۱۴۰۳ تیر ۱۰, یکشنبه

نصرالله از رژیم ایران تشکر کرد که از نو وعدۀ نابودی اسرائیل را داده است

 نصرالله از رژیم ایران تشکر کرد که از نو وعدۀ نابودی اسرائیل را داده است

حسن نصرالله 

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، رسماً و علناً از رژیم ایران تشکر کرد که از نو وعدۀ نابودی اسرائیل در صورت حملۀ این کشور به حزب الله را داده است. نصرالله با اشاره به آنچه "پیروزی‌ها" و "دستاوردهای" حزب‌الله نامید گفت که هدف اقدام های این گروه آزادی فلسطین از اشغال اسرائیل و پایان دادن به سلطۀ آمریکا در منطقه است.

جمعه گذشته، بیست و هشتم ژوئن، نمایندگی ایران در سازمان ملل هشدار داد که در صورت حملۀ گستردۀ اسرائیل به حزب‌الله لبنان، مهمترین متحد و نیروی نیابتی حکومت ایران، "جبهۀ مقاومت" (مرکب از ایران و نیروهای نیابتی اش در سوریه، لبنان، عراق و یمن) با استفاده از تمام گزینه‌ها وارد جنگی برق‌آسا علیه اسرائیل خواهد شد.

در واکنش به این تهدید، وزیر امور خارجۀ اسرائیل، خطاب به رهبران ایران گفت : "رژیمی که اسرائیل را تهدید به نابودی می‌کند، خود سزاوار نابود شدن است." او سپس گفت که اسرائیل با قدرت تمام به حزب‌الله پاسخ میدهد، اگر این گروه به حملاتش علیه اسرائیل خاتمه ندهد.

دیروز شنبه بیست و نهم ژوئن، وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت تأکید کرد که اسرائیل در پی جنگ با حزب الله نیست و راه‌حل دیپلماتیک را به جنگی آشکار ترجیح می دهد. با این حال، وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، تأکید کرد که توپ در زمین حزب الله است و اسرائیل خود را برای جنگی گسترده‌تر علیه این گروه شبه نظامی آماده می‌کند.

 حزب راست افراطی "اُتسما یهودیت" تهدید کرده که از حکومت ائتلافی اسرائیل خارج خواهد شد، اگر این کشور حمله‌ای گسترده علیه حزب‌الله انجام ندهد. "ایتامار بن‌گویر" رهبر حزب "اُتسما یهودیت" و وزیر امنیت ملی در کابینۀ ائتلافی اسرائیل، نخست وزیر و وزیر دفاع این کشور را به خاطر تلاش‌های‌شان برای پیش‌گیری از جنگ و دستیابی به یک راه‌حل سیاسی با حزب الله مورد سرزنش قرار داد.

تبادل آتش میان حزب الله و ارتش اسرائیل در مرزهای شمالی این کشور در بیست و چهار ساعت گذشته بی وقفه ادامه داشته است. در پاسخ به حملات راکتی و موشکی حزب الله به مناطق مسکونی در مرزهای شمالی اسرائیل، ارتش این کشور شماری از اهداف حزب الله در جنوب لبنان را بمباران کرد.

ار اف ای

     

۲۰۰۰۰پراتیک کانون شورشی وپتک بزرگ تحریم نمایش انتخابات واینهم کهکشان بزرگ مقاومت برای ایران آزاد وجمهوری دمکراتیک

 ۲۰۰۰۰پراتیک کانون شورشی وپتک بزرگ تحریم نمایش انتخابات واینهم کهکشان بزرگ مقاومت برای ایران آزاد وجمهوری دمکراتیک


۲۰۰۰۰پراتیک کانونهای شورشی قهرمان در پیشبازی از کهکشان بزرگ ۲۰۲۴
۲۰۰۰پراتیک اختناق شکن در حمایت از کهکشان بزرگ مقاومت ۲۰۲۴

رای ما سرنگونی رژیم ملاهای خونریزایران است 
رای بی رای رای ما سرنگونی است 
گوشه ای از تظاهرات برلین ۲۹ ژوئن کهکشان بزرگ مقاومت


جوانان اشرف نشان جلو دارکهکشان بزرگ مقاومت وتظاهرت ۲۰۲۴برلین در حمایت از کانونهای شورشی برای جمهوری دمکراتیک وایرانی آزاد
تصاویری دیگر باز هم بسیار کویا از قدرت سازماندهی مشروعیت سیاسی وحمایت بین المللی کهکشان ۲۰۲۴
مایک پنس معاون رئیس مجور پیشین آمریکا
مایک پنس
مایک پمپوئو وزیر خارج قبلی آمریکا کهکشان ۲۰۲۴


اجلاس ایران آزاد ودموکراتیک زن مقاومت
اینگرید بتانکور
مایکل موکیزی 

جان بولتون اجلاس جهانی برای ایران آزاد ودمکراتیک۲۰۲۴

آتیاس وکیل ورئیس کانون وکلای مدافع زنان وحقوق بشر
لیندا چاورز رئیس دفتر کاخ سفید

آری از داخل تا خارج ودر سطح بین المللی مقاومت ایران مشروع سازمانیافته قدرتمند وتنها آلترناتیو رژیم بر بام جهان
شورای ملی مقاومت وسازمان مجاهدین خلق یعنی اشرف ۳
با طرح  ۱۰ ماده ای خانم رجوی 




قدرت سازماندهی ، مشروعیت وحمایت داخلی واحترام والهام بخش معرفی شدن مریم رجوی در داخل وسطح بین المللی در تصویر- کهکشان ۲۰۲۴ اجلاس جهانی ایران آزاد وجمهوری دمکراتیک




انتخاب ما برای آزادی وحکومت آزاد ودمکراتیک مریم رجوی است

گرهمائی جهانی ایران آزاد ۲۰۲۴-۱۴۰۳پیش بسوی جمهوری دمکراتیک ایران 
تصاویری از راهپیمائی هموطنان اینهم از قدرت سازماندهی مشروعیت سیاسی وحمایت داخلی + بین المللی کهکشان ۲۰۲۴


اجلاس جهانی ایران آزاد ۲۰۲۴ پیش بسوی جمهوری دمکراتیک با مریم رجوی

 

ناکامی اصولگرایان و اصلاح طلبان در بی رونق ترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران

 ناکامی اصولگرایان و اصلاح طلبان در بی رونق ترین انتخابات جمهوری اسلامی ایران


سعید جلیلی و مسعود پزشکیان © برنا

نرخ مشارکت، آنهم در بی رمق‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی، مهمترین اگر نه تنها داو چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری از سوی دو جناح اصلاح‌طلب و محافظه‌کار حکومت اسلامی اعلام شد. اصلاح طلبان پیروزی خود را آنهم از همان دور اول به مشارکت حداقل بیش از ٤١ میلیون رأی دهنده گره زده بودند و رهبر جمهوری اسلامی مشارکت بالا در این انتخابات را مایۀ سرافرازی و حقانیت جمهوری اسلامی در بین جهانیان و منشاء ناامید شدن دشمنان خارجی دانسته و خطاب به مردم گفته بود که عدم مشارکت گستردۀ آنان در انتخابات "دشمن شاد کن" خواهد بود.

در ضعیف ترین و کم رونق‌ترین انتخابات جمهوری اسلامی طی ٤۵ سال گذشته، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند. محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات تصریح کرد که از مجموع بیش از ٦١ میلیون رأی دهنده در مجموع ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری شمارش شد و از این تعداد مسعود پزشکیان ١۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و۹۹۱ رأی و سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رأی به دست آوردند. دو نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف و مصطفی پورمحمدی، با اختلاف بسیار از ادامۀ رقابت ها در دور دوم حذف شدند.

سخنگوی ستاد انتخابات نرخ رسمی مشارکت در انتخابات دیروز هشتم تیرماه را ٤۰ درصد اعلام کرد که کمتر از حتا نرخ رسمی مشارکت در بی رونق ترین انتخابات ریاست جمهوری ایران تا سال ١٤۰۰ بود که به روی کار آمدن ابراهیم رئیسی منجر شد.

اگر چه سخنگوی ستاد انتخابات توضیحی دربارۀ رقم قطعی آرای باطله ارائه نداد، اما، او سحرگاه امروز شنبه نهم تیر ماه رقم آرای باطله را حدود ۹ درصد کل آرای ماخوذه اعلام کرده بود. با این حساب می توان تخمین زد که بیش از دو میلیون آرای باطله در همین دور نخست انتخابات به ثبت رسیده است. با این حال، نرخ مشارکت مهمترین اگر نه تنها داو این انتخابات از نظر دو جناح اصلاح‌طلب و محافظه‌کار حکومت جمهوری اسلامی بوده است. اصلاح طلبان پیروزی خود را آنهم از همان دور اول به نرخ مشارکت بیش از ٤١ میلیون رأی دهنده گره زده بودند و رهبر جمهوری اسلامی مشارکت بالا در این انتخابات را مایۀ سرافرازی و حقانیت جمهوری اسلامی در نگاه جهانیان و منشاء ناامید شدن دشمنان خارجی دانسته و خطاب به مردم گفته بود که عدم مشارکت گستردۀ آنان در انتخابات "دشمن شاد کن" خواهد بود.  

در هر حال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با توجه بیشتری در منطقه و جهان دنبال خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در کانون شماری از بحران‌های حاد منطقه‌ای و جهانی، از جنگ غزه و لبنان تا جنگ اوکراین و همچنین تلاش‌های تهران برای رسیدن به توان تولید سلاح هسته‌ای است و هر کدام از این بحران‌ها می‌تواند منشاء وضعیتی بی سابقه و برگشت‌ناپذیر باشد.ار اف ای

  

۱۴۰۳ تیر ۹, شنبه

پس از «شکست» در مناظره، مخالفت با نامزدی بایدن در کاخ سفید علنی شد

 پس از «شکست» در مناظره، مخالفت با نامزدی بایدن در کاخ سفید علنی شد


بایدن در مناظره با ترامپ شکست خورد

از زمانی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، سال گذشته اعلام کرد برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوباره نامزد می‌شود، تیم داخلی او متحد و یکپارچه از بایدن حمایت کرده و به سوالات درباره سن بالای او پاسخ داده‌اند. آن‌ها معتقدند رسانه‌ها به‌طور ناعادلانه‌ای بر روی سن بایدن تمرکز کرده‌ و جمهوری‌خواهان نیز ویدئوهایی از بایدن منتشر کرده‌اند که او را ضعیف‌تر از واقعیت نشان می‌دهد.
به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز»، با برگزاری مناظره روز پنج‌شنبه بین بایدن و دونالد ترامپ، نامزد حزب‌ جمهوری‌خواهان در انتخابات آمریکا، نگرانی‌ها درباره توانایی بایدن برای شرکت در انتخابات افزایش یافته است. افراد نزدیک به بایدن دیگر نمی‌توانند به سادگی نگرانی‌ها درباره توانایی او را نادیده بگیرند. بایدن، 81 ساله، خود نیز اعتراف کرد که دیگر جوان نیست و در مناظره اشتباهاتی داشته است.

دیوید اکسلرود، مشاور ارشد پیشین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در این زمینه گفت: «عملکرد بایدن در 10 دقیقه اول مناظره فاجعه‌ بود و سخت است که بفهمیم چگونه این اتفاق افتاد.» او اضافه کرد: «این مناظره به جای آرام کردن نگرانی‌های مردم، تاثیر معکوس داشت.»

اکسلرود یکی از دموکرات‌هایی بود که مدت‌ها پیش از خطر نامزدی یک رئیس‌جمهور که کار خود را در سیاست ملی سال‌ها پیش آغاز کرده، هشدار داده بود. این صراحت باعث شد که مشاوران بایدن از او انتقاد کنند.
تیم بایدن از حمایت دموکرات‌های برجسته مانند باراک اوباما و جیم کلایبرن، نماینده کارولینای جنوبی، برخوردار بود تا درخواست‌ها برای کناره‌گیری بایدن به نفع یک نامزد جوان‌تر را رد کند.
بسیاری از دموکرات‌های نگران، از جمله برخی در داخل دولت، از تیم بایدن انتقاد کرده‌اند که چرا اجازه دادند بایدن در مناظره شرکت کند و چرا نتوانستند او را بهتر آماده کنند. آن‌ها می‌پرسند چگونه نزدیکان بایدن نتوانستند او را از شرکت در مناظره منصرف کنند؟ چرا هنگامی که بایدن یک هفته در «کمپ دیوید»، محل استراحت رئیس‌جمهوری آمریکا بود، تیم او نتوانستند بایدن را به‌درستی برای این چالش آماده کنند؟

حامیان بایدن تاکنون به کسانی که درباره سن رئیس‌جمهور سوال می‌کردند، اعتراض می‌کردند. زمانی که رابرت هور، بازرس ویژه آمریکا، تصمیم گرفت که بایدن به دلیل سوء مدیریت اسناد محرمانه متهم نشود، در گزارش خود توضیح داد که یکی از عوامل این تصمیم، این بود که بایدن «یک مرد مسن خوش‌نیت با حافظه ضعیف» است. تیم بایدن از این گزارش انتقاد کرد و آن را تخریب ناعادلانه شهرت رئیس‌جمهوری دانست.

دو چهره بایدن

بایدن می‌تواند در موقعیت‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی ظاهر شود. در مناظره پنج‌شنبه و تجمع انتخاباتی در کارولینای شمالی، دو چهره متفاوت از بایدن دیده شد.
در کارولینای شمالی، بایدنِ پرانرژی در تجمع انتخاباتی، همان فردی بود که نزدیک‌ترین مشاورانش او را می‌شناسند: کسی که انرژی لازم برای سفر به 9 منطقه زمانی را دارد، کسی که سوالات تیز می‌پرسد و به مشاورانش انتقاد می‌کند، کسی که تصمیمات عاقلانه‌ای درباره مسائل پیچیده سیاسی می‌گیرد و از ادب و نزاکت در برابر عوام‌گرایی (پوپولیسم) دفاع می‌کند.

اما در مناظره پنج‌شنبه، بایدن فردی بود که مشاورانش دوست ندارند او را در این حالت ببینند: کسی که کلمات را اشتباه به کار می‌برد و رشته افکارش را گم می‌کند، اظهارات گیج‌کننده‌ای می‌گوید و با دهان باز خیره می‌شود. کسی که اقتدار و قدرت مورد انتظار از یک فرمانده کل را نشان نداد.

دیدگاه نزدیکان بایدن

در عین حال، درخواست از بایدن برای نامزد نشدن در انتخابات کار سختی است. دموکرات‌ها می‌گویند نزدیک‌ترین مشاوران کنونی و پیشین بایدن از جمله ران کلین، آنیتا دان، جفری زینتس، جین دیلون، مایک دانیلون، استیو ریکیتی و بروس رید همگی به شدت‌ به بایدن وفادارند و به او احترام می‌گذارند.
الین کامارک، پژوهشگر علوم سیاسی در آمریکا، می‌گوید:‌« بایدن به برخورداری از نزدیکان وفادار مشهور است. او برای ران کلین مانند یک پدر است. چه می‌توانید به پدرتان بگویید؟ این کار سختی است.»

زینتس و دان، از مشاوران بایدن، در روز جمعه جلسه‌ای برای کارکنان کاخ سفید برگزار کردند تا نگرانی‌ آن‌ها را کاهش دهند. آن‌ها در این زمینه گفتند: «در هر کارزاری روزهای سختی وجود دارد، اما باید درکنار هم پیش برویم.»

نقش خانواده بایدن

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، روابط بایدن با کلینتون و اوباما پیچیده است و برخی مشاوران بایدن می‌گویند اگر یکی از این دو رئیس‌جمهوری سابق به بایدن بگویند که نباید در انتخابات نامزد شود یا به او پیشنهاد کنند که از رقابت کناره‌گیری کند، بایدن عصبانی خواهد شد.
مشاوران بایدن فکر می‌کنند تنها اعضای خانواده رئیس‌جمهور می‌توانند او را برای انصراف از انتخابات متقاعد کنند. به‌ویژه همسرش جیل بایدن که گفته می‌شود در ابتدا به شدت او را به نامزدی دوباره تشویق کرده بود. خواهرش والری بایدن اوونز نیز که مشاور سیاسی بایدن در سنا بود، به گفته مشاوران، در تصمیم نهایی بایدن نقش مهمی ایفا می‌کند.العربیه فارسی

اتحادیه اروپا طرفداران گروه‌های «حماس» و «الجهاد» را تحریم کرد

 اتحادیه اروپا طرفداران گروه‌های «حماس» و «الجهاد» را تحریم کرد



این تحریم‌ها سه شرکت با «عناوین جعلی» را شامل می‌شود که توسط یک تاجر مورد تحریم مقیم در سودان اداره شده و جریان انتقال پول به حماس را تسهیل می‌کنند

اتحادیه اروپا، جمعه 8 تیر از اعمال تحریم‌هایی علیه 6 فرد و 3 شرکت متهم به تامین مالی جنبش‌های «حماس» و «الجهاد» خبر داد.

شورای اروپایی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تحریم‌ها سه شرکت با «عناوین جعلی» که با هدف تسهیل جریان انتقال پول به حماس تشکیل شده‌اند را هدف می‌گیرد.

در بیانیه شورای اروپایی به‌ویژه به نام «احمد شریف عبدالله عوده» اشاره شده است و گفته شده که این شرکت‌ها توسط یک تاجر مقیم سودان که پیش از این توسط اتحادیه اروپا مجازات شده بود، اداره می‌شوند.

بر اساس این تحریم‌ها، دارایی‌های افراد و شرکت‌ها مسدود می‌شود و این 6 فرد از سفر به قلمرو اتحادیه اروپا منع می‌شوند.

از زمان حمله جنبش فلسطینی حماس به شهرک‌های اسرائیلی در 7 اکتبر، در مجموع 12 فرد و 3 سازمان در حال حاضر تحت تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفتند.

اتحادیه اروپا در ژانویه اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه جنبش‌های حماس و الجهاد اعمال می‌کند که به طور ویژه یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه، که طراح حمله هفتم اکتبر به حساب می‌آید، را هدف قرار می‌دهد.


روزنامه «نیویورک تایمز» از بایدن خواست از رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کند

 

روزنامه «نیویورک تایمز» از بایدن خواست از رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کناره‌گیری کند

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ۲۸ ژوئن ۲۰۲۴. © AP - Julia Nikhinson


هیئت تحریریه روزنامه معتبر آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه پس از مناظره فاجعه بار نامزد حزب دموکرات در مقابل دونالد ترامپ، جو بایدن را به کناره گیری از رقابت برای رسیدن به کاخ سفید دعوت کرد. اما بایدن با اعتراف به عملکرد ضعیف خود در این مناظره، گفت که توانایی نشستن دوباره بر کرسی ریاست حمهوری ایالات متحده را دارد. 

نیویورک تایمز در سرمقاله‌ای که شامگاه جمعه با عنوان «برای خدمت به کشور، رئیس جمهور بایدن باید رقابت را ترک کند» منتشر کرد، جو بایدن را «سایه یک رهبر» توصیف کرد. انتشار این سرمقاله پس از آن اتفاق افتاد که رئیس جمهور ۸۱ ساله فعلی ایالات متحده در مناظره تلویزیونی دو روز پیش خود مقابل ترامپ عملکرد ضعیفی از خود نشان داد. او از جمله با چهره‌ای مات و مبهوت و بیان جملاتی نامفهوم و ناتمام در قامت نامزد حزب دموکرات ظاهر نشد.

جو بایدن و دونالد ترامپ در نخستین مناظرۀ انتخاباتی کارنامۀ ریاست جمهوری یکدیگر را زیر سوال بردند

سرمقاله روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که بایدن رئیس جمهور «قابل تحسینی» بوده و تحت رهبری او «زخم‌هایی» که در دوران ترامپ ایجاد شده بود، شروع به التیام یافتن کرد. سردبیران هیئت تحریریه این روزنامه افزودند: «بزرگترین خدمت عمومی که آقای بایدن می‌تواند امروز انجام دهد این است که اعلام کند برای انتخاب مجدد نامزد نخواهد شد.»

برخی از اعضای حزب دموکرات نیز توانایی بایدن برای یک دوره دیگر ریاست جمهوری را زیر سوال بردند. موضوعی که تنش‌هایی در داخل این حزب به راه انداخت.

دفاع بایدن از عملکرد ضعیفش در برابر ترامپ

ساعاتی پس از این مناظره و شکل گرفتن زمزمه‌هایی در درون حزب دموکرات مبنی بر چاره‌اندیشی برای یافتن جایگزینی برای او، جو بایدن در جمع هواداران خود در ایالت کارولینای شمالی ضمن اذعان به عملکرد ضعیف خود در مناظره با ترامپ، گفت از دموکراسی محافظت خواهد کرد.

بر اساس گزارش خبرنگار رادیو بین‌المللی فرانسه از آمریکا، بایدن در صحبت‌هایش در کارولینای شمالی با تصویر نامزد گیج و مبهوتی که در مناظره با ترامپ ارائه کرده بود فاصله داشت. او به انتقادات از عملکرد ضعیفش اینگونه پاسخ داد: «من می‌دانم که دیگر جوان نیستم. دیگر به راحتی گذشته راه نمی‌روم، دیگر به زیبایی گذشته صحبت نمی‌کنم، دیگر به خوبی گذشته مناظره نمی‌کنم. اما حداقل من می دانم چگونه حقیقت را بگویم، (...) و می‌دانم چگونه از پس این کار [ریاست جمهوری] بر بیایم».

اشاره بایدن به صحبت‌های ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود بود که در اولین مناظره کارزار انتخاباتی، چندین بار موضوعات دروغ و بی‌ اساسی را در جریان مناظره مطرح کرده بود.

در واکنش به انتقادات به نتیجه اولین مناظره، شماری از چهره‌های حزب دموکرات حمایت خود از جو بایدن را اعلام کردند. باراک اوباما و بیل کلینتون روسای جمهور سابق آمریکا از جمله این افراد بودند.ار اف ای 



فرانسه: حکم جلب بشار اسد تأیید شد

 

فرانسه: حکم جلب بشار اسد تأیید شد

بشار اسد دیکتاتور خونریز سوریه 

رئیس جمهوری سوریه متهم است که در سال ۲٠۱۳ میلادی از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

روز چهارشنبه ۶ تیر، دادگاه تجدید نظر پاریس حکم جلب بشار اسد را معتبر دانست. مقامات قضایی فرانسه در پاییز گذشته (نوامبر ۲٠۲۳) برای بشار اسد و برادرش و همچنین دو ژنرال ارتش سوریه حکم بازداشت بین المللی صادر کرده بودند.

رئیس جمهوری سوریه متهم به مشارکت در «جنایت علیه بشریت» در پرونده حملات شیمیایی تابستان ۲۰۱۳ در سوریه است. به گفتۀ دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا این حملات که با گاز سارین انجام گرفت در منطقۀ غوطه شرقی بیش از هزار قربانی داشت.

شاکیان این پرونده چندین مرکز و انجمن از جمله مرکز سوری رسانه‌ها و آزادی بیان هستند.  در پی تأیید حکم جلب، وکلای شاکیان با ابراز رضایت از این تصمیم قضایی، آن را یک «قضاوت تاریخی» دانستند.

با اینحال بسیار بعید به نظر می‌رسد که حکم جلب بشار اسد روزی به اجرا درآید.

فرانسه نگران از استفادۀ حکومت ایران از جنایتکاران بین‌المللی از جمله دوتابعیتی است

 فرانسه نگران از استفادۀ حکومت ایران از جنایتکاران بین‌المللی از جمله دوتابعیتی است

بشیر بی آزار از مدیران اطلاعات وامنیت رژیم وسرکرده اعتراف گیری های اجباری از قیام کنندگان ومخالفان رژیم که دستگیر شدند، در تلویزیون رژیم (نوشته زیر عکس از ماست افشا)

به نوشتۀ لوموند در پس دستگیری بشیر بی آزار یک اختلاف سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک میان ایران و فرانسه نهفته است. فرانسه می کوشد از طریق این دستگیری حکومت تهران را مجبور کند که سه گروگان فرانسوی را آزاد کند. با این حال، به نوشتۀ لوموند تغییر لحن و سیاست فرانسه در قبال حکومت ایران یک منشاء نگران‌کنندۀ دیگر دارد و آن استفادۀ حکومت ایران از سازمان‌های جنایتکار قاچاق مواد مخدر برای انجام قتل‌های سیاسی و پیشبرد منافع خود است.

لوموند روزنامۀ عصر پاریس در مطلبی دربارۀ دستگیری بشیر بی‌آزار که پاریس از او به عنوان عامل نفوذی سرویس های اطلاعاتی ایران یاد می‌کند، نوشته است که در پس این دستگیری یک اختلاف سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک میان ایران و فرانسه نهفته است و دو دولت مایل نیستند درباره‌اش علناً صحبت کنند.

لوموند بعید ندانسته که پاریس می‌کوشد با دستگیری بشیر بی آزار حکومت تهران را مجبور کند که سه گروگان فرانسوی را آزاد کند، یعنی سسیل کولر و همسرش، ژاک پاری، و همچنین فرد سومی که به درخواست خانواده‌اش از او تنها با نام اُلیویه یاد می شود

لوموند به نقل از منابع دیپلماتیک و امنیتی در داخل فرانسه نوشته است  که مدیریت این پرونده جزئی از تنش در مناسبات پاریس و تهران است. یک مقام ارشد دولت فرانسه به لوموند گفته است که این کشور شدیداً نسبت به مناسبات خود با ایران حساس است. زیرا، حکومت ایران نقشی تعیین‌کننده در خاورمیانه ایفاء می‌کند و نه فقط سرگرم تولید سلاح هسته‌ای است، بلکه شهروندان فرانسوی را نیز به گروگان گرفته است.

به نوشتۀ لوموند، با این حال، دولت فرانسه از دستگیری بشیر بی آزار به عنوان امتیازی در مذاکراتش با تهران برای آزاد کردن سه گروگان فرانسوی در ایران استفاده می‌کند. با این حال، به نوشتۀ لوموند تغییر لحن و سیاست فرانسه در قبال حکومت ایران یک منشاء نگران‌کنندۀ دیگر دارد و آن استفادۀ حکومت ایران از سازمان‌های جنایتکار قاچاق مواد مخدر برای پیشبرد منافع خود در جهان است.

لوموند در این چارچوب به دستگیری یک فرانسوی تونسی تبار، محرز عیاری، در ششم ژوئن گذشته در هلند اشاره کرده است. به گفتۀ سرویس های اطلاعاتی فرانسه، محرز عیاری، پیش از آن که مرتکب یک قتل سیاسی به سود حکومت ایران شود، توسط پلیس هلند دستگیر شد. محرز عیاری، از قاچاقچیان مهم مواد مخدر است و متهم به انجام یک اقدام تروریستی نافرجام به جان یک سیاستمدار اسپانیایی منتقد حکومت ایران است. پلیس فرانسه از دو سال پیش در جستجوی محرز عیاری به اتهام دست داشتن در یک فقره قتل در پیوند با قاچاق مواد مخدر  بوده است.

وزارت کشور فرانسه می‌گوید که حکومت تهران مزدوران خود را از میان قاچاقچیان بین‌المللی مواد مخدر جستجو می‌کند و از آنان از جمله از فرانسویان دو تابعیتی در داخل خاک ایران حفاظت می‌کند. به نوشتۀ لوموند در دو سال گذشته، حکومت ایران با به کار گیری شبکه های تبهکاران مرتکب هفده بار اقدام قتل علیه مخالفان سیاسی ایرانی و همچنین علیه منافع اسرائیل شده است.ار اف ای

۱۴۰۳ تیر ۶, چهارشنبه

در آستانه انتخابات ایران؛ نگرانی خامنه‌ای از احتمال مشارکت پایین مردم

 در آستانه انتخابات ایران؛ نگرانی خامنه‌ای از احتمال مشارکت پایین مردم



سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود از مردم خواست تا در انتخابات مشارکت کنند.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، خامنه‌ای مشارکت بالا را سبب «سرافرازی» جمهوری اسلامی و «کوتاه شدن زبان بدگویان» دانست و گفت اگر مشارکت بالا باشد «دشمن‌شاد» نمی‌شویم.

در عين حال، خامنه‌ای در بخشی از سخنرانی خود که سه‌شنبه پنجم تیر، به گروهی از «سیاسیون» که به گفته او «تصور می‌کنند همه راه‌های پیشرفت از آمریکا می‌گذرد» تاخت و همچنین از کسانی که به گفته او «با لبخند دشمن شاد می‌شوند و با لالایی دشمن خوابشان می‌برد» انتقاد کرد.

این سخنان رهبر جمهورى اسلامى توسط طرفداران اصول‌گرایان می‌تواند به انتقادی از سیاست‌های اصلاح‌طلبان برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران که اکنون با خطر فعال شدن «مکانیسم ماشه» و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل روبرو است، تلقی شود.

با این همه تاکید بسیار خامنه‌ای بر مشارکت مردم در انتخابات با توجه به نظرسنجی‌های رسمی، نشانگر نگرانی او از پایین‌تر آمدن میزان مشارکت در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به نسبت انتخابات قبلی است.

میزان مشارکت در انتخابات دوره سیزدهم بنا بر آمار رسمی 48.8 درصد اعلام شد، هر چند که برخی از ناظران معتقد بودند میزان واقعی مشارکت حداکثر نصف میزان اعلام شده است.

در انتخابات قبلی ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی با کسب حدود 30 درصد آرای کل جمعیت واجد شرایط رای به پیروزی رسید، در حالی که پس از او از مجموع آرای اخذ شده 13 درصد آرای باطله و سفید در رتبه دوم قرار گرفت.

دوره سیزدهم انتخابات در سال 1400، بر اساس آمار رسمی با کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی همراه بود. در انتخابات دوره دوازدهم مجلس که اسفند 1402 برگزار شد نیز درصد مشارکت در کل کشور 41 درصد و در تهران 24 درصد بود.

این درحالی‌ است که نه تنها احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌های مخالف جمهوری اسلامی انتخابات ریاست جمهوری امسال را تحریم کرده‌اند بلکه گروهی از فعالان سیاسی در داخل کشور که قبلا به یکی از دو جناح نزدیک بودند گفته‌اند در این انتخابات شرکت نمی‌کنند و نه در فضای مجازی و نه در سطح شهرها اثرچندانی از رقابت‌های انتخاباتی نیست.

نظرسنجی‌ها

نظرسنجی‌های رسمی مراکز مختلف وابسته به حکومت نیز نشانگر کاهش تعداد کسانی‌ست که مایل به شرکت در انتخابات هستند. از جمله نتایج «موسسه افکارسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس» نشان می‌دهد میزان «مشارکت قطعی» در انتخابات که در اوایل خرداد 53.4 درصد بوده در پایان همین ماه به 45.5 کاهش یافته است.

براساس نظرسنجی «موسسه ملت»، 31.8 درصد پاسخگویان درباره شرکت در انتخابات مردد بوده‌اند اما 21.4 درصد گفته‌اند «قطعا شرکت نمی‌کنند».

در همین حال نظرسنجی موسسه «گمان» با نمونه‌ای بیش از 77 هزار نفری، نشان می‌دهد که 65 درصد از مردم در انتخابات شرکت نمی‌کنند و 12 درصد دیگر هنوز تصمیمی در این باره نگرفته‌اند.

نظرسنجی‌های مختلف درباره میزان آرای نامزدهای انتخابات، نتایج متفاوتی را نیز نشان می‌دهند. به گزارش خبرگزاری برنا، در آخرین نظرسنجی متا، مسعود پزشکیان نماینده مجلس و نامزد اصلاح‌طلب انتخابات با 24.4 درصد از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و نامزد اصول‌گرا جلوتر است. این درحالی است که در آخرین نظرسنجی ایسپا که نتایج آن هم دیروز منتشر شد پس از پزشکیان، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت و نامزد اصول‌گرا با اختلاف کمی قرار دارد و قالیباف سوم است.

نمونه‌ای از تفاوت آمار ارائه شده در دو کانال تلگرامی مرتبط با اصول‌گرایان افراطی از یک «نظرسنجی صدا و سیما» در 31 خرداد
نمونه‌ای از تفاوت آمار ارائه شده در دو کانال تلگرامی مرتبط با اصول‌گرایان افراطی از یک «نظرسنجی صدا و سیما» در 31 خرداد


افزایش هواداران جلیلی نسبت به قالیباف در آخرین نظرسنجی «ایسپا»، توجه بسیاری را جلب کرده است، خبرگزاری جمهوری اسلامی «ایرنا» درباره نتایج متفاوت نظرسنجی‌های مراکز مختلف با محمدجواد بادین‌فکر کارشناس افکار عمومی گفتگو کرده است. به گفته بادین‌فکر این مراکز به گروه‌های سیاسی و گروه‌های فشار متصل هستند و از سوی دیگر حدود 60 از مردم حاضر به پاسخگویی به مراکز نظرسنجی نیستند در نتیجه ضریب اطمینان به این نظرسنجی‌ها با توجه به جامعه نمونه مورد بررسی چندان قابل سنجش نیست.

مناظره پنجم نامزدهای ریاست جمهوری، ظهر سه‌شنبه پنجم تیر در ساختمان شیشه‌ای صداوسیما که محل استقرار واحد مرکزی خبر و معاونت سیاسی است، برگزار شد.

در این مناظره که با موضوع کارآمدسازی دولت از ظهر آغاز شده است، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون رئیسی، رئیس بنیاد شهید و نامزد اصول‌گرا با اشاره به اعتراضات آبان 98 که به کشته و زخمی شدن هزاران نفر پس از اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین، منجر شد گفت: «اعضای ستاد آقای پزشکیان همان افراد دولت آقای روحانی هستند که با خون بنزین را به 3 هزار تومان رساندند.» وی سپس به طبقه کم‌درآمد وعده داد: «با رعایت الگوی مصرف تمام این انرژی ها را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد»

علیرضا زاکانی، شهردار تهران و نامزد أصول‌گرا نیز وعده «یارانه طلایی»، به مبلغ 20 میلیون تومان در سال داد و گفت بنزین را از 3 هزار تومان به 1500 تومان کاهش می‌دهم. او که همانند داورهای فوتبال دو کارت زرد و قرمز با خود به مناظره آورده بود وعده داد که به مفسدان اقتصادی کارت قرمز نشان دهد.

احتمال انصراف زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی

این درحالی‌ است که برخی از فعالان سیاسی می‌گویند انصراف زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی به نفع جلیلی یا قالیباف محتمل است و آنها کاندیداهای پوششی هستند.

در ادامه این مناظره سعید جلیلی از برنامه‌های خود برای آبادانی روستاها، مصطفی پورمحمدی مقام امنیتی سابق، یکی از اعضای هیئت مرگ در قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان 67 و نامزد أصول‌گرا، از ثبات قیمت‌ها، توجه به بورس و همچنین حل مشکل تفاوت قیمت ارز دولتی که به رانتخواری منجر شده به عنوان اولویت‌های اصلی کار خود یاد کرد.

محمد باقر قالیباف نیز وعده داد که حل مشکلات مسکن، بازنشستگی و سایر مشکلات معیشتی را در دستور کار خود قرار دهد. در مقابل مسعود پزشکیان نیز وعده «پاسخگو» بودن رئیس‌جمهور را داد. او همچنین گفت تا زمانی که بین مردم و دولت شکاف وجود دارد ترس از تصمیم‌گیریهای مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم نیز وجود دارد.

در همین حال سخنان پزشکیان درباره «تربیت زنان و دختران توسط ما» با انتقادات گسترده‌ای در میان کاربران رسانه‌های اجتماعی روبرو شده است که دیدگاه او نسبت به زنان را واپس‌گرایانه و به شدت مذهبی خوانده‌اند. پزشکیان گفته بود این زنان و دختران بی‌حجاب و بدحجاب حاصل تربیت ما هستند.

موضوع قرارداد کرسنت در سال 1381 برای صدور گاز به امارات که به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های مالی و حقوقی در ایران بدل شد نیز در مناظره‌ چهارم مطرح شده بود. در این پرونده علاوه بر خسارت 607 میلیون دلاری به دلیل عدم اجرای قرارداد، نام برخی از چهره‌های مطرح سیاسی از جمله مهدی هاشمی نیز به عنوان واسطه در آن مطرح شد.

زاکانی که بار دیگر در مناظره انتخاباتی، پرونده کرسنت را به میان کشید در سال 1394 اعلام کرده بود مهدی هاشمی، پسر علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور سابق، طرف قرارداد بوده است که براساس آن به دو گروه دیگر در داخل کشور پورسانت تعلق می‌گرفته است.

در جریان آخرین مناظره، قاضی‌زاده هاشمی به قطع اینترنت در اعتراضات آبان 98 توسط وزیر ارتباطات دولت روحانی نیز اشاره کرد. در مقابل پزشکیان گفت دستور قطع اینترنت را شورای عالی امنیت ملی داده بود که جلیلی و قالیباف هم عضو آن بودند.

این در حالی است که همه نامزدهای اصلاح‌طلب و اصول‌گرا در مناظره‌های قبلی موافق قطع اینترنت «در زمان بحران» در کشور بوده‌اند.

در همین حال مرکز تحقیقات صدا و سیما مدعی شده است که براساس نظرسنجی‌ها مخاطبان مناظره‌های انتخاباتی بین نامزدها رو به افزایش بوده است و تعداد کسانی که براساس این مناظره‌ها به تصمیم قطعی رسیده‌اند نیز با افزایش روبرو بوده است. این درحالی است که نظرسنجی ایسپا نشان می‌داد بیش از 73 درصد مردم أصلا مناظره اول نامزدهای انتخابات از سیمای جمهوری اسلامی را ندیده‌اند. العربیه فارسی

چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، جمعه هشتم تیر، در داخل و خارج از کشور برگزار می‌شود که بیش از 61 میلیون نفر در آن واجد شرایط رای دادن هستند.