مهدی خزعلی مدیر انتشارات حیان و فرزند ابوالقاسم خزعلی روحانی تندروی ایرانی و عضو سابق شورای نگهبان قانون اساسی، با انتقاد از دخالت‌‌های ایران در سوریه، حضور سپاه پاسداران در جنگ این کشور را «باتلاق جمهوری اسلامی» توصیف کرد.
او همچنین «سوء مدیریت» قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران را باعث ایجاد گروه داعش دانست.
جمهوری اسلامی ایران، متحد نزدیک نظام بشار اسد در سوریه است و علاوه بر نیروهای سپاه پاسداران، هزاران شبه‌نظامی شیعه از کشورهای مختلف از جمله لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان، با پشتیبانی ایران، در جنگ سوریه حضور دارند. تا کنون صده‌ها تن از نیروهای ایرانی هم در جنگ سوریه جان خود را از دست داده‌اند.
در این فایل صوتی، خزعلی با انتقاد از آن‌چه «زیادی خواهی» سپاه پاسداران نامید، گفت:‌ «اگر سپاه قدس زیاده‌ خواهی نمی‌‌کرد، نهایتا بشار اسد می‌‌رفت و یک رژیم بعثی عفلقی مستبد دیکتاتور می‌‌رفت و می‌توانستیم با کسانی که جانشین می‌‌شدند رابطه خوبی برقرار کنیم و هیچ منافع ایران آنجا ضایع و تباه نمی‌ شد».
جمهوری اسلامی ایران از ابتدای آغاز بحران سوریه «بشار اسد»‌ را «خط قرمزی» برای خود معرفی کرد و تمام مخالفانش را تروریست توصیف کرد. این مساله باعث تشدید جنگ داخلی در سوریه و در نهایت، پدید آمدن گروه‌های تندرو شد.
خزعلی با اشاره به حمایت‌های چند دهه اخیر نظام ایران از نظام سوریه افزود: «داشتیم سی سال به سوریه نفت می‌ دادیم مفت.. خوب نفت مفت را به هر کس بدهی با تو دوست است.. در واقع جنگ هشت ساله (با عراق) کممان بود و حالا پنج ساله در سوریه داریم می‌ جنگیم و این اشتباه بود و نباید انجام می‌‌شد و من بارها گفتم، اما حالا متاسفانه یک دیوانه‌‌ای سنگ را در چاه میندازد و صد تا عاقل هم نمی‌‌توانند دربیاورند».
وی ادامه داد: «این سنگ را انداختن توی چاه و الان ما توی چاه هستیم کاریش هم نمی‌ توانیم بکنیم یعنی سنگ را چگونه در بیاوریم فعلا توی این وضعیت هستیم، برای ما فرق نمی‌ کند سوریه، که در واقع جنگ اتفاق افتاده ما هم گیر هستیم در این باتلاق و ما هم گرفتار داعشی هستیم که بوجود آمدنش مربوط به سوء مدیریت حاج قاسم سلیمانی است و اگر اینکار را نمی‌‌کرد داعشی نبود… حالا یک دشمن مشترکی درست شده و چرا درست شد خطای حاج قاسم سلیمانی است».
در سال‌های اخیر، حضور قاسم سلیمانی، در جنگ‌های عراق و سوریه بسیار مشهود است. به نظر می‌رسد اشاره مهدی خزعلی به سیاست‌های فرقه‌گرایانه سپاه پاسداران در مناطق مختلف باشد که باعث ایجاد حساسیت‌های فرقه‌ای و در نهایت، قدرت گرفتن گروه‌های تندرو باشد.