۱۴۰۳ تیر ۹, شنبه

روزنامه «نیویورک تایمز» از بایدن خواست از رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کند

 

روزنامه «نیویورک تایمز» از بایدن خواست از رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کند

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴. © AP - Julia Nikhinson


هیئت تحریریه روزنامه معتبر آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه پس از مناظره فاجعه بار نامزد حزب دموکرات در مقابل دونالد ترامپ، جو بایدن را به کناره گیری از رقابت برای رسیدن به کاخ سفید دعوت کرد. اما بایدن با اعتراف به عملکرد ضعیف خود در این مناظره، گفت که توانایی نشستن دوباره بر کرسی ریاست حمهوری ایالات متحده را دارد. 

نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای که شامگاه جمعه با عنوان «برای خدمت به کشور، رئیس جمهور بایدن باید رقابت را ترک کند» منتشر کرد، جو بایدن را «سایه یک رهبر» توصیف کرد. انتشار این سرمقاله پس از آن اتفاق افتاد که رئیس جمهور ۸۱ ساله فعلی ایالات متحده در مناظره تلویزیونی دو روز پیش خود مقابل ترامپ عملکرد ضعیفی از خود نشان داد. او از جمله با چهره‌ای مات و مبهوت و بیان جملاتی نامفهوم و ناتمام در قامت نامزد حزب دموکرات ظاهر نشد.

جو بایدن و دونالد ترامپ در نخستین مناظرۀ انتخاباتی کارنامۀ ریاست جمهوری یکدیگر را زیر سوال بردند

سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که بایدن رئیس جمهور «قابل تحسینی» بوده و تحت رهبری او «زخم‌هایی» که در دوران ترامپ ایجاد شده بود، شروع به التیام یافتن کرد. سردبیران هیئت تحریریه این روزنامه افزودند: «بزرگترین خدمت عمومی که آقای بایدن می‌تواند امروز انجام دهد این است که اعلام کند برای انتخاب مجدد نامزد نخواهد شد.»

برخی از اعضای حزب دموکرات نیز توانایی بایدن برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری را زیر سوال بردند. موضوعی که تنش‌هایی در داخل این حزب به راه انداخت.

دفاع بایدن از عملکرد ضعیفش در برابر ترامپ

ساعاتی پس از این مناظره و شکل گرفتن زمزمه‌هایی در درون حزب دموکرات مبنی بر چاره‌اندیشی برای یافتن جایگزینی برای او، جو بایدن در جمع هواداران خود در ایالت کارولینای شمالی ضمن اذعان به عملکرد ضعیف خود در مناظره با ترامپ، گفت از دموکراسی محافظت خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه از آمریکا، بایدن در صحبت‌هایش در کارولینای شمالی با تصویر نامزد گیج و مبهوتی که در مناظره با ترامپ ارائه کرده بود فاصله داشت. او به انتقادات از عملکرد ضعیفش اینگونه پاسخ داد: «من می‌دانم که دیگر جوان نیستم. دیگر به راحتی گذشته راه نمی‌روم، دیگر به زیبایی گذشته صحبت نمی‌کنم، دیگر به خوبی گذشته مناظره نمی‌کنم. اما حداقل من می دانم چگونه حقیقت را بگویم، (...) و می‌دانم چگونه از پس این کار [ریاست جمهوری] بر بیایم».

اشاره بایدن به صحبت‌های ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود بود که در اولین مناظره کارزار انتخاباتی، چندین بار موضوعات دروغ و بی‌ اساسی را در جریان مناظره مطرح کرده بود.

در واکنش به انتقادات به نتیجه اولین مناظره، شماری از چهره‌های حزب دموکرات حمایت خود از جو بایدن را اعلام کردند. باراک اوباما و بیل کلینتون روسای جمهور سابق آمریکا از جمله این افراد بودند.ار اف ای 



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر