۱۳۹۶ آذر ۲۹, چهارشنبه

بار دیگر رژیم بر سر دوراهی بن‌بست

بار دیگر رژیم بر سر دوراهی بن‌بست

جلسه شورای امنیت

جلسه شورای امنیت

جفری فلتمن معاون دبیرکل ملل‌متحد در گزارش به شورای امنیت در مورد برجام، رژیم را به نقض قطعنامه 2231 متهم کرد.
وی در گزارش خود به شورا گفت: ”دبیرکل مطمئن است که نزدیک به ۹۰۰قبضه از تفنگ‌های تهاجمی که به دست ایالات متحده افتاده است، عینا مشابه سلاحهایی است که توسط فرانسه در ماه مارس ۲۰۱۶ مصادره شده، که طبق ارزیابی آقای دبیرکل دارای منشأء ایرانی می‌باشد و از مبدأ جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است.“

گزارش دبیرکل هم‌چنین حاوی اطلاعاتی درباره سفرهای دیگر سرلشکر قاسم سلیمانی است و اشاره می‌کند که شورای امنیت باید دولتهای کشورهای عضو را فرا بخواند تا اقدامات مقتضی برای حصول اطمینان از اعمال صحیح ممنوعیت سفر و سایر مفاد متمم B2 از قطعنامه ۲۲۳۱ را انجام بدهند“. (سایت سازمان ملل 29آذر 96)

قطعنامه 2231 شورای امنیت روز 23تیرماه سال 94 و 6روز بعد از امضای قرار داد برجام و به پیشنهاد آمریکا در شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه جایگزین ۶قطعنامه قبلی علیه رژیم شد که بر اساس آن قطعنامه‌ها رژیم تحت بند هفت منشور ملل‌متحد قرار گرفته بود.

این قطعنامه که جایگزین آنها شد 12بند مقدماتی و 30بند اجرایی دارد که در موقع تصویب آن، منابع حکومتی گفتند با تصویب این قطعنامه، آمریکا رژیم را پیشاپیش ملزم به قبول تعهداتش کرده و در صورت نقض برجام مجازات ها پیشاپیش تعیین شده‌اند.

بر اساس این قطعنامه در صورتی که نقض اجرای توافق از سوی رژیم توسط کمیسیون بررسی برجام محرز و به شورای امنیت گزارش شود، امکان بازگشت خودکار تحریمهای پیشین سازمان ملل در یک فرایند ۶۰روزه به خواست هر یک از اعضای دائم شورا وجود دارد، و رژیم بار دیگه تحت فصل هفتم منشور ملل‌متحد قرار می‌گیرد. فصل هفتم هم یعنی جامعه جهانی حق دار‌د برای براندازی رژیم وارد عمل شود.

روز گذشته هم در شورای امنیت اضافه بر گزارش دبیرکل که توسط فلتمن خوانده شد، اظهارات نمایندگان آمریکا و انگلیس علیه فعالیتهای موشکی رژیم حاکی از نقض قطعنامه 2231 بود. وزیر خارجه فرانسه هم بعد از دیدار با وزیرخارجه آمریکا و مشاور رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اشاره به فعالیتهای موشکی رژیم گفت آمریکا و فرانسه مصمم به اعمال فشار به رژیم از طریق اعمال تحریمهای جدید هستند.

در حال حاضر فشار به جایی رسیده که خبرگزاری سپاه پاسداران گزارش کرده است نماینده روسیه در سازمان ملل هم خواستار محدود شدن فعالیتهای موشکی رژیم شده است.

این رسانه حکومتی می‌نویسد: ”معاون نماینده روسیه در سازمان ملل هم با تکرار اظهارات دیگر اعضای شورای امنیت مبنی بر این‌که ایران نباید اقدامات تحریک‌آمیز مانند آزمایش موشکهای بالستیک انجام دهد، همراه شد“. (خبرگزاری فارس 29آذر 96)

همین خبرگزاری در مورد موضع اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان نیز می‌نویسد: ”ادمسون (نماینده اتحادیه اروپا) با بیان این‌که اتحادیه اروپا بارها از (رژیم) ایران خواسته که از اقداماتی که بی‌اعتمادی را تعمیق می‌کند، مانند آزمایش موشک بالستیک اجتناب کند، عنوان کرد که با قطعنامه 2231 شورای امنیت در تضاد است.

نماینده فرانسه نیز با درخواست از شورای امنیت برای متوقف کردن فعالیتهای موشکی بالستیک (رژیم) ایران، گفت (رژیم) ایران باید به قطعنامه 2231 سازمان ملل پایبند باشد. نماینده فرانسه با ادعای این‌که قطعنامه 2231 و برجام ارتباط نزدیکی با هم دارند، گفت تداوم نظارت بر پایبندی (رژیم) ایران به تعهداتش ضروری است تا جامعه جهانی در جریان تمام مسائل قرار گیرد.

نماینده آلمان تأکید کرد حفظ برجام بسیار مهم است که باید در تمام ابعاد انجام شود. وی تأکید کرد: ایران اما به بندهای قطعنامه 2231 پایبند نبوده است؛ به‌عنوان مثال در زمینه آزمایشات موشک بالستیک و انتقال سلاح به یمن“. (خبرگزاری فارس 29آذر 96)

با توجه به این گزارش و مواضع کشورهای آمریکا، روسیه، آلمان و اتحادیه اروپا در مورد آن، رژیم در زیر فشارهای جامعه جهانی بر سر یک دوراهی قرار گرفته که در واقع برای رژیم دوراهی بن‌بست است.

اگر رژیم کوتاه بیاید و برنامه موشکی و دخالت منطقه‌یی‌اش را کنار بگذارد، به مفهوم خوردن جام‌زهر دیگری است که آغازی برای عقب‌نشینی‌های بعدی و تنزل بی‌پایانی است که خامنه‌ای بارها به آن اشاره کرده است.

رژیم از طریق حوثی‌ها اقدام به موشک‌پرانی می‌کند تا به خیال خودش بتواند جامعه جهانی را به عقب‌نشینی وادار کند. اما واقعیت این است که پس از تغییر دوران اوضاع فرق کرده است، به این دلیل است که ادامه سیاستهای موشکی رژیم را دبیرکل ملل متحد، نمایندگان آمریکا و انگلستان نقض قطعنامه 2231 دانسته‌اند.

چنان‌چه نقض این قطعنامه به تصویب شورا برسد، معنایش این است که رژیم بار دیگر مشمول منشور هفتم و تمام شش قطعنامه تحریمهای قبلی قرار خواهد گرفت، و بار دیگر طناب تحریمها البته بسیار جامع تر و محکمتر گلوی رژیم را خواهد فشرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر