۱۳۹۵ شهریور ۲۴, چهارشنبه

سعید مرتضوی وگاه‌شمار اظهارات مرتضوی در مورد کهریزک: از انکار تا عذرخواهی

سعید مرتضوی وگاه‌شمار اظهارات مرتضوی در مورد کهریزک: از انکار تا عذرخواهی

سعید مرتضوی قاضی چنایتکار کهریزک                          
در جریان برخورد با معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، سه نفر به نام های محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر بر اثر ضرب و جرح و بدرفتاری در بازداشتگاه کهریزک کشته شدند. رامین آقازاده قهرمانی، یکی دیگر از زندانیان کهریزک نیز، بعد از آزادی بر اثر آسیب های ناشی از شکنجه های دوران بازداشت خود در گذشت.
به دنبال این واقعه، رسانه ها و برخی از مسئولان، سعید مرتضوی دادستان وقت تهران را مسئول اصلی انتقال بازداشت شدگان به کهریزک دانستند و در قوه قضاییه ایران، پرونده هایی برای رسیدگی به کشته شدن محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر تشکیل شد.
گاه‌شمار زیر، مجموعه ای از اظهارات منتشر شده از سوی آقای مرتضوی یا راجع به او را، در ارتباط با پرونده کهریزک یادآوری می کند.

۱۳ مهر ۱۳۸۸

سعید مرتضوی: "قاضی رسیدگی کننده به پرونده متهمان اغتشاشات اخیر هیچ گونه تخلفی در این باره مرتکب نشده است... از جمله شکایت های زندانیان این است که مثلاً مسئول بند یا زندانبان در ورزش اجباری آنان را بسیار اذیت کرده است یا احیاناً برخورد نامناسبی از سوی مامور زندان انجام شده است."

۲۰ دی ۱۳۸۸

گزارش کمیته ویژه مجلس هشتم در مورد وقایع کهریزک: "از سعید مرتضوی در خصوص سه تن از افراد بازداشت شده آقایان روح‌الامینی، کامرانی و جواد‌ی‌فر پرسیده شد. او دلیل این مساله را بنابر بررسی‌های انجام شده توسط پزشکی قانونی مننژیت دانست و متذکر شد که با سرعت در بازداشتگاه‌ها عملیات واکسیناسیون مننژیت در حال انجام می‌باشد."

۲۰ دی۱۳۸۸

گزارش کمیته ویژه مجلس هشتم در مورد وقایع کهریزک: "هیات بررسی از او [مرتضوی] پرسید به چه دلیل دستگیرشدگان روز ۱۸ تیرماه به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند، ایشان ضمن مناسب و استاندارد دانستن این بازداشتگاه، مساله فقدان ظرفیت زندان اوین را اصلی ترین دلیل جهت انتقال این بازداشت شدگان به کهریزک دانست."

اول تیر ۱۳۸۹

رای دادگاه تعدادی از متهمان کهریزک، به نقل از سرهنگ فرج کمیجانی فرمانده بازداشتگاه کهریزک: "آقای مرتضوی گفت من با پزشکی قانونی صحبت کردم که علت مرگ مننژیت بوده است."

۲۷ تیر ۱۳۹۰

سعید مرتضوی: "با استعلام از مبادی ذی‌ربط و انجام تحقیقات لازم و مکفی در نهایت طی ۴۳ صفحه، قرار منع تعقیب قضات [درگیر در ماجرای کهریزک] صادر و صریحاً در این رسیدگی اعلام شده که قضات دادسرای تهران در این حادثه هیچ گونه مدخلیتی نداشته و کوچکترین قصور یا اتهامی متوجه آنان نیست."

۳ مرداد ماه ۱۳۹۰

غلامحسین اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه: "پرونده این قاضی (مرتضوی) همچنان مفتوح است."

۲۰ اسفند ۱۳۹۱

پدر محسن روح الامینی در پایان دومین جلسه محاکمه مرتضوی بر سر ماجرای کهریزک: "امروز دومین جلسه دادگاه در حالی برگزار شد که هیچ آثاری از تنبه و پشیمانی در چهره مرتضوی مشاهده نکردیم. چه طور یک فردی که مسئول است [ادعا می کند] در دوران ماجرای انتخابات ۸۸ برای دفاع از دکترای خود به مرخصی رفته بوده. متهمان در جلسه دادگاه همه اتهامات را رد کردند و[انگار] هیچ تقصیری نداشته و فرزندان ما با شهاب سنگ کشته شده اند."

۲۰ اسفند ۱۳۹۱

سعید مرتضوی پس از خروج از سومین جلسه دادگاه: "کوچک‌ترین اتهامی در رابطه با کهریزک متوجه قضات نیست... سوال من از آقای روح‌الامینی این است که شما می‌گویید که ما باید مسئولیت بپذیریم آیا شما مسئولیت پدری و مواظبت از فرزندتان را می‌پذیرید؟ ... سوال من از آقای روح‌الامینی این بود که شما چه اقدامی برای جلوگیری از حضور فرزندتان در اغتشاشات داشتید؟"

۲۰ اسفند ۱۳۹۱

سعید مرتضوی: "عمده مدتی که ۱۴۷ نفر از متهمان آشوب‌های ۱۸ تیر در کهریزک به‌سر می‌بردند، اینجانب در مرخصی بودم و این مرخصی به‌ لحاظ اینکه مربوط به ایام دفاع از رساله دکتری است، از پنج‌ ماه قبل تنظیم و تاریخ دفاع از سوی دانشگاه اعلام شده بود بنابراین با توجه به اینکه اینجانب در شش‌ ماه قبل از این تاریخ به‌ لحاظ ضرورت کاری و زمانی از مرخصی برای هیچ موضوعی استفاده نکرده بودم، این چند روز در محل کار نبوده و در مرخصی به‌سر می‌بردم؛ بنابراین انتساب مطالب مورد اشاره برخی رسانه‌ها به فردی که در ایام مذکور در مرخصی بوده، اشتباهی است که از روی غرض‌ورزی طراحی می‌گردد.»

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲

سعید مرتضوی بعد از جلسه پنجم دادگاه کهریزک: "ما در قضیه کهریزک کوچک‌ترین گناهی نداریم. یک برگ دلیل در رابطه با اتهامات ما وجود ندارد."

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲

صالح نیک‌بخت وکیل خانواده جوادی‌فر بعد از جلسه ششم دادگاه کهریزک: "مرتضوی فکر می‌کند هنوز دادستان تهران است و هر وقت که بخواهد حرف می‌زند."

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲

پدر محمد کامرانی پس از پایان دهمین جلسه دادگاه کهریزک: "امروز فقط آقا مرتضوی به دفاع از خود پرداخت... در چهره او پشیمانی دیده نمی شد و دفاعیاتش نیز مانند گذشته بود."
۷ خرداد ۱۳۹۲
سعید مرتضوی: "بر اساس نظر پزشکی قانونی و کالبد شکافی و معاینه بدنی، ضربه شدید در زندان به کامرانی وارد نشده و بیرون از آن تنها یک سیلی خورده است. .. زمانی که او را از کهریزک به اوین فرستادیم، حال مناسبی داشت و تنها گرمازده شده بود... جوادی فر... در محل حادثه با مأموران درگیر ‌شده بود... مورد ضرب و جرح در کهریزک قرار نگرفته بود... در خصوص وی [روح الامینی] هم ضرب و جرحی در کهریزک صورت نگرفته و گزارش نشده است."

۲۷ آبان ۱۳۹۲

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده وقت نیروی انتظامی: "آقای مرتضوی اصرار داشت که افراد دستگیر شده به کهریزک منتقل شوند. من مخالفتم را به صراحت اعلام کردم و گفتم آنجا نه تنها جا نداریم، بلکه آن مکان جای خطرناکی است. اما مرتضوی اصرار داشت که این افراد دستگیر شده چاقو، قمه و زنجیر داشته‌اند و از همین حیث اراذل و اوباش محسوب می‌شوند که من در آن جلسه عنوان کردم که ضبط کنید و بنویسید که من مخالف هستم و مخالفت ناجا نیز ثبت شد. "

۱۴ شهریور ۱۳۹۵

عباس پالیزدار یکی از شاکیان سعید مرتضوی پس از اتمام جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای مرتضوی در پرونده ای غیر از کهریزک (تامین اجتماعی): "زمانی مرتضوی در جلسات ابتدایی دادسرا مطالبی را عنوان می‌کرد که من از بالاترین مراجع نظام دستور کتبی دارم و از هر اقدامی که کردم هیچ ابایی ندارم، ولی امروز در مقابل ریاست دادگاه مثل اسپند روی آتش بود... آن پشتوانه هایی که وی مدعی آن بود، قطعا از وی برداشته شده که امروز آن قدر بالا و پایین می پرید و بسیار مضطرب و نگران بود."

۲۱شهریور ۱۳۹۵

سعید مرتضوی: "در رابطه با واقعه خونبار تیرماه ۸۸… به عنوان دادستان وقت عمیقا ابراز تأسف و اعتذار می‌نمایم و از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی طلب پوزش نموده و علودرجات آنها را از خداوند بزرگ مسألت می‌نمایم."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر