۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

از نتایج دادن ”سرکه نقد“ در مقابل گرفتن ”حلوای نسیه“

از نتایج دادن ”سرکه نقد“ در مقابل گرفتن ”حلوای نسیه“

تاسیسات اتمی رژیم آخوندی

تاسیسات اتمی رژیم آخوندی

گفته یوکیو آمانو که آژانس بین‌المللی اتمی در خصوص بند «T» توافق اتمی رژیم و کشورهای 1+5 (توافق برجام) ابهام دارد، و خواسته وی از کمیسیون برجام که در این رابطه شفاف سازی کند، باعث هراس نظام آخوندی شده است.
هراس این است که نکند این گفته آمانو و هم‌چنین گفته قبلی وی مبنی بر این که ” بازرسیهای آژانس نظامی - غیرنظامی ندارد هر جا لازم باشد بازرسی می‌شود! “ در جهتی قرار بگیرد که دونالد ترامپ بتواند با استناد به آنها در گزارش اواسط ماه اکتبر خود به کنگره، آنها را مبنای عدم پایبندی رژیم به برجام قرار دهد.

در این رابطه روزنامه حکومتی ابتکار 6مهر 96 موضع‌گیری آمانو در مورد بند T را ”چالش جدید برجام“ برای نظام آخوندی می‌داند و در این رابطه می‌نویسد: ”در فاصله چند روز مانده به تصمیم ترامپ در مورد توافق هسته‌ای، آمانو با بند T برجام ابهام آفرینی کرد“..

نویسنده مقاله ابتکار با طرح این سؤال ”ابهام‌زایی یا آبی به آسیاب ترامپ؟“ حرفهای آمانو در مورد ابهام زایی از بندT را زمینه‌سازی برای تصمیم ماه اکتبر رئیس‌جمهور آمریکا می‌داند.

کیهان خامنه‌ای 6مهر 96 نیز اظهارات آمانو در مورد بند T را ”زمینه سازی آژانس برای فشار به ایران“ می داند.

این روزنامه حکومتی به‌طور غیرمستقیم اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی را به تصمیم آمریکا در رابطه با برجام در ماه اکتبر ربط می‌دهد ومی ‌نویسد: ”مخالفان توافق هسته‌یی پیشتر به دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد داده‌اند از بند T مندرج در ضمیمه اول توافق هسته‌یی با ایران به‌عنوان بهانه‌یی برای بازرسی از سایت‌های نظامی ایران استفاده کند.“.

مهدی محمدی یکی از عناصر باند خامنه‌ای موضوع جدید یوکیا آمانو را چنین تعبیری می‌کند: ”آژانس به تدریج در حال بسترسازی است تا آمریکا بتواند از طریق آن برای ورود به مذاکره مجدد درباره برجام سوء‌استفاده کند. رفتار آمانو نشان می‌دهد او در پس پرده در حال هماهنگ کردن خود با سیاستهای خصمانه آمریکا علیه ایران است“. (باشگاه خبرنگاران رژیم 5مهر 96)

در زمینه چالش حرفهای آمانو برای نظام ولایت‌فقیه، سایت حکومتی بامداد 6مهر 96 می‌نویسد: ”یک ماه پس از سفر نماینده آمریکا در سازمان ملل به وین، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که آژانس در خصوص بند «T» توافق هسته‌یی ایران و ۱+۵ ابهام دارد و خواستار شفاف‌سازی کمیسیون برجام در خصوص این بند شده است. موضوعی که به نظر می‌رسد مسیر دولت ترامپ برای اعلام پایبند نبودن ایران به برجام را هموار می‌کند. در حالی که منتقدان توافق هسته‌یی طی دو سال گذشته بارها تفسیر‌پذیری گسترده این توافق را یکی از چالشهای جدی آن خوانده‌اند، حالا به نظر می‌رسد این چالش بیش از هر زمان دیگری خود‌نمایی می‌کند“.

نگرانی هر دو باند رژیم در زمینه چالشی که گفته‌های آمانو برای نظام ایجاد می‌کند، کاملاً قابل درک است. به‌خصوص که پیش از این نیز رئیس‌جمهور فرانسه نیز گفت: ”: «ما به توافق سال ۲۰۱۵ نیاز داریم اما آیا این توافق کافی است؟ در برابر قدرت فزاینده ایران در منطقه، این توافق کافی نیست.»

در گریز از مخمصه اخیری که برجام برای نظام ایجاد کرده و در آستانه تعیین‌تکلیف برجام است که جواد ظریف اعلام کرده نظام حاضر است به بازرسی و کنترل سخت‌تر بر فعالیتهای اتمی تن بدهد.

خبرگزاری بلومبرگ در این رابطه می‌نویسد: «جواد ظریف اعلام کرد رژیم ایران حاضر است کنترلها و نظارتهای سختگیرانه از تأسیسات اتمی را از شش سال بعد بپذیرد“. (خبرگزاری بلومبرگ 6مهر 96)

ملاحظه می‌شود چگونه پس از گذشت بیش از دو سال از توافق اتمی، این توافق ذلت‌بار که قرار بود در راستای ”نرمش قهرمانه“ علی خامنه‌ای باشد، تبدیل به نمایش ضعف و ذلت رژیم شده است.

رژیم قصد داشت که با این قرارداد امتیازاتی دریافت کند که اقتصاد ویران شده‌اش را سر و سامان بدهد و هم‌چنان که آخوند روحانی گفت: ”برجام سایه جنگ و تهدید و تحریم ظالمانه را از کشور برداشت“.

اما اکنون بوضوح روشن می‌شود که در جریان برجام رژیم ”سرکه نقد“ را ما به ازاء ”حلوای نسیه“ شکوفایی اقتصادی، دورشدن از شر جنگ و... را به‌دست آورده است.

زیرا نه تنها رژیم به اهدافش نرسید و در این زمینه هم بسیاری از مهره‌ها و رسانه‌های رژیم نیز به این واقعیت اعتراف می‌کنند، بلکه پس از گذشت بیش از دو سال هنوز هم باید پاسخگوی بعضی از خواسته‌های جامعه جهانی و آژانس بین‌المللی اتمی باشد.

البته از قبل هم کاملاً قابل پیش‌بینی بود که رژیم رو به زوال آخوندی که از سر پیسی و ناچاری تن به پذیرش برجام داد، هم چوب را خواهد خورد و هم پیاز را، اما اکنون به‌صورت واضح‌تری آثار هم چوب و هم پیاز برای این نظام مفلوک و پا به گور ظاهر می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر