۱۴۰۲ مهر ۱۹, چهارشنبه

آخرین تحولات و موضع‌گیری‌ها درباره جنگ در غزه و اسرائیل

 آخرین تحولات و موضع‌گیری‌ها درباره جنگ در غزه و اسرائیل

جنگ در غزه و اسرائیل
جنگ در غزه و اسرائیل

تا صبح سه‌شنبه ۱۹مهر تعداد کشته‌های اسراییل ۱۲۰۰نفر و مجروحان آن ۲۷۰۰نفر اعلام شده است. نزدیک به ۳۰۰هزار نیروهای ارتش اسراییل در نزدیک غزه آماده به جنگ شده‌اند. این در حالی است که بمبارانهای شدید در غزه جریان دارد و آب و برق و سوخت هم قطع شده و از اینترنت هم چیز چندانی باقی نمانده است. بیش از ۱۰۵۰ فلسطینی کشته شده‌اند. شمار مجروحان بیش از ۵هزار نفر است و بیش از ۲۷۰هزار نفر هم آواره و بی‌خانمان و بدون جا و مکان شده‌اند. تا صبح چهارشنبه غزه ۴۵۰بار دیگر بمباران شده است.

جیک‌سولیوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا از مفقود شدن ۲۰ آمریکایی خبر داد و مایک پمپئو اعلام کرد رژیم ایران دست کم کشتن ۱۱ آمریکایی را هدایت کرده و باید هدف قرار بگیرد.

 

سخنگوی ارتش اسراییل روز چهارشنبه ۱۹مهر ۱۴۰۲ اعلام کرد تعداد تلفات اسراییل تاکنون به ۱۲۰۰تن کشته و ۲۷۰۰ مجروح بالغ شده است. این منبع گفت افزایش ناگهانی تلفات اسراییل نه به‌خاطر درگیریهای روزهای اخیر، بلکه معطوف به کشف اجساد کسانی است که طی تهاجم اولیه حماس کشته شده و در شهرهای مرزی به‌جا مانده‌اند.

وی با اشاره به دهها گروگانی که حماس در اختیار دارد افزود این افراد ترکیبی از اتباع کشورهای مختلف از جمله یونان، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، برزیل، آرژانتین و اوکراین هستند.

سخنگوی ارتش اسراییل هم‌چنین گفت اسراییل علاوه بر نوار غزه، در مرزهای جنوب لبنان و مرزهای سوریه نیروهای خود را مستقر کرده و آماده واکنش در مقابل تهدیدات حزب‌الله و دیگر نیابتی‌های رژیم ایران است. وی گفت روز گذشته در جریان درگیری با مهاجمین حزب‌الله یک افسر ارشد اسراییل علاوه بر مهاجمین حزب‌الله کشته شده است.

این منبع افزود ناوگانهای جنگی و ناو هواپیمابر آمریکا به‌زودی در سواحل اسراییل و لبنان مستقر خواهند شد تا ثبات منطقه را تضمین کنند و از هر گونه سؤاستفاده‌های رژیم ایران و نیابتی‌هایش از شرایط موجود جلوگیری کنند.

 

وزارت دفاع اسراییل صبح چهارشنبه با انتشار فیلمی گفت صبح چهارشنبه چندین مقر سیاسی، عملیاتی و نظامی حماس در غزه را منهدم کرده که طی آن دو تن از اعضای ارشد حماس به نامهای جواد ابوشماله، وزیر اقتصاد این گروه و زکریا ابو معمر مسئول امور داخلی و از اعضای دفتر سیاسی این گروه در اثنای بمبارانهای غزه کشته شده‌اند.

 

صبح چهارشنبه ۱۹مهر مسئول بخش انرژی و منابع طبیعی غزه اعلام کرد ظرف چند ساعت آینده تنها کارخانه تولید برق غزه به‌خاطر نبود سوخت از کار خواهد افتاد و این شهر در خاموشی مطلق فرو خواهد رفت. وی آنرا یک فاجعه بزرگ، به‌ویژه برای بیمارستانها که مملو از مصدومان هستند نامید.

 

خبرگزاری رویترز ۱۹مهر:

  • ۹نفر از کارکنان آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل در حملات هوایی به غزه کشته شدند.
  • سازمان ملل‌متحد روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی X نوشت که ۹کارمند سازمان ملل‌متحد که با آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل‌متحد کار می‌کنند، از روز شنبه در حملات هوایی به نوار غزه کشته شده‌اند.
  • رسانه‌های حماس گزارش دادند که برق غزه روز چهارشنبه پس از توقف کار تنها نیروگاه برق در منطقه محاصره شده فلسطین، قطع شد.
  • چین خواستار آتش‌بس و کمکهای بشردوستانه برای مردم فلسطین شد
  •  ژای جون، فرستاده ویژه چین در امور خاورمیانه‌ روز چهارشنبه گفت که چین خواستار آتش‌بس فوری در درگیری بین اسراییل و گروه شبه‌نظامی حماس است.
  • وزارت‌خارجه اتریش: این وزارتخانه می‌گوید اتریشی که پس از حمله در اسراییل ناپدید شده بود، کشته شده است
  • پادشاه اردن می‌گوید بدون دولت فلسطین ثباتی در منطقه وجود ندارد
  • ملک عبدالله، پادشاه اردن، روز چهارشنبه گفت بدون ظهور یک کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل، هیچ صلحی در خاورمیانه ممکن نیست.
  • او گفت که خشونت اخیر که با حمله شبه‌نظامیان حماس به اسراییل در آخر هفته آغاز شد نشان داد که منطقه بدون یک کشور مستقل فلسطینی در سرزمینی که اسراییل در جنگ اعراب و اسراییل به تصرف خود درآورده بود، از ثبات، امنیت یا صلح برخوردار نخواهد شد.
  • منابع امنیتی: مصر در حال گفتگو درباره طرح‌هایی برای ارائه کمک به غزه تحت آتش‌بس محدود است.
  • دو منبع امنیتی مصری روز چهارشنبه گفتند که مصر با ایالات متحده و سایر کشورها برای ارائه کمکهای بشردوستانه از طریق مرز خود با نوار غزه تحت یک آتش‌بس محدود گفتگو کرده است.
  • این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که این کمکها از گذرگاه مرزی رفح بین غزه و شبه جزیره سینا مصر خواهد گذشت.
  • سه کانادایی در اسراییل جان باختند و سه نفر دیگر ناپدید شدند.
  •  ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا روز چهارشنبه گفت که در پی حمله حماس در آخر هفته، سه کانادایی در اسراییل کشته شدند و اتاوا گزارشهایی مبنی بر مفقود شدن سه نفر دیگر دارد.
  • وزارت آموزش و پرورش اسراییل از یکشنبه همه مدارس را به آموزش از راه دور تغییر می‌دهد.
  • سخنگوی وزارت‌خارجه آلمان: ۵۰۰۰شهروند آلمانی برای خروج از اسراییل در پورتال ثبت نام کرده‌اند. وی گفت نمی‌توان گفت که تاکنون چند شهروند آلمانی اسراییل را ترک کرده‌اند.
  • وزارت‌خارجه انگلیس اعلام کرد، جیمز کلیورلی، وزیر خارجه بریتانیا روز چهارشنبه برای نشان‌دادن همبستگی با مردم اسراییل در پی حملات گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس به اسراییل سفر کرد.
  • سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا: ایالات متحده، انتظار دارد تعداد آمریکایی‌هایی که در حمله روز چهارشنبه گروه شبه‌نظامی حماس در اسراییل کشته شده‌اند افزایش یابد. متیو میلر سخنگوی وزارت‌خارجه به سی.ان.ان گفت متأسفانه انتظار می‌رود این آمار افزایش یابد.
  • پلیس اسراییل اعلام کرد یک حساب بانکی در بانک بریتانیایی بارکلیز مرتبط با جمع‌آوری کمکهای مالی برای گروه شبه‌نظامی فلسطینی حماس را مسدود کرده است. در این بیانیه آمده است که اسراییل هم‌چنین حسابهای ارزهای دیجیتال را که برای درخواست کمکهای مالی برای حماس استفاده می‌شد مسدود کرده است.
  • پادشاه اردن: «تا زمانی که فلسطینی‌ها به یک کشور «حاکمیت» در کنار اسراییل دست نیابند، «امنیت، ثبات یا صلح» در منطقه خاورمیانه وجود ندارد.
  • وزارت‌خارجه دانمارک اعلام کرد که دانمارک روز چهارشنبه آماده ارسال یک هواپیمای نظامی برای تخلیه شهروندان خود و هم‌چنین دارندگان اقامت دائم دانمارک از اسراییل و اراضی فلسطینی اشغالی در پی حمله حماس خواهد بود.
  • الینا والتونن وزیر خارجه فنلاند پیشنهاد کرد اتباع خود و دارندگان اقامت دائم فنلاند را از اسراییل و سرزمینهای فلسطینی تخلیه کند.
  • ارتش اسراییل می‌گوید که نیروی هوایی در تلافی شلیک مرزی توسط حزب‌الله، مواضع دیده‌بانی حزب‌الله را مورد اصابت قرار داده است.
  • رویترز: گذرگاه رفح در پی بمباران اسراییل بسته شد.
  • رویترز: مصر نگران است که حمله اسراییل به موج آوارگان منجر شود.
  • رویترز: حزب‌الله لبنان اعلام کرد که مسئول شلیک موشکهای دقیق‌زن به‌اسرائیل در روز چهارشنبه است.

آسوشیتدپرس ۱۹مهر: پس از حمله حماس، نتانیاهو و اپوزیسیون اسراییل بر سر دولت وحدت و کابینه جنگ به توافق رسیدند.

یو.اس.نیوز: رهبران کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه با حمایت نزدیک به ۴۰۰ قانونگذار، قطعنامه‌یی دو حزبی ارائه کردند که در آن حمایت خود را از اسراییل پس از حمله غافلگیرانه آخر هفته حماس اعلام کردند
سناتور راجر ویکر: اگر زمان مناسبی برای مسدود کردن ۶میلیارد دلار کمک مالی به‌حامیان حماس در ایران وجود داشته باشد، همین الآن است

سایت وزارت‌خارجه رژیم روز ۱۹مهر، در ادامه دجالبازیهای حکومت آخوندی نوشت نمایندگی رژیم در جده با ارسال یادداشت رسمی به دبیرخانه سازمان همکاریهای اسلامی آمادگی خود را برای میزبانی نشست اضطراری وزرای خارجه این سازمان در تهران اعلام کرد.

 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸مهر در یک سخنرانی در کاخ سفید، ضمن محکوم کردن حملات حماس که «بیش از هزار شهروند» را در اسراییل کشته و دست‌کم ۱۴آمریکایی در میان آنها هستند، گفت: «ایالات‌متحده موقعیت نیروی نظامی خود را در منطقه تقویت کرده تا بازدارندگی‌مان را تقویت کنیم. وزارت دفاع ناو هواپیمابر یو.اس.اس جرالد فورد را به‌مدیترانهٔ شرقی منتقل کرده و حضور هواپیماهای جنگنده ما را تقویت کرده است».

بایدن افزود: «با هر کشور، هر سازمان و هر کسی که به فکر بهره‌بردن از این موقعیت است، یک حرف دارم: این کار را انجام ندهید».

 

مایک پمپئو وزیر خارجهٔ قبلی آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «اکنون مشخص شده که (رژیم) ایران، ۹آمریکایی را کشته است؛ این مستلزم یک واکنش علیه (رژیم) ایران است. نمی‌توان صرفاً به شبه‌نظامیان و سرانگشتان (آنها) در عراق پرداخت. باید به‌قلب همان هیولا پرداخت که رهبری (رژیم) ایران است».

پمپئو افزود: «وقتی وزیر خارجه بودم، مستقیماً خطاب به قاسم سلیمانی و (خامنه‌ای) صحبت کردم؛ ما به‌آنها گفتیم: اگر شما سراغ یک آمریکایی بیایید، ما سراغ نیروهای نیابتی شما نخواهیم آمد، بلکه سراغ رژیم خواهیم آمد. این دولت هم باید همین کار را بکند».

مایک پمپئو هم‌چنین در حساب ایکس خود، نوشت: « (رژیم) ایران قتل دست‌کم ۱۱آمریکایی را هدایت کرده است. پاسخ ما نباید فقط معطوف به‌نیابتی‌های (رژیم) ایران باشد، بلکه باید مستقیماً معطوف به‌تروریست‌های (رژیم) ایران باشد که این حمله را هدایت کردند».

جان بولتون روز ۱۸مهر در مصاحبه با نیوزمکس، گفت: «این یک حملهٔ (رژیم) ایران بود...

در نهایت هدف واقعی باید جایگزینی (آخوندها) باشد. این تنها راه برقراری صلح و امنیت در خاورمیانه است».

سناتور لیندزی گراهام تأکید کرد: «تنها راه جلوگیری از تشدید این جنگ، حسابرسی از (رژیم) ایران است. چه‌قدر مرگ و ویرانی بیشتری باید توسط رژیم ایران متحمل بشویم؟ من اطمینان دارم که این (حمله) توسط (رژیم) ایران طراحی و تأمین مالی شده است... اکنون زمان آن است که جنگ را به حیاط‌خلوت (خامنه‌ای) ببریم».

 

مایک والتس عضو کمیته‌های خارجی و قوای مسلح کنگرهٔ آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز دربارهٔ جنگ در منطقه، گفت: «این یک شکست تمام‌عیار اطلاعاتی بود... اما نگرانی و ترس من این است که... این‌قدر تعداد طرفداران (رژیم) ایران در دولت بایدن زیاد هست که (باعث شد) آنها به (اطلاعات موجود دربارهٔ احتمال حمله) توجه نکنند. بحث فقط مربوط به رابرت مالی نیست که مذاکره‌کنندهٔ اصلی بایدن و اوباما برای توافق (با رژیم) ایران بود و یک حلقهٔ جاسوسی را هدایت می‌کرد، بلکه رئیس دفتر مأموریت‌های ویژهٔ ما در پنتاگون هم هست که... هنوز سر کار است و به‌انواع سیستم‌های طبقه‌بندی شده دسترسی دارد. این در حالی است که او قبل و بعد از جلسات استماع در کنگره دربارهٔ برنامهٔ اتمی (رژیم) ایران، با وزیر خارجهٔ (این رژیم) تماس می‌گرفته»... .

مایک والتس اضافه کرد: «جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان باید این موضوع را بررسی کنند که... آیا این به‌واقع یک شکست اطلاعاتی بوده یا افرادی در بالاترین سطوح بوده‌اند که چشمانشان را بسته‌اند؟».

مایک والتس هم‌چنین در حساب ایکس خود، نوشت: «چرا توجیه‌گران رژیم ایران هم‌چنان در پنتاگون با برخورداری از مجوز امنیتی کار می‌کنند؟ شاخک‌های این رژیم در دولت (کنونی) چقدر گسترده است؟».

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور مصر... که دولتش با اسراییل و حماس رابطه دارد گفت که تلاش‌هایشان را برای رسیدن به‌آتش‌بس در جنگ جاری تشدید کرده‌اند»... . وی گفت: «ما با همهٔ طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌یی در تماس هستیم تا به یک توقف فوری خشونت و تحقق کاهش تنش برسیم».

آسوشیتدپرس افزود: «وی موضع کشورش را دربارهٔ برقراری یک «صلح عادلانه و جامع» بر مبنای راه‌حل دو کشوری، مورد تأکید قرار داد».

آسوشیتدپرس هم‌چنین گزارش داد: «پاپ فرانسیس به‌حماس فراخوان داد که فوراً گروگانها را آزاد کند... .

پاپ فرانسیس (هم‌چنین) گفت که «هر کسی مورد حمله قرار گیرد، حق دفاع از خود را دارد. ولی من بسیار نگران محاصرهٔ کاملی هستم که فلسطینی‌ها در غزه در آن به‌سر می‌برند و بسیاری قربانی بی‌گناه هم آنجا هستند».

 

ان‌. بی. سی نیوز به‌نقل از مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی گزارش داد «مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی می‌گویند که چند دهه تسلیحات، تأمین مالی و آموزش (رژیم) ایران، امکان تحقق بدترین حمله به‌اسراییل طی چند دهه گذشته را فراهم کرد».

ان‌. بی. سی نیوز در بخش دیگری از این گزارش می‌نویسد: «روز سه‌شنبه در کنفرانسی در کاخ سفید، جیک‌ سولیوان مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور جو بایدن گفت که (رژیم) ایران در حملهٔ (حماس) که بیش از ۱۰۰۰اسرائیلی در آن کشته شده‌اند «هم‌دست» است...

سولیوان افزود که ایالات‌متحده در حال حاضر نمی‌تواند تأیید کند که آیا (رژیم) ایران پیشاپیش از این حمله مطلع بوده یا به‌طراحی و یا هدایت آن کمک کرده است».

فاکس‌نیوز گزارش داد: «دولت بایدن در روزهای اخیر به‌دلیل آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های (رژیم) ایران که منجر به‌حملات شد، مورد موشکافی شدید قرار گرفته و منتقدان مدعی هستند که این اقدام منابعی را برای تأمین مالی تروریسم آزاد کرده است.

 جان کربی هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی (کاخ سفید) دربارهٔ این‌که چرا ایالات‌متحده ۶میلیارد دلار را مجدداً مسدود نکرده است مورد سؤال قرار داد.

کربی... ، گفت: «در این زمینه من هیچ تصمیم سیاسی ندارم که بتوانم امروز دربارهٔ آن صحبت کنم. (اما). . فکر می‌کنم مهم است مردم به‌خاطر داشته باشند که حتی یک دینار از آن بودجه به‌ایران نرفته است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر