۱۳۹۵ شهریور ۲۵, پنجشنبه

تهدید روسیه به افشای توافق با آمریکا در مورد سوریه

تهدید روسیه به افشای توافق با آمریکا در مورد سوریه


سرگیی لاورف وزیر خارجه روسیه تهدید کرد جزئیات توافق آتش‌بس در سوریه با واشینگتن که شامل 5 سند است را منتشر خواهد کرد.

لاورف در مصاحبه‌یی مطبوعاتی گفت بر عکس آمریکا که خواسته است توافق سری باقی بماند کشورش از توافق انجام شده با آمریکا ترسی ندارد.

 از طرفی گفته می‌شود که میان روسیه و رژیم ایران اختلافاتی بر سر توافق آتش‌بس وجود دارد.

 از طرفی جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد هواپیماهای روسی و آمریکایی تهاجمات مشترکی را به جبهه فتح شام انجام خواهند داد.

 مشکل این است که این گروه در مناطقی مستقر است که سایر گروه‌های رزمنده نیز حضور دارند.

 در حالیکه مسکو قصد دارد به گروه فتح شام و دیگر گروههایی که آنها را به‌عنوان گروه‌های تروریستی نامگذاری کرده تهاجم کند واشینگتن می‌گوید که توافق آتش‌بس کنونی مانع از آن می‌شود که اسد بتواند مناطق حضور دیگر گروه‌های مسلح سوری را بمباران کند.

 دراین میان وزیر خارجه روسیه تهدید می‌کند جزئیات توافق انجام شده با آمریکا را فاش می‌کند و می‌گوید که آمریکا از افشای این توافق ترس دارد.

 از طرفی جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌گوید بر اساس توافق انجام شده با روسیه، اسد اجازه دارد تا در صورت خارج شدن جبهه فتح شام از مناطق سایر گروهها این گروه را بمباران کند.

 این‌جاست که تناقضات در مورد نگرانیهای آمریکا از افشای محورهای توافق برجسته می‌شود.

 به‌دلیل این نگرانی هاست که سناتور جان مک‌کین از آتش‌بس مورد توافق آمریکا و روسیه انتقاد می‌کند. او می‌گوید دولت اوباما به روس‌ها و رژیم ایران فرصت گرانقیمتی داده تا در سوریه مواضعشان را تثبیت کنند.

 اختلاف حول آتش‌بس به همین جا ختم نمی‌شود. گفته می‌شود که اختلاف بر سر موضوعات متعددی میان رژیم ایران و روسیه نیز وجود دارد.

 یکی از این اختلافها استقرار سربازان روسی در جاده کاستلو است. چرا که رژیم ایران شبه‌نظامیان و پاسداران زیادی را در شمال سوریه و به‌طور مشخص در حلب مستقر کرده است.

 به هر حال آتش‌بس انجام شده تا امروز دوام آورده، ولی تجاربی که از رژیم اسد و هم‌پیمانان او وجود دارد این است که انتظار نمی‌رود این آتش‌بس نیز پابرجا بماند. شاید در روزها یا ساعتهای آینده این ابهام برطرف شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر