۱۴۰۳ تیر ۹, شنبه

فرانسه نگران از استفادۀ حکومت ایران از جنایتکاران بین‌المللی از جمله دوتابعیتی است

 فرانسه نگران از استفادۀ حکومت ایران از جنایتکاران بین‌المللی از جمله دوتابعیتی است

بشیر بی آزار از مدیران اطلاعات وامنیت رژیم وسرکرده اعتراف گیری های اجباری از قیام کنندگان ومخالفان رژیم که دستگیر شدند، در تلویزیون رژیم (نوشته زیر عکس از ماست افشا)

به نوشتۀ لوموند در پس دستگیری بشیر بی آزار یک اختلاف سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک میان ایران و فرانسه نهفته است. فرانسه می کوشد از طریق این دستگیری حکومت تهران را مجبور کند که سه گروگان فرانسوی را آزاد کند. با این حال، به نوشتۀ لوموند تغییر لحن و سیاست فرانسه در قبال حکومت ایران یک منشاء نگران‌کنندۀ دیگر دارد و آن استفادۀ حکومت ایران از سازمان‌های جنایتکار قاچاق مواد مخدر برای انجام قتل‌های سیاسی و پیشبرد منافع خود است.

لوموند روزنامۀ عصر پاریس در مطلبی دربارۀ دستگیری بشیر بی‌آزار که پاریس از او به عنوان عامل نفوذی سرویس های اطلاعاتی ایران یاد می‌کند، نوشته است که در پس این دستگیری یک اختلاف سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک میان ایران و فرانسه نهفته است و دو دولت مایل نیستند درباره‌اش علناً صحبت کنند.

لوموند بعید ندانسته که پاریس می‌کوشد با دستگیری بشیر بی آزار حکومت تهران را مجبور کند که سه گروگان فرانسوی را آزاد کند، یعنی سسیل کولر و همسرش، ژاک پاری، و همچنین فرد سومی که به درخواست خانواده‌اش از او تنها با نام اُلیویه یاد می شود

لوموند به نقل از منابع دیپلماتیک و امنیتی در داخل فرانسه نوشته است  که مدیریت این پرونده جزئی از تنش در مناسبات پاریس و تهران است. یک مقام ارشد دولت فرانسه به لوموند گفته است که این کشور شدیداً نسبت به مناسبات خود با ایران حساس است. زیرا، حکومت ایران نقشی تعیین‌کننده در خاورمیانه ایفاء می‌کند و نه فقط سرگرم تولید سلاح هسته‌ای است، بلکه شهروندان فرانسوی را نیز به گروگان گرفته است.

به نوشتۀ لوموند، با این حال، دولت فرانسه از دستگیری بشیر بی آزار به عنوان امتیازی در مذاکراتش با تهران برای آزاد کردن سه گروگان فرانسوی در ایران استفاده می‌کند. با این حال، به نوشتۀ لوموند تغییر لحن و سیاست فرانسه در قبال حکومت ایران یک منشاء نگران‌کنندۀ دیگر دارد و آن استفادۀ حکومت ایران از سازمان‌های جنایتکار قاچاق مواد مخدر برای پیشبرد منافع خود در جهان است.

لوموند در این چارچوب به دستگیری یک فرانسوی تونسی تبار، محرز عیاری، در ششم ژوئن گذشته در هلند اشاره کرده است. به گفتۀ سرویس های اطلاعاتی فرانسه، محرز عیاری، پیش از آن که مرتکب یک قتل سیاسی به سود حکومت ایران شود، توسط پلیس هلند دستگیر شد. محرز عیاری، از قاچاقچیان مهم مواد مخدر است و متهم به انجام یک اقدام تروریستی نافرجام به جان یک سیاستمدار اسپانیایی منتقد حکومت ایران است. پلیس فرانسه از دو سال پیش در جستجوی محرز عیاری به اتهام دست داشتن در یک فقره قتل در پیوند با قاچاق مواد مخدر  بوده است.

وزارت کشور فرانسه می‌گوید که حکومت تهران مزدوران خود را از میان قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر جستجو می‌کند و از آنان از جمله از فرانسویان دو تابعیتی در داخل خاک ایران حفاظت می‌کند. به نوشتۀ لوموند در دو سال گذشته، حکومت ایران با به کار گیری شبکه های تبهکاران مرتکب هفده بار اقدام قتل علیه مخالفان سیاسی ایرانی و همچنین علیه منافع اسرائیل شده است.ار اف ای

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر