۱۴۰۳ خرداد ۸, سه‌شنبه

وزن کفه‌ٔ دار و ندار نظام

 

وزن کفه‌ٔ دار و ندار نظام

وزن کفه‌ٔ دار و ندار نظام
وزن کفه‌ٔ دار و ندار نظام

خامنه‌ای در پیام به ‌گماشتگان مجلس جدید نظام ولایی ــ آخوندی، در یک محور به «میلیونی بودن تشییع رئیسی» اشاره کرد. عطف به همین آماردهیِ ولی فقیه ارتجاع، نگاهی داریم به سرمایه‌ی اجتماعی نظام یا وزن کفه‌ی دار و ندار آن.

نخست همین «میلیونی بودن تشییع رئیسی» را تعیین تکلیف کنیم. هیچ‌ کارشناس یا تحلیل‌گر سیاسی نمی‌تواند بهتر از مردم کوچه و بازار ایران، تعداد جمعیت‌ انواع مراسم نظام آخوندی را گزارش بدهد. بروید در صفحات اینترنتی به پیام‌های کوتاه مردم که در خانه‌هایشان تولید و ضبط کرده‌اند، گوش کنید. محور مشترک تمام پیام‌ها و گزارشات کوتاه‌شان، تأکید بر «جمع کردن خودشان از شهرهای دیگر و آوردن به مراسم در یک شهر» است. البته این تاکتیک اتاق فکر نظام از دهه‌های گذشته تا الآن بوده است، سپس تبلیغات گوش‌خراش رادیو و تلویزیونش را روی این تاکتیک سوار می‌کند.

 برای خامنه‌ای که از دو تحریم سنگین و بزرگ نظام توسط اکثریت مردم در اسفند گذشته و اردیبهشت امسال، دچار کابوس است، خرج کلمه‌ی «میلیونی»، هم وضع نزار سرمایه‌ی اجتماعیِ نظام را انعکاس می‌دهد و هم می‌تواند به‌زعم ولی فقیه، مرهم رفع موقت کابوس باشد.

 

بروید طیف تسلیت‌گویندگان ایرانی برای کشته‌های سقوط بالگرد مقامات رژیم را تحقیق و مرور کنید تا یکی دیگر از نشانه‌های فروپاشیِ سرمایه‌های اجتماعیِ نظام را در کفه‌ی دار و ندار آن بنگرید؛ بالاترین آمار گروهی، متعلق به به‌اصطلاح «هنرمندان پیش‌کسوت» است که رسانه‌های متعدد رژیمی آن را پوشش ویژه دادند. لیست را که دانه‌به‌دانه تا آخر می‌خوانید، جز نان‌خورهای متعلق به ارگان‌های تبلیغی ــ فرهنگیِ نظام نمی‌یابید. همینان عیناً برای قاسم سلیمانی هم سوگواری و تسلیت اعلام کردند.

 

رسانه‌های نوشتاری نظام در یک کر هماهنگ، نوشتند که دانشگاهیان و ورزشکاران «بسیار به رئیسی ارادت دارند» و او بین دیگر رئیس جمهورها، «بیشترین حمایت را از دانشگاه و ورزش و هنر» انجام داد! آیا از میان این‌همه حامیِ دانشگاهی و ورزشی و هنری، یک بیانیه‌ی تسلیت ده‌ها نفری هم درنمی‌آمد؟ پس چرا چنین لیست بالابلندی در هیچ رسانه‌ی نظام منعکس نشد؟ کدام دانشگاه عبور داده‌شده از فیلتر «خالص‌سازی» دولت گماشته‌ی خامنه‌ای، حامی بسیار فراوان رئیسی بوده است؟ کو بیانیه‌اش؟ کدام جامعه‌ی ورزشی؟ کدام جامعه‌ی هنری؟ کدام جمع مستقل کارگری، کارمندی، معلمی، پرستاری و بازنشسته در هیأت گروهی و صنفی به حمایت از رئیسی و رژیم در ماجرای سقوط بالگرد، اعلام موضع کرد؟

کمیت خامنه‌ای در «میلیونی» عنوان کردن «تشییع رئیسی»، اتفاقاً در همین موارد، سخت می‌لنگد؛ از قضا ولی فقیه ارتجاع، گزارش این تحریم وسیع ملی پس از تحریم وسیع دو دوره نمایش انتخابات مجلس را دریافت کرده است که چنین فرافکنیِ تبلیغاتیِ میان‌تهی می‌کند.

 

گزارش نامشروع بودن نظام آخوندی به‌دلیل نداشتن حمایت اکثریت مردم ایران را وزارت کشور دولت نظام در اعلام نتایج نمایش انتخابات اسفند ۱۴۰۲ و اردیبهشت ۱۴۰۳ ارائه داد. طبق آمار خودشان ــ با تمام ضریب‌هایی که همیشه اعمال می‌کنند ــ فقط ۴۰ درصد واجدین شرایط در انتخابات اسفند ۱۴۰۲ شرکت کردند. یعنی ۶۰ درصد مردم ایران، از این نظام عبور کرده و آن را نمی‌خواهند. پس بنا بر گزراش اعتراف‌گونه‌ی خودشان، سرمایه‌ی کفه‌ی ترازوی نظام، بسیار حداقل و زیر حد نصاب است.

طبق نتیجه‌ی دور دوم انتخابات مجلس، شرکت پایتخت بین ۳ تا ۸ درصد اعلام شد. بسیاری کارشناسان خود نظام، آمار کل ایران را ۸ تا ۱۰ درصد اعلام کردند. باز هم طبق آمار وزارت کشور، نامشروع بودن نظام به‌دلیل نداشتن سرمایه‌ی اجتماعی، تثبیت شد.

 

مشاهده می‌شود که وزن کفه‌ی دار و ندار و سرمایه‌ی تمامیت نظام آخوندی، تهی از اکثریت جامعه‌ی ایران است و جز شاکله‌ی ساختار سیاسی و نظامیِ محور و ارگان‌های حافظ آن، سرمایه‌ی اجتماعی ندارد. این نظام، طبق قانون اساسی مصوب کارگزاران خودش، کاملاً نامشروع و غیر قانونی می‌باشد و نفی و سرنگونی آن حق مسلم قانونی، حقوق بشری و عرف بین‌المللی است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر