۱۴۰۳ خرداد ۱۵, سه‌شنبه

قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی از تهران می‌خواهد تا برای حل مسائل پادمانی "اقدامات ضروری و فوری" را در پیش گیرد

 

قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی از تهران می‌خواهد تا برای حل مسائل پادمانی "اقدامات ضروری و فوری" را در پیش گیرد


سه کشور اروپایی خواستار توضیح ایران درباره منشأ ذرات اورانیوم شدند. ASSOCIATED PRESS - Anonymous

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که روز دوشنبه از سوی قدرت‌های اروپایی به شورای حکام ناظر هسته‌ای سازمان ملل ارائه شد و قرار است این هفته به رای گذاشته شود، ضمن مطرح کردن موضوعاتی از جمله ممانعت جمهوری اسلامی از حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران، بار دیگر تهران را برای ارائه توضیح پیرامون منشأ آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده این کشور، تحت فشار قرار می‌دهد. قدرت‌های غربی نگران این هستند که ایران به دنبال تولید سلاح هسته‌ای باشد. ادعایی که جمهوری اسلامی همواره آن را رد کرده است.

قدرت‌های اروپایی فرانسه، بریتانیا و آلمان که در آخرین جلسه در ماه مارس، برنامه‌های خود برای مقابله با ایران را به دلیل بیم از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و عدم حمایت واشنگتن، کنار گذاشته بودند، اواخر روز دوشنبه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به هیئت ناظر هسته‌ای سازمان ملل ارائه کردند که عدم همکاری ایران با آژانس را محکوم کرده و خواستار افزایش فشار بر این کشور می‌شود. از سوی دیگر، ایالات متحده، بیم آن دارد که فشار بر جمهوری اسلامی، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، تنشهای خاورمیانه را تشدید کند.

خبرگزاری رویترز که به نسخه‌ای از پیش‌نویس این قطعنامه دسترسی پیدا کرده، امروز گزارش داد که متن جدید، در پی قطعنامه‌ای تنظیم شده است که ١٨‬ماه پیش به تصویب رسید و به تهران دستور می‌داد که فوراً با تحقیقات چند ساله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد منشأ آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده این کشور، همکاری کند. 

بر این اساس، کشورهای اروپایی از ایران می‌خواهند تا از جمله با دادن مجوز به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نمونه‌برداری در صورت نیاز، بلافاصله با این آژانس همکاری کرده و اقدامات ضروری و فوری را همانطور که در قطعنامه نوامبر ٢٠٢٢ توسط هیئت تصمیم گرفته شد، در پیش گیرد تا مسائل پادمانی که با وجود تعاملات متعدد با آژانس از سال ٢٠١٩‬ تاکنون باقی مانده است، حل و فصل شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که ایران، تنها کشور غیرهسته‌ای است که اورانیوم را تا سطح بالای ٦‬٠درصد غنی‌سازی کرده و به انباشت ذخایر بزرگ از این فلز ادامه می‌دهد. اورانیوم غنی شده تا ٦‬٠درصد، بسیار بالاتر از ٣‬,٦‬٧درصد مورد استفاده در نیروگاه‌های هسته‌ای بوده و به ٩‬٠درصد مورد نیاز برای تسلیحات اتمی نزدیکتر است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه در افتتاحیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر نگرانی‌های خود در این زمینه را تکرار و تاکید کرد: "صحبت از سلاح‌ هسته‌ای که از سوی برخی افراد در ایران انجام میشود، غیرقابل قبول است". وی با اشاره به نظارت "محدود" آژانس سازمان ملل بر برنامه هسته‌ای تهران در حال حاضر، هشدار داد که "شکاف اطلاعاتی فعلی... بازگشت به دیپلماسی را بسیار دشوار می کند".

آخرین مصوبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در انتقاد از ایران، به نوامبر ٢٠٢٢ برمی‌گردد که تهران در پاسخ به آن، فعالیتهای خود جهت غنی سازی اورانیوم را افزایش داد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر