خبرگزاری‌های رسمی ایران در خبری اعلام کردند که «نوری مالکی معاون رئیس‌جمهوری عراق در سفری رسمی وارد تهران شد.»
این در حالی است که مالکی اکنون دیگر معاون رئیس‌جمهوری عراق نیست؛ چرا که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق، پست‌های معاونان رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیری این کشور را لغو کرد.
مالکی در سفر به ایران شماری از شخصیت‌های نزدیک به خود را به همراه برده است. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که مالکی در تلاش است تا از آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از او در برابر اصلاحات جاری در عراق که در آن‌ها بسیاری از مسئولان در پرونده‌های فساد مورد بازخواست قرار می‌گیرند، کمک بگیرد؛ روندی که احتمال دارد مالکی از نخستین قربانیان آن باشد.
حکومت هشت ساله نوری مالکی در عراق، مملو از انتقادها و تنش‌ها بود به ویژه این‌که نفوذ خود را در اکثر سازمان‌های کشور بسط داد و آن‌ها را به سود حکومت خود بسیج کرد. گفته می‌شود که او به میزان 800 میلیارد دلار سوء مدیریت داشت؛ مساله‌ای که باعث شد بسیاری از طرف‌ها در عراق او را به «صدام حسین» تشبیه کنند.
نگرانی‌های مالکی آن‌جا بالا گرفت که مقتدی صدر برجسته‌ترین رقیبش در صحنه سیاسی عراق، اصلاحات جاری در این کشور را تایید کرد و خواستار پیاده کردن آن علیه برجسته‌ترین مسئولان وابسته به جریانش شد. یکی از آن‌ها «بهاء الاعرجی» معاون نخست‌وزیر عراق و وابسته به جریان صدر است که بنا به درخواست مقتدی صدر از سفر منع شد و راه‌ها برای بازخواست او هموار شد.
مالکی احساس می‌کند که نخستین هدف تصمیم‌های اخیر است؛ تصمیم‌هایی که با حمایت مردمی و پارلمانی غیر قابل انتظار روبرو شد.