۱۴۰۲ آبان ۸, دوشنبه

خبرگزاری فرانسه : ایران دست خود را در صورت منطقه‌ای شدن جنگ رو نمی‌کند

از ابتدای این جنگ که با حملۀ حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر گذشته آغاز شد، حکومت ایران در موضعگیری های شفاهی صریحاً حمایت خود را از گروه حماس و حملۀ نظامی آن به اسرائیل اعلام کرد، هر چند هر گونه نقش خود را در این حمله انکار نمود تا به این ترتیب از سرایت دامنۀ آن به مرزهای خود جلوگیری کند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه افزوده است که حکومت ایران راهبرد خود را در قبال جنگ جاری میان اسرائیل و حماس در خفا تعیین می‌کند به طوری که دشمنان اصلی آن، یعنی اسرائیل و آمریکا، و همینطور جامعۀ جهانی دائماً مجبور باشند انگیزه‌ها و اهداف رژیم اسلامی را حدس بزنند.

خبرگزاری فرانسه سپس به نقل از برخی کارشناسان در داخل و خارج از ایران افزوده است : حکومت اسلامی تمام گزینه‌ها را در قبال این جنگ مد نظر دارد تا بتواند خود را با تحولات آن تطبیق دهد.

یک پژوهشگر مسائل بین‌المللی در تهران، هادی محمدی، و یک پژوهشگر دیگر ایرانی در آلمان، سارا بازوبندی، به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که در حال حاضر حکومت ایران مایل نیست که مستقیماً درگیر جنگ اسرائیل و حماس شود و کل اقدام خود را به دادن هشدار در خصوص گشایش جبهه‌های جدید درگیری علیه اسرائیل توسط حزب‌الله لبنان یا دیگر نیروهای نیابتی تهران تحت عنوان "محور مقاومت" محدود می‌سازد.

به گفتۀ هادی محمدی حکومت ایران در صورتی مستقیماً وارد جنگ می‌شود که از سوی اسرائیل هدف حمله قرار بگیرد یا منافع راهبردی آن در دیگر کشورهای منطقه به خطر بیفتد.

یک، تحلیلگر سیاسی، به خبرگزاری فرانسه گفته است که هنوز پیش‌بینی واکنش حکومت ایران ناممکن است، اما، اگر جنگ منطقه‌ای بشود و طرف‌های درگیر در جنگ منافع تهران را هدف بگیرند، حکومت ایران ناچار خواهد شد به شکلی از اشکال از خود واکنش نشان بدهد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، سرتیپ محمدرضا آشتیانی، در روزهای گذشته هشدار داد که "هر اقدام نسنجیده‌ای علیه این کشور با واکنش قوّی تهران روبرو خواهد شد."

در این حال، عملیات غیرمستقیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد، ارتش اسرائیل امروز دوشنبه سی‌ام اکتبر اعلام کرد که در پاسخ به راکت‌پراکنی‌های نیروهای نیابتی حکومت ایران، شماری از اهداف این کشور را  در سوریه بمباران کرده است. به گزارش رادیو دولتی اسرائیل این اهداف متعلق به حزب‌الله لبنان در استان درعا در جنوب سوریه بوده‌اند. 
 توسط: ناصر اعتمادی ار اف ای فرانسه

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر