۱۳۹۴ مرداد ۲۴, شنبه

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که از «شخص بشار اسد حمایت نمی‌کند»



وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که از

 «شخص بشار اسد حمایت نمی‌کند»

"ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه، جمعه ١٤اوت / ٢٣مرداد، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: « ما از شخص بشار اسد حمایت نمی‌کنیم. ما حامی یک رئیس جمهوری منتخب مردم در سوریه هستیم». پیش از او "خالد خوجا"، رئیس ائتلاف ملی سوریه که نماینده مخالفان میانه‌روی رژیم اسد بشمار می رود، با ذکر همین مطلب گفته بود که «روسیه به حفظ دولت سوریه و تمامیت ارضی این کشور بیش از شخص بشار اسد اهمیت می دهد».

mediaدیدار "خالد خوجا"، رئیس ائتلاف ملی سوریه با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مسکو. ٢٢ مرداد/ ١٣ اوت ٢٠١۵REUTERS/Maxim Zmeyev

این سخنان بازتاب سیاست جدیدی از سوی روسیه در بارۀ سوریه است و اگر در روزهای آینده مورد تائید قرار گیرد، چرخش بزرگی در این زمینه محسوب می شود. "خالد خوجا"، رئیس ائتلاف ملی سوریه که روز گذشته با وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، ملاقات و مذاکره کرده بود، امروز بار دیگر تکرار کرد که «بشار اسد هیچ نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت».
باید یادآوری کرد که روسیه بعنوان یکی از آخرین حامیان رژیم سوریه این روزها ائتلاف وسیعی را بقصد مبارزه با داعش پیشنهاد کرده است که در آن علاوه بر ترکیه و عراق و عربستان سعودی، ارتش قانونی سوریه و در نتیجه بشار اسد هم باید شرکت داشته باشند.
خالد خوجا، رهبر اپوزیسیون تبعیدی رژیم سوریه در یک مصاحبه با آژانس خبری "اینتر فاکس" روسیه، حتی پیش از این که با وزیر خارجه روسیه ملاقات کند با این پیشنهاد اظهار مخالفت کرد.
بعقیده خالد خوجا «این رژیم سوریه است که به شورشیان داعش اجازه داد مناطق استراتژیک سوریه را اشغال کنند. بنابراین این رژیم نمی‌تواند مؤتلف ما در مبارزه علیه تروریسم باشد».
رئیس دیپلماسی سعودی "عادل آل جبیر" نیز که روز سه شنبه گذشته ١١اوت به مسکو سفر کرده بود، با طرح پیشنهادی روسیه موافقت نکرد و خواهان برکناری اسد شد.
پس از ملاقات و مذاکره با "خالد خوجا" و "عادل ال جبیر"، وزیر خارجه روسیه امروز جمعه ٢٣مرداد/ ١٤اوت باید با نمایندگان "کمیته کنفرانس قاهره" نیز ملاقات کند. "هیتام مانا"، رهبر این تجمع اپوزیسیون که یکی از شخصیت‌های مخالف دولت سوریه است همراه با "رمزی عزالدین رمزی" که یک شخصیت مصری است و معاونت نمایندگی سازمان ملل برای سوریه را بعهده دارد، در زمره هیأتی هستند که با سرگئی لاوروف دیدار می‌کند.
چهارشنبه گذشته نیز صالح مسلم ، رهبر "اتحاد دموکراتیک کرد"- حزب اصلی کردهای سوریه، به مسکو رفت و با معاون وزیر خارجه روسیه "میخائیل بوگدانف"، ملاقات کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر