۱۴۰۲ مهر ۲۴, دوشنبه

رئیس ستاد ارتش اسرائیل: وارد غزه می‌شویم و به مکان‌های محل فعالیت حماس می‌رویم

 رئیس ستاد ارتش اسرائیل: وارد غزه می‌شویم و به مکان‌های محل فعالیت حماس می‌رویم

تانک ها وزرهی ها ومهندسی اسرائیل پشت نوار غزه

در نهمین روز جنگ میان اسرائیل و گروه حماس، هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، خطاب به نظامیان کشورش در جنوب اسرائیل در نزدیکی مرز باریکه غزه گفت: «وارد غزه می‌شویم، به مکان‌هایی می‌رویم که حماس در آن فعالیت می‌کند. ما هر نیروی فعال آن‌ها را خواهیم زد.»

این اظهارات رئیس ستاد ارتش اسرائیل در شامگاه یکشنبه ۲۳ مهر تاکنون صریح‌ترین سخنانی است که نشان از قطعی بودن ورود نیروهای اسرائیلی به غزه در آیندهٔ نزدیک دارد.

تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، نیز روز یکشنبه اعلام کرد که این نیرو در حال آماده کردن زمینه برای ورود مؤثرتر نیروهای زمینی است تا آزادی عمل بیشتری در انجام مأموریت خود داشته باشند.

سرلشکر بار در مورد وضعیت در مرز شمالی اسرائیل نیز گفت: «ما در حال حاضر به روی جنگ در جبهه جنوبی (غزه) متمرکز هستیم، اما برای هر تحولی که در مرز شمالی رخ دهد، آمادگی کامل و بالایی داریم.»

یک خودروی زرهی اسرائیلی در نزدیک به مرز با نوار غزه در ۱۵ اکتبر/ ۲۳ مهر در بحبوحه نبردهای جاری بین اسرائیل و حماس

ساعتی پیش از او نیز وزیر دفاع اسرائیل در بازدید از ده‌ها هزار نیروی نظامی که در جنوب این کشور و در نزدیکی مرز غزه برای آغاز احتمالی عملیات زمینی مستقر شده‌اند، گفت که این «یک جنگ قدرتمند، مرگبار و دقیق» خواهد بود.

یوآو گالانت افزود این جنگی خواهد بود که وضعیت را «برای همیشه تغییر خواهد داد».

او در نهمین روز از عملیات موسوم به «شمشیرهای آهنین» به نظامیان و سربازان دورهٔ ذخیره که به ارتش پیوسته‌اند، گفت این «جنگ میان فرزندان نور با نسل تباهان است؛ با کسانی که حضور ما را در این سرزمین نمی‌پذیرند، وحوش انسان‌نما و جانورانی که سربازان، کودکان و شهروندان ما را به قتل می‌رسانند».

آقای گالانت با اشاره به ملاقاتی که روز یکشنبه با هیئت سناتورهای ارشد آمریکایی به رهبری چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس سنا، و سناتور میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه، در تل‌آویو داشت، یادآوری کرد: «آن‌ها نزد ما آمده‌اند تا بگویند که رئیس‌جمهور آمریکا، پنتاگون و اعضای سنا و کنگره در این نبرد در کنار اسرائیل ایستاده‌، تمامی موانع را بر سر دریافت تجهیزات مورد نیاز برطرف کرده و امکانات لازم را در اختیار اسرائیل خواهند گذاشت».

«نبرد بقای یهودیان»

یوآو گالانت همچنین گفت که مقامات آمریکایی به او تأکید کرده‌اند که جنگ اسرائیل، «نبرد بقای یهودیان» و جنگی برای تمامی مردم و قوای لیبرال در سراسر جهان است و اسرائیل در خط مقدم این جنگ قرار گرفته و لذا حمایت از اسرائیل الزامی است.

وزیر دفاع اسرائیل با این حال، به حزب‌الله در لبنان هشدار داد که «اگر خود را کنترل کنید، ما آن را محترم خواهیم شمرد».

اظهارات آقای گالانت در حالی بود که روز یکشنبه پس از اصابت ۹ خمپاره و راکت ضد تانک از جنوب لبنان به شمال اسرائیل، ارتش این کشور چند بار به آتشباری به سوی نقاطی از جنوب لبنان اقدام کرد. بالگردهای اسرائیلی نیز در واکنش بر فراز جنوب لبنان پرواز کردند.

در حملات روز یکشنبه، یک مرد اسرائیلی در روستای مرزی «شطولا» کشته و سه تن دیگر زخمی شده بودند.

اسرائیلی‌ها در بخش‌های نزدیک به مرز شمال کشور، روز یکشنبه براساس دستورالعمل ارتش در نزدیکی اماکن امن بودند تا درصورت حملهٔ راکتی به پناهگاه بروند. آژیر خطر حملهٔ راکتی بارها در این روز در شهر نهاریا و بخش‌های جلیله غربی به صدا درآمد.

حزب‌الله مسئولیت مواردی از حملات خمپاره‌ای و راکتی در روز یکشنبه را بر عهده گرفت.

حملات راکتی در این روز از غزه به سوی مناطق مرکزی اسرائیل در اطراف تل‌آویو نشانه‌گیری شد و صدای آژیر خطر حملهٔ راکتی در اشکلون، سدروت و شهرک‌های نزدیک به مرز غزه طنین انداخت. رسانه‌های اسرائیل از اصابت راکت به یک ساختمان در اشکلون خبر دادند اما گفتند آسیب جانی نداشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که کار مدارس در بخش‌هایی از این کشور، ازجمله اورشلیم، از روز دوشنبه ۲۴ مهر از سر گرفته خواهد شد. با این حال، هزاران تن از دانش‌آموزان اسرائیلی پس از ۱۰ روز بسته بودن مدارس، از روز دوشنبه به صورت آنلاین درس خواهند خواند.

ارتش و نهادهای امدادی اسرائیل روز یکشنبه هزاران تن دیگر از ساکنین در شهرک‌های نزدیک به مرز غزه را به نقاط مرکزی‌تر این کشور منتقل کردند.

آقای نتانیاهو که با انتقادهای شدید افکار عمومی و رسانه‌های کشورش روبه‌رو شده، برای نخستین بار پس از ربوده شدن شماری از شهروندان و نظامیان اسرائیلی توسط گروه حماس، روز یکشنبه با شماری از خانواده‌ها دیدار کرد. او به خانواده‌ها گفت بازگرداندن عزیزان آن‌ها را یکی از «مأموریت‌های» خود می‌داند.

آخرین تحولات غزه؛ جابه‌جایی یک میلیون نفر

در این میان، ییسرائل کاتز، وزیر انرژی اسرائیل، گفت بنیامین نتانیاهو به آگاهی جو بایدن رسانده که اسرائیل تأمین آب در بخش جنوبی باریکهٔ غزه را از روز یکشنبه از سر گرفته است.

مهلتی که سخنگوی ارتش اسرائیل به ساکنان بخش‌های شمالی غزه داده بود تا خود را به جنوب این باریکه برسانند، در ساعت یک بعدازظهر یکشنبه به وقت محلی غزه به پایان رسید.

سازمان ملل متحد اعلام کرد حدود یک میلیون تن از ساکنان غزه تا ظهر یکشنبه از خانهٔ خود در بخش‌های شمالی رفته و به جنوب این باریکه رسیده‌اند.

رادیو فردا 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر