۱۳۹۷ فروردین ۲۱, سه‌شنبه

باید جلوی صادرات انقلاب و فرقه‌گرایی ایران را گرفت - عادل الجبیر:


باید جلوی صادرات انقلاب و فرقه‌گرایی ایران را گرفت - عادل الجبیر:


وزیر خارجه عربستان در پاریس گفت: «ایران به دنبال چشم‌اندازی تاریک در منطقه است».
وزیر خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین گفت تصویری که ایران به دنبال آن است، رویایی سیاه و سرتاسر انباشته از صادرات انقلاب و فرقه‌گرایی و حمایت از تروریسم است و باید جلوی آن را گرفت.
عادل الجبیر که همراه ولیعهد این کشور به پاریس سفر کرده است، در مورد مذاکرات خود در مورد ایران به خبرنگاران گفت: «فرانسه، بریتانیا و آلمان با ما توافق دارند که باید مسائل مرتبط با برنامه موشک بالستیکی ایران و همچنین فعالیت‌هایشان در منطقه را باید پیگیری کرد. ولی در مورد بررسی توافق برجام، با عربستان سعودی، آمریکا و اسرائیل موافق نیستند».
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۲۲ دی‌ماه اعلام کرد که یا «ایرادهای فاجعه‌بار» برجام باید اصلاح شوند یا وی تعلیق تحریم‌های آمریکا را در اردیبهشت‌ماه تمدید نخواهد کرد.
برپایه مصوبه کنگره آمریکا، دولت این کشور هر ۹۰ روز یک‌بار باید درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ گزارش دهد. موعد بعدی این گزارش روز ۱۲ مه برابر با ۲۲ اردیبهشت است.
عادل الجیبر در پاریس به خبرنگاران گفت: «توافق (برجام) ایراد دارد و باید آن را بهتر کرد. من باور دارم که موضع آنها (اروپا) این است که اگر شما به توافقی رسیده‌اید، دیگر نباید بار دیگر سر آن مذاکره کنید. مذاکراتی در میان آنها جریان دارد که چطور می‌توان توافق را بدون حذف آن، تقویت کرد».
سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه، مشغول مذاکره با آمریکا هستند تا امکان حفظ این توافق را بررسی کنند. دیپلمات‌های آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دور بعدی مذاکرات قرار است چهارشنبه این هفته در واشینگتن انجام شود، ولی امیدها برای حفظ برجام، «ضعیف» است.
ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا همراه با آلمان تیرماه سال ۱۳۹۴ بر سر محدودیت‌ها و یا پایان بخش‌های مختلفی از فعالیت‌های اتمی از یک سو، و برداشتن تحریم‌های بین‌المللی علیه آن از سوی دیگر، به توافق رسیدند.
آلمان، بریتانیا و فرانسه حتی بحث تحریم‌های بیشتر بر ایران را در اتحادیه اروپا مطرح کردند که با مخالفت اتریش، ایتالیا و اسپانیا روبرو شد.
عادل الجیبر، وزیر خارجه عربستان، گفت: «زمان صبر برای جلوگیری از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تمام شده» و افزود که با ایده دونالد ترامپ موافق است که گفته بود «نداشتن توافق، بهتر از داشتن یک توافق بد است».
وزیر خارجه عربستان گفت: «در خاورمیانه دو چشم‌انداز وجود دارد. یک چشم‌انداز روشنایی است که می‌گوید کشور را اصلاح کن ... و یک چشم‌انداز تاریک هم هست که می‌گوید از فرقه‌گرایی استفاده کن، انقلاب را صادر کن و از تروریسم حمایت کن ... مدلی که ایرانی‌ها دنبالش هستند، همین است».
وزیر خارجه عربستان پیشتر هم با انتقاد از توافق اتمی برجام گفته بود این توافق، «پر از عیب و ایراد» است.
مذاکرات رئیس‌جمهوری فرانسه و ولیعهد عربستان سعودی
روز سه‌شنبه همچنین امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه پس از دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در یک کنفرانس خبری مشترک گفت: «دو طرف درباره جلوگیری از توسعه‌طلبی ایران در خاورمیانه اشتراک‌نظر داشتند».
آقای مکرون همچنین گفت کنفرانسی برای تقویت ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن، به زودی برگزار خواهد شد.
عربستان سعودی حدود سه سال است ائتلافی برای مبارزه با شبه‌نظامیان حوثی در یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند تشکیل داده است. بمباران‌های سنگین در یمن، وضعیت زندگی برای غیرنظامیان را دشوار کرده است.
امانوئل مکرون گفت: «چشم‌انداز استراتژیک، معنایش این است که تمامی توسعه‌طلبی‌های اسلام سیاسی که ممکن است باعث تقویت اشکال دیگر تروریسم و برهم زننده منطقه باشد را کاهش دهیم».
رئیس‌جمهوری فرانسه با اشاره به وضعیت غیرنظامیان در یمن، از عربستان سعودی خواست تا به «قوانین جهانی بشردوستانه» احترام بگذارد.
در جریان دیدار سه روزه هیات رسمی عربستان به ریاست محمد بن سلمان از فرانسه، دو طرف قراردادهایی به ارزش ۱۸ میلیارد دلار امضاء کردند. این همکاری و سرمایه گذاری‌ها در حوزه پتروشیمی، شبکه آب آشامیدنی، گردشگری، بهداشت، کشاورزی و فعالیت‌های فرهنگی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر