۱۴۰۳ خرداد ۱۶, چهارشنبه

انتخابات ریاست‌جمهوری؛ خبرگزاری نزدیک به سپاه و وحید حقانیان به یکدیگر حمله کردند

انتخابات ریاست‌جمهوری؛ خبرگزاری نزدیک به سپاه و وحید حقانیان به یکدیگر حمله کردند


وحید حقانیان در سگ دعوای با ارگان سپاه قدس تسنیم

یک روز پس از پایان ثبت‌نام نامزدها برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، جدال میان برخی نامزدها و خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت بالا گرفته است.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، بعد از ثبت‌نام وحید حقانیان که در یک ویدئو کلیپ، خود را «مشاور و دستیار ارشد در امور اجرایی دفتر رهبری» معرفی کرده بود، از او انتقاد کرد که چرا این چهره امنیتی و نظامی پیشین «نقطه ثقل» تبلیغ خود را «وابستگی» به دفتر علی خامنه‌ای عنوان کرده است.

خبرگزاری تسنیم بدون نام بردن از آقای حقانیان، اقدام او را «غیراخلاقی» و «به دور از نگهداشتن حرمت این نهاد بسیار والا» عنوان و تأکید کرده بود که او «سابقه مسئولیت اجرایی متناسب و چندانی هم» نداشته، اما «به عنوان داوطلب نامزدی ریاست‌جمهوری ثبت‌نام» کرد.

وحید حقانیان در واکنش به یادداشت تسنیم، این خبرگزاری را به «لجن‌پراکنی» متهم کرده و گفته که «در دولت من یکی از اولین اصلاحات، تغییر ریل رسانه‌های منتسب به نهاد‌های حاکمیتی کشور است».

او نوشته است: «در حالی‌که این رسانه‌ها به‌طور مستقیم از بیت‌المال مسلمین و بودجه نظامی کشور ارتزاق می‌کنند، برخلاف قانون و دستور صریح امام راحل، به‌طور مداوم در سیاست داخلی کشور دخالت می‌کنند».

آقای حقانیان همچنین نوشته که تلاش‌های به زعم او «مذبوحانه این رسانه منفعل در اکثر بزنگاه‌های حساس کشور، به جهت ترس از شکست کاندیدای مورد حمایت‌شان است».

این نامزد انتخابات که از سوی برخی رسانه‌ها به عنوان «یکی از مسئولان» دفتر علی خامنه‌ای معرفی می‌شود، به نام نامزد احتمالی مورد حمایت خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران اشاره‌ نکرده است.

موضوع «دخالت» رسانه‌های وابسته به ارگان‌های نظامی در ایران و «خط‌‌‌دهی» آن‌ها به نهادهای قضایی، پیش از این بارها توسط مخالفان حکومت جمهوری اسلامی مطرح شده بود، اما نه تنها جلوی این اقدام گرفته نشده، بلکه هنوز هیچ مقامی در این زمینه توضیحی نداده است.

این برای نخستین‌بار است که یک چهره فعلی یا سابق نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از دخالت رسانه‌های وابسته به ارگان‌های نظامی در امور کشور سخن می‌گوید.

با آن‌که سال‌ها تصاویر وحید حقانیان در کنار علی خامنه‌ای و بسیار نزدیک به او دیده می‌شد، عنوان دقیق پست اجرایی حقانیان در دفتر رهبر جمهوری اسلامی مشخص نیست، اما او سال‌ها در حلقه نخست اطراف رهبر جمهوری اسلامی حضور داشت؛ یا به عنوان محافظ و یا به عنوان هماهنگ‌کننده.

با این حال، وحید حقانیان یا معروف به «آقا وحید» در سال‌های اخیر دیگر در کنار خامنه‌ای دیده نشده است، ولی هیچ گزارشی رسمی درباره برکناری او وجود ندارد.

افرادی که موضوع برکناری این چهره امنیتی را مطرح می‌کنند نیز به انتشار ویدئویی استناد می‌کنند که بر اساس آن، در اسفند ۹۸ در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان‌دوره‌ای انتخابات خبرگان رهبری، هنگام ورود خامنه‌ای به حوزه رأی‌گیری، فردی که گویا محافظ رهبر جمهور اسلامی بوده از حرکت حقانیان به صف اول جلوگیری می‌کند و تنش میان این دو کاملاً عیان است.

وحید حقانیان در عین حال از تسنیم انتقاد کرده و نوشته که این خبرگزاری «‌مسئولیت‌های خطیر اینجانب از ابتدای انقلاب تاکنون» را نادیده گرفته است.

اگرچه اطلاعات دقیقی از نوع فعالیت حقانیان به صورت رسمی منتشر نشده است، اما از او به عنوان مسئول امور پیگیری‌های ویژه دفتر رهبر جمهوری اسلامی و یکی از تنظیم‌کنندگان مناسبات پیدا و پنهان این دفتر نام برده می‌شود.

حسین سازور که هماهنگ‌کنندهٔ مداحان بیت لقب گرفته بود نیز زمانی در توصیف وحید حقانیان گفته بود که او «پلنگ و ببرِ دم‌ودستگاه آقا»ست و نمی‌گذارد «گرگ‌ها» دفتر را ببلعند.

پس از ثبت‌نام وحید حقانیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که خودش نیز گفت «تصمیم شخصی» بوده است، به‌دلیل کمبود اطلاعات درباره او، رسانه‌های داخل ایران به انتشار مطالب درباره سابقه فعالیتش در حوزه‌های مختلف پرداخته‌اند.

پس از نشان دادن شناسنامه حقانیان به خبرنگاران، مشخص شد که او متولد ۱۷ بهمن ۱۳۴۰ در تهران از پدری متولد نجف‌آباد اصفهان و مادری متولد تهران است.

از حقانیان به عنوان یکی از «فرماندهان گشت‌های ثارالله تهران در دهه ۶۰» نام برده می‌شود که در سال ۶۶ خورشیدی نیز در جبهه حضور داشته است.اما عبدالله گنجی در زمانی که مدیرمسئول روزنامه جوان (نزدیک به سپاه پاسداران) بود، در یادداشتی تلگرامی با تیتر «سردار یا خادم؟»، درباره حقانیان نوشته بود: «ایشان نه تنها سردار سپاه نیستند که هیچ عضویتی در نیروهای مسلح نداشته و ندارند. افتخار خادمی مقام معظم رهبری عنوان گویاتری است که آقای حقانیان مفتخر به آن هستند».

این یادداشت در شرایطی منتشر شد که به نوشته انصاف‌نیوز، بسیاری از رسانه‌های رسمی، حتی خبرگزاری فارس که از دیگر رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران است، بارها از عنوان «سردار» برای وحید حقانیان استفاده کرده بود.

نخستین باری که وحید حقانیان مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفت، مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بود؛ هنگامی که در غیاب چهره‌های بلندپایه جمهوری اسلامی همچون اکبر هاشمی رفسنجانی، او حکم تنفیذ را به رهبر جمهوری اسلامی داد تا تحویل محمود احمدی‌نژاد دهد.

حقانیان بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز نامه‌ای سرگشاده نوشت و کاندیداتوری چهره‌هایی چون محسن رضایی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی را «امداد الهی» برای ابراهیم رئیسی در آن انتخابات دانست.

این نامه نیز همان زمان با واکنش تند خبرگزاری تسنیم مواجه شد که در مطلبی خطاب به حقانیان نوشت: «جنابعالی به‌عنوان یک شخص حقیقی این حق را دارید که در عرصه سیاسی کنشگری کنید و یا تحلیل‌های خود را منتشر کنید و حتی با رسانه‌ها گفتگو کنید، اما این در شرایطی است که اعلام نمایید از دفتر معظم‌له خارج شده‌اید و دیگر در آن‌جا مسئولیتی ندارید».

با ثبت‌نام حقانیان در انتخابات، برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که او احتمالا «ردصلاحیت» خواهد شد و این اتفاق، «زهر» ردصلاحیت دیگر چهره‌های سیاسی نامزد در انتخابات را خواهد گرفت.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم، شبکه‌های اجتماعی، انتخاب، خبرآنلاین و رادیو فردا/ب.ب./ک.ر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر