق معمول کلید واژه «دشمن» را هم به کار برده است که شاد نشود، والا شمایان هم از رفتن به پاستور (با اسم جدید رئیسی!) محروم خواهید شد: «اظهارات نامزدها در تلویزیون موجب نشود که یک نامزدی برای غلبه بر رقیب حرفی بزند که دشمن شاد کند ما را»

حالا مگر موضوع انتخابات نمایشی رژیم آخوندی چه بازتابی در میان خلایق داشته است؟ طبق نتایج نظرسنجی ایسپا (۳۱خرداد۱۴۰۳) ۷۳ درصد مردم مناظره اول نامزدهای ریاست‌جمهوری را ندیده‌اند! هم‌چنین نزدیک به ۳۶ درصد تأکید کرده‌اند اصلاً اخبار انتخابات ریاست‌جمهوری را دنبال نمی‌کنند! با این حال ناظران و گزارشگرانی که دعواها و جنگهای لفظی نامزدها را دنبال می‌کنند، از این میزان بی‌اطلاعی، کلی گویی، به حاشیه رفتن و به‌خصوص اطلاعات گمراه کننده، نیمه درست و غیرقابل اثبات و دروغگویی حضرات در شگفتند. یک نمونه آن اعتراف روزنامه جمهوری اسلامی (۲تیر۱۴۰۳) است: «انتظار این است که معیارها برای نامزدی ریاست‌جمهوری و سایر مسئولیتها بقدری پررنگ و سرشار از محتوا باشند که جاذبه آنها باعث مشارکت بالای ۹۰ درصدی مردم در پای صندوق‌های رأی باشد. این‌که چنین نیست به‌دلیل عملکرد ما در جابه‌جا کردن معیارهاست. در مواردی ما عنوان «رجل سیاسی» را بر کسانی منطبق دانسته‌ایم که نه با الفبای مدیریت آشنایی دارند و نه با الفبای اخلاق. این رفتار ما کوچک شمردن مردم، کشور و نظام سیاسی کشور است».

 

شعارگویی، بی‌برنامه، تکراری

در نخستین مناظره نامزدهای ریاست‌جمهوری که با محوریت اقتصاد، اجرا شد، بدون ارائه هیچ برنامه‌ٔ روشنی به پایان رسید «بحثهای طرح‌شده که به مسأله برنامه هفتم، مهار تورم و مردمی‌سازی اختصاص داشت، نشان داد که تسلط اکثر نامزدها بر مسائل اقتصادی بسیار اندک است و مشاوران آنها نیز در توجیه نامزدها در این حوزه توانایی لازم را نداشته‌اند و به کلی‌گویی گذشت. هیچ برنامه مشخصی از سوی نامزدها ارائه نشد و نامزدها به طرح مباحث تکراری وضعیت فعلی اقتصاد و اهدافی که تاکنون دولتها به آن نرسیده‌اند، اکتفا کردند» (اعتماد۳خرداد۱۴۰۳).

به‌عنوان مثال پزشکیان که مثلا بیشتر از بقیه مدعی برنامه هفتم بود اذعان کرد: «هر چه قول بدهیم اتفاقی نخواهد افتاد. لازمه اجرای برنامه مشارکت به دور از اختلاف و استفاده از کارشناسان برجسته غیرجناحی است. قانون برنامه‌یی که در مجلس نوشته شده طبق آنچه دولت آورده بود ۷ فصل و ۲۶ بند بود و معنی این حرف آن است که هر دولتی بیاید باید روی ۲۶ بند برنامه‌ریزی کند که از نظر علمی غیرممکن است» (مهر ـ ۲۸خرداد۱۴۰۳)

بقیه که ناشی‌تر از این مباحثند. سعید جلیلی می‌خواهد بدون سرمایه و تعاملات خارجی، اقتصاد را رشد دهد! زاکانی می‌خواهد گوشت را به درب خانه‌ها ببرد! پورمحمدی گفت با مردمی که به ما اعتماد ندارند، نمی‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد! قاضی‌زاده هاشمی از کشف جدیدش می‌گوید که نباید خام فروشی کرد!

قالیباف استفاده از گازهای مشعل و جلوگیری از هدر رفت آن صحبت کرد اما به قرارداد کرسنت و از فاجعه‌ای که باندهای متخاصم خلق کردند و سرمایه‌های کلان کشور نابود شد چیزی نگفت.

 

مناظره دوم دروغگویان

در مناظره دوم، جنگ‌وجدال باندهای رقیب و شریک به دروغگوییهای عجیب منجر شد. به‌عنوان مثال قالیباف میزان نقدینگی دهه ۹۰ را ۲۶ برابر اعلام کرد در حالیکه بانک مرکزی آن را ده برابر اعلام کرده بود. زاکانی مدعی بود که غربیها واکسن کرونا ندادند اما هم خامنه‌ای و هم بعداً خودش از جمله کسانی بودند که ورود واکسن را ممنوع اعلام کرده بودند که منجر به مرگ هزاران هموطن شد. خنده‌دار این‌که قاضی‌زاده مدعی شد این رئیسی بود که واکسن را آورد! آمار گمرک ایران می‌گوید واکسن سینوفارم چین، از فروردین ۱۴۰۰، یعنی قبل از دولت رئیسی وارد شد. پزشکیان می‌گوید رتبه فساد رژیم ایرن، پانزدهم از آخر فهرست سازمان شفافیت بین‌الملل است در حالی که رتبه این رژیم ۱۴۹ است! جلیلی هم در مورد مالیات گیری از حقوق کارمندان ادعای نادرستی مطرح کرد و آمارش خلاف گزارشهای رسمی بود. پورمحمدی هم گفت می‌خواهد به تنوع فکری احترام بگذارد!

 

خطر بزرگی در کمین ایران و ایرانیان است

یکبار خمینی ملعون گفته بود «مجلس عصاره همه فضائل ملت» است. همگان دیدند که معنی فضائل چیست. مشتی اوباش و غارتگر و بازجو و مفتخوری که چهار دهه است مشغول قانون‌گذاری تاراج هستند. اکنون شش تا از این اراذل نامزد ریاست‌جمهوری هستند. «دقت در سخنان ارائه‌شده از سوی شش کاندیدای خیز برداشته شده برای رسیدن به صندلی ریاست قوه مجریه نشان می‌دهد خطر بزرگی در کمین ایران و ایرانیان است. شش کاندیدای یاد شده از سر عمد یا از سر سهو گونه‌یی رفتار می‌کنند و گونه‌یی حرف می‌زنند که گویا اداره اجرایی کشور یک کار ساده و پیش پا افتاده است و تنها و تنها دلیل نابسامانی‌های به فاجعه رسیده این است که دیگران آن را درک نکرده‌اند. ساده‌انگاری فاجعه‌ها روزهای غم‌انگیزتری برای این سرزمین پدیدار خواهد کرد» (جهان صنعت۲تیر۱۴۰۳)

آیا در میان این نامردمان کسی را دیده‌ایم که به عمق فاجعه فقر و فلاکت میلیون‌ها کارگر و کارمند و تهیدستان این میهن اعتنایی کرده باشد. بر همین اساس، مناظرات اقتصادی را می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که این تنها خامنه‌ای است که می‌خواهد با بالا کشیدن یکی از رذل ها، مشروعیت ناداشته خود را ترمیم کند شاید تا از ستون مماشات غرب و سرکوب توده‌ها فرجی حاصل آید. اما دیگر کور خوانده است. ملت ایران فریب دجال را نخواهند خورد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر