۱۴۰۳ تیر ۹, شنبه

پس از «شکست» در مناظره، مخالفت با نامزدی بایدن در کاخ سفید علنی شد

 پس از «شکست» در مناظره، مخالفت با نامزدی بایدن در کاخ سفید علنی شد


بایدن در مناظره با ترامپ شکست خورد

از زمانی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سال گذشته اعلام کرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره نامزد می‌شود، تیم داخلی او متحد و یکپارچه از بایدن حمایت کرده و به سوالات درباره سن بالای او پاسخ داده‌اند. آن‌ها معتقدند رسانه‌ها به‌طور ناعادلانه‌ای بر روی سن بایدن تمرکز کرده‌ و جمهوری‌خواهان نیز ویدئوهایی از بایدن منتشر کرده‌اند که او را ضعیف‌تر از واقعیت نشان می‌دهد.
به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز»، با برگزاری مناظره روز پنج‌شنبه بین بایدن و دونالد ترامپ، نامزد حزب‌ جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا، نگرانی‌ها درباره توانایی بایدن برای شرکت در انتخابات افزایش یافته است. افراد نزدیک به بایدن دیگر نمی‌توانند به سادگی نگرانی‌ها درباره توانایی او را نادیده بگیرند. بایدن، 81 ساله، خود نیز اعتراف کرد که دیگر جوان نیست و در مناظره اشتباهاتی داشته است.

دیوید اکسلرود، مشاور ارشد پیشین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در این زمینه گفت: «عملکرد بایدن در 10 دقیقه اول مناظره فاجعه‌ بود و سخت است که بفهمیم چگونه این اتفاق افتاد.» او اضافه کرد: «این مناظره به جای آرام کردن نگرانی‌های مردم، تاثیر معکوس داشت.»

اکسلرود یکی از دموکرات‌هایی بود که مدت‌ها پیش از خطر نامزدی یک رئیس‌جمهور که کار خود را در سیاست ملی سال‌ها پیش آغاز کرده، هشدار داده بود. این صراحت باعث شد که مشاوران بایدن از او انتقاد کنند.
تیم بایدن از حمایت دموکرات‌های برجسته مانند باراک اوباما و جیم کلایبرن، نماینده کارولینای جنوبی، برخوردار بود تا درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن به نفع یک نامزد جوان‌تر را رد کند.
بسیاری از دموکرات‌های نگران، از جمله برخی در داخل دولت، از تیم بایدن انتقاد کرده‌اند که چرا اجازه دادند بایدن در مناظره شرکت کند و چرا نتوانستند او را بهتر آماده کنند. آن‌ها می‌پرسند چگونه نزدیکان بایدن نتوانستند او را از شرکت در مناظره منصرف کنند؟ چرا هنگامی که بایدن یک هفته در «کمپ دیوید»، محل استراحت رئیس‌جمهوری آمریکا بود، تیم او نتوانستند بایدن را به‌درستی برای این چالش آماده کنند؟

حامیان بایدن تاکنون به کسانی که درباره سن رئیس‌جمهور سوال می‌کردند، اعتراض می‌کردند. زمانی که رابرت هور، بازرس ویژه آمریکا، تصمیم گرفت که بایدن به دلیل سوء مدیریت اسناد محرمانه متهم نشود، در گزارش خود توضیح داد که یکی از عوامل این تصمیم، این بود که بایدن «یک مرد مسن خوش‌نیت با حافظه ضعیف» است. تیم بایدن از این گزارش انتقاد کرد و آن را تخریب ناعادلانه شهرت رئیس‌جمهوری دانست.

دو چهره بایدن

بایدن می‌تواند در موقعیت‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی ظاهر شود. در مناظره پنج‌شنبه و تجمع انتخاباتی در کارولینای شمالی، دو چهره متفاوت از بایدن دیده شد.
در کارولینای شمالی، بایدنِ پرانرژی در تجمع انتخاباتی، همان فردی بود که نزدیک‌ترین مشاورانش او را می‌شناسند: کسی که انرژی لازم برای سفر به 9 منطقه زمانی را دارد، کسی که سوالات تیز می‌پرسد و به مشاورانش انتقاد می‌کند، کسی که تصمیمات عاقلانه‌ای درباره مسائل پیچیده سیاسی می‌گیرد و از ادب و نزاکت در برابر عوام‌گرایی (پوپولیسم) دفاع می‌کند.

اما در مناظره پنج‌شنبه، بایدن فردی بود که مشاورانش دوست ندارند او را در این حالت ببینند: کسی که کلمات را اشتباه به کار می‌برد و رشته افکارش را گم می‌کند، اظهارات گیج‌کننده‌ای می‌گوید و با دهان باز خیره می‌شود. کسی که اقتدار و قدرت مورد انتظار از یک فرمانده کل را نشان نداد.

دیدگاه نزدیکان بایدن

در عین حال، درخواست از بایدن برای نامزد نشدن در انتخابات کار سختی است. دموکرات‌ها می‌گویند نزدیک‌ترین مشاوران کنونی و پیشین بایدن از جمله ران کلین، آنیتا دان، جفری زینتس، جین دیلون، مایک دانیلون، استیو ریکیتی و بروس رید همگی به شدت‌ به بایدن وفادارند و به او احترام می‌گذارند.
الین کامارک، پژوهشگر علوم سیاسی در آمریکا، می‌گوید:‌« بایدن به برخورداری از نزدیکان وفادار مشهور است. او برای ران کلین مانند یک پدر است. چه می‌توانید به پدرتان بگویید؟ این کار سختی است.»

زینتس و دان، از مشاوران بایدن، در روز جمعه جلسه‌ای برای کارکنان کاخ سفید برگزار کردند تا نگرانی‌ آن‌ها را کاهش دهند. آن‌ها در این زمینه گفتند: «در هر کارزاری روزهای سختی وجود دارد، اما باید درکنار هم پیش برویم.»

نقش خانواده بایدن

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، روابط بایدن با کلینتون و اوباما پیچیده است و برخی مشاوران بایدن می‌گویند اگر یکی از این دو رئیس‌جمهوری سابق به بایدن بگویند که نباید در انتخابات نامزد شود یا به او پیشنهاد کنند که از رقابت کناره‌گیری کند، بایدن عصبانی خواهد شد.
مشاوران بایدن فکر می‌کنند تنها اعضای خانواده رئیس‌جمهور می‌توانند او را برای انصراف از انتخابات متقاعد کنند. به‌ویژه همسرش جیل بایدن که گفته می‌شود در ابتدا به شدت او را به نامزدی دوباره تشویق کرده بود. خواهرش والری بایدن اوونز نیز که مشاور سیاسی بایدن در سنا بود، به گفته مشاوران، در تصمیم نهایی بایدن نقش مهمی ایفا می‌کند.العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر