۱۴۰۲ مهر ۷, جمعه

آمریکا: پرتاب ماهواره توسط سپاه، تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است

 آمریکا: پرتاب ماهواره توسط سپاه، تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است



متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی، ضمن ابراز نگرانی از توانمندی های موشکی بالستیک جمهوری اسلامی گفت:

پیشرفت مستمر ایران در توانمندی های موشکی بالستیک، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین المللی است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، توسعه فناوری ماهواره‌برها، مسیر را برای دستیابی ایران به موشک بالستیک قاره پیما، از جمله موشک‌هایی که برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌، هموار می‌کند چرا که در آن از فناوری مشابهی استفاده می‌شود.

متیو میلر در ادامه افزود: "ما با استفاده از انواع ابزارهای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از جمله اعمال تحریم‌ها به مقابله با پیشرفت بیشتر برنامه موشکی بالستیک ایران و توانایی اش در صدور موشک و فناوری های مرتبط، به دیگر کشورها، ادامه می‌دهیم".

تحریم‌های بین‌المللی، ایران را از دسترسی به اطلاعات تصاویر تجاری موجود محروم کرده و این کشور را وادار به توسعه ماهواره‌های داخلی کرده است. پرتاب ماهواره نور٣‬، در حالی با موفقیت انجام شد که برنامه فضایی غیرنظامی ایران در سال‌های اخیر با یک سری پرتاب‌های ناموفق مواجه بوده است.

قابلیت های تصویربرداری نور٣‬ هنوز نامشخص است. رئیس فرماندهی فضایی ایالات متحده، پیشتر، از نور١ به عنوان یک "وب کم در حال چرخش در فضا" که اطلاعات مهمی فراهم نمی‌کند، یاد کرده بود. سپاه پاسداران اوایل اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلام کرده بود ماهواره نور۱ را در مدار زمین قرار داده است.

تحریم‌های سازمان ملل در رابطه با برنامه موشکی بالستیک ایران، هجدهم اکتبر سال جاری میلادی، کمتر از یک ماه دیگر، به پایان می‌رسد. ایالات متحده که می‌گوید پرتاب ماهواره‌های ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تناقض دارد، از تهران خواسته است هیچ گونه فعالیتی در زمینه موشک های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای انجام ندهد.

ایران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و می‌گوید که برنامه فضایی‌اش، مانند فعالیت‌های هسته‌ای‌ این کشور، صرفاً برای رسیدن به اهداف غیرنظامی است. با این حال، حضور سپاه در این پرتاب‌ها و همچنین توانایی جمهوری اسلامی در استفاده از یک پرتابگر متحرک، نگرانی‌هایی را برای غرب به وجود آورده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر