۱۳۹۵ فروردین ۵, پنجشنبه

نبرد علیه تروریسم برای قاره (اروپا) ما یک آزمون حقیقت است.

نبرد علیه تروریسم برای قاره (اروپا) ما یک آزمون حقیقت است.

«آزمون حقیقت»

سرمقاله لوموند چهارشنبه 23/3/2016

نويسنده: ژروم فنولیو، مدیر مسئول لوموند
«این بار بروکسل، یعنی قلب اروپا، است که هدف تروریستهای اسلامیست قرار میگیرد. آنها این شهر آزاد و شهر آزادیها را هدف قرار داده اند که حتی شهروندانش خود را جدی نگرفته، راجع به خود «جوک» میسازند، درست در نقطه مقابل آنچه در مغز این وحوش متجاوز میگذرد : یقین های ساده و بی چون و چرا، نفرت از دیگری و خلاصه جایز بودن هر گونه خشونت و ددمنشی برای گستردن «خلوص و پاکی» خیالی مورد نظرشان بر پهنه کره زمین. جهادیستهای زاده شده در اروپا بروکسل را هدف قرار داده اند، شهری که سمبلی است درست بر عکس تخیلات و تعصبات و اوهام مرگبار آنان: شهر سمبل یک پروژه بزرگ اروپا. هر بار که این خشونتی که بر خلاف گفته بعضی چندان «کور» هم نیست، ضربه خود را وارد و زهر خود را میریزد، ما غافلگیر شده، ابراز حیرت میکنیم. در حالیکه دیگر نباید از چنین رویدادهایی غافلگیر شویم...
پس از مادرید، لندن، پاریس که در سال 2015 در دو نوبت بشدت هدف قرار گرفت، امروز نوبت بروکسل رسید. ما میدانیم که تروریسم به این زودی ریشه کن شدنی نیست. لذا اذعان به اینکه نبرد علیه تروریسم طولانی خواهد بود، نه از قماش پیشگوییهای پیامبرانه آخر زمانی است و نه از سر وسوسه دامن زدن به اضطراب همگانی.
همچنین بحث انکار تلاش و زحمات شبانه روزی سرویسهای پلیس و اطلاعاتی نیست که از قضا خود در رده اول کسانی هستند که کرارا تأکید میکنند این جنگ طولانی خواهد بود. هر بار که یک سلول تروریستی کشف و برچیده میشود، هر بار که یک تروریست یا مظنون بازداشت میشود، از جمله و بخصوص بازداشت صلاح عبدالسلام در بروکسل در هفته گذشته، طبیعی است انسان نفسی براحتی میکشد. قدرت جوامع دموکراتیک در این نهفته که به حیات خود «مانند قبل» ادامه میدهند و از این طریق هدف اصلی جهادیستها یعنی برانگیختن حس انتقامجویی و دست زدن به اعمال تلافی جویانه علیه مسلمانان اروپایی و به تبع آن ایجاد جنگهای کوچک داخلی در سراسر اروپا، را خنثی میسازند.
لیکن درعین حال نباید امیدهای واهی به خود راه داد. مبارزه علیه تروریسم برای پیروزی نهایی بر آن، زمان خواهد برد که قطعا چندین و چند سال خواهد بود. سیاستمداران و حکومتگران ما باید این حقیقت را بروشنی بیان کنند. اما متآسفانه به اندازه کافی چنین نمی کنند که به معنای سرپوش گذاردن بر بخشی از حقیقت است. در یک دموکراسی سالم، حتی اپوزیسیون باید بروشنی به این امر اذعان و آن را به صراحت بگوید. اما مخالفان حاکمیت بقدر کافی این را نمیگویند که به معنای شرکت در یک نیمه دروغ خواهد بود.
در این باب نه نسخه جادویی وجود دارد و نه راه حلهای حاضر و آماده، هر چند ما در جوامعمان که از مصرف کنندگانی بی صبر و حوصله تشکیل شده، به آن عادت کرده باشیم.
کسانی که در بین مسئولان احزاب سیاسی یا کاندیداهای معترض سیستم – از جبهه ملی فرانسه گرفته تا دانالد ترامپ در آمریکا و تعدادی دیگر – که عکس این را وانمود میکنند [وجود راه حلهای ضربتی و کم هزینه] بنحوی غیر مسئولانه دروغ میگویند. اینها با عواطف و رنج و درد قربانیان بازی میکنند. اینکه مثلا گفته شود کافی است شهرهای تحت کنترل سازمان «دولت اسلامی» [داعش] در سوریه و عراق را زیر بارانی از بمب با خاک یکسان کنیم، حرفی است پوچ و نامربوط، چرا که چنین کاری بی تردید بر شمار داوطلبان جهاد بیش از پیش خواهد افزود. یا آن طور که جبهه ملی فرانسه میگوید کافی است مرزهای درون اروپا با کنترلهای سخت مانند پیش از دوران شنگن برقرار شود، تا بر جهادیسم اروپایی غلبه کنیم، ناشی از یک رویکرد ساده انگارانه و عوامفریبانه است. چرا که مدتهای مدید است که ممانعت صد در صد از انتقال سلاح و مهمات از کشوری به کشور دیگر غیر ممکن شده و همزمان شبکه های دیجیتال (نومریک) شیوه ساخت و بکار بردن آنها را بدون توجه به کنترل مرزی آموزش میدهند. لذا در نبردی که در جریان است، نیازی به فروشندگان «راه حلها»ی واهی نداریم.
عاقلانه آن است که پیچیدگی این پدیده را در دو سطح و وجه بپذیریم. وجه اول اینکه در پهنه اروپا بنظر میرسد داعش شبکه های پشتیبانی پیچیده ای با هدف ارتکاب حملات همزمان در چندین پایتخت این قاره تدارک دیده است. اینجا دیگر ساده انگاری یا خوش خیالی جایز نیست : برای ادامه نبرد قطعا باید بر امکانات سرویسهای پلیس و اطلاعات افزود. کارآیی سرویسها مستلزم یک هماهنگی تقویت شده در سطح اروپا است. اما اینجا نیز متآسفانه اتحادیه اروپا که نتوانسته همبستگی خود در برابر فاجعه پناهجویان را به نمایش بگذارد، در یک فاز پس رفت قرار دارد که طبعا همین آسیب پذیری آن در برابر تروریسم را افزایش میدهد.
وجه دوم اینکه جهادیسم اروپایی هر چند دلایل و ریشه های محلی متعدد دارد، همچنین از هرج و مرج در خاورمیانه تغذیه میشود. ریشه کن کردن تروریسم در کشورهایمان از حل و فصل تراژدی های جاری در سوریه و عراق میگذرد. برای رسیدن به این هدف نیز قطعا به سالهای طولانی وقت نیاز است. لیکن در این مورد نیز برغم آنکه غربیها بخشی از مسئولیت فجایع موجود را بر دوش دارند، باز اروپا از صحنه غایب است و بعنوان یک بازیگر مهم در کنار ایالات متحده و روسیه حضور ندارد، یا حضور ناچیزی دارد. اروپا ناتوانی خود از تدوین حداقل بینش استراتژیک در خاورمیانه و نقاط دیگر را نشان داده است. این عامل نیز بر آسیب پذیری اش می افزاید.
به این دلایل، نبرد علیه تروریسم برای قاره ما یک آزمون حقیقت (است.»

بیشتر بخوانید مطالب مرتبط

دستان خونین سران وارگانهای اطلاعاتی عملیاتی ( سپاه قدس) رژیم ایران در ترور آلبرتو نیسمان دادستان پرونده آمیا

ترور وتروریزیم رژیم - محمد مهدی آخوندزاده بسطی دیپلمات تروریست وقاتل دکتر کاظم رجوی کیست؟
ترور وتروریزیم رژیم ایران- جزئیات شبکه اطلاعاتی و جاسوسی رژیم در آلمان افشاشد.

بانکدار،منشاء وکانون صدرور تروریزیم نظام ولایت فقیه ایران است(1) ترور دکتر کاظم رجوی شهید بزرگ حقوق بشر

یک ضربه جدی به ماشین ترور وتروریزم رژیم ایران - فلج شدن بازوهای حزب‌الله پس از ۳۰ روز تحریم خلیجی
ترور وتروریزم رژیم حاکم بر ایران - نقش آخوند روحانی در ترور آمیا در آرژانتین
ترور وتروریزیم رژیم - محمد مهدی آخوندزاده بسطی دیپلمات تروریست وقاتل دکتر کاظم رجوی کیست؟

نبرد علیه تروریسم برای قاره (اروپا) ما یک آزمون حقیقت است.

نبرد علیه تروریسم برای قاره (اروپا) ما یک آزمون حقیقت است.
نیروی قدس صدور انقلاب و عملیات تروریستی برون مرزی را راهبردی کرده و مسئول اجرای آن است
سپاه تروریستی قدس وحاکمیت ولایت فقیه منشا وکانون صدور تروریزم
سپاه ترودیستی قدس سپاه پاسداران وافشای این جنایتکار ترین منشا ترورها وعملیات خرابکارانه وصدور تروریزم بمناسبت عملیات تروریستی اخیر بروکسل
مرتضی رضائی پاسدار جنایتکاری ازمافیای پشت پرده “بیت خامنه اي
وحید حقانیان یا سردار جنایتکار وحید کیست - در مافياي بيت خامنه اي او دفتر خصوصي علي خامنه است
 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر