۱۴۰۳ خرداد ۸, سه‌شنبه

شتاب‌دهنده دستگاه چاپ پول، از کار افتاد

 

شتاب‌دهنده دستگاه چاپ پول، از کار افتاد

چاپ پول...
چاپ پول...

شتاب‌دهنده، دستگاهی است که در آن ذرات بنیادی در اتم و پیرامون هسته آن با سرعت‌های بسیار زیادی (تا حدود سرعت نور) شتاب‌داده می‌شوند. در اثر این شتاب، انرژی جنبشی ذره چندین برابر شرایط عادی آن می‌شود. هم اکنون بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده در سرن (سوئیس-فرانسه) قرار دارد. از این شتاب دهنده برای تحقیق و بررسی فرضیات فیزیک اتمی استفاده می‌شود. کشف بوزون هیگز (ذره خدا) که منشاء جرم در عالم را توضیح می‌داد در آزمایشگاه سرن امکانپذیر شد...

یک شتاب دهنده دیگر هم در جهان وجود دارد که میزان و حجم پول و نقدینگی را به‌سرعت نزدیک به‌سرعت نور می‌رساند تا بر اساس فرضیه به فلاکت رساندن و تیره‌روزی مردم ستم‌دیده ایران، مشاهده کند چند میلیون تن از ساکنان ایران به زیر خط فقر و بقا کشیده می‌شوند! این دستگاه شتاب‌دهنده در بانک مرکزی نظام ولایت فقیه ایران قرار دارد و رئیس آن هم تا همین چند روز پیش آخوند رئیسی بود که در عرض سه سال گماشتگی خامنه‌ای در قوه مجریه، چنان تورم و نقدینگی غول‌آسایی را به ملت مصیبت‌دیده ایران تحمیل کرد که با خبر مرگش، صدای جشن و شادی هموطنان در ایران و سایر کشورها به آسمان رسید.

 

چاپ نجومی پول، پای پادشاه مادها را به‌میان آورد

انتصاب آخوندرئیسی به‌ سمت رئیس قوه مجریه از سوی خامنه‌ای در سال ۱۴۰۰ باعث آزردگی باند اصلاح‌طلبان قلابی شد که بارها ارادت و غلامزادگی‌شان را به خلیفه ارتجاع ابراز کرده بودند بنابراین نامزدشان (همتی رئیس بانک مرکزی) چه هنگام تبلیغات ریاست‌جمهوری و چه پس از آن، اطلاعات و تخصص خود را به رخ آخوندرئیسی بی‌سواد کشاند. او درباره نرخ تورم و نقدینگی و ادعاهای پوشالی رئیسی گفت: «طی دو سال‌ونیم گذشته دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، یعنی پایه پولی در ۳۰ ماه ۱۱۵ درصد افزایش داشته است؛ در حالی که از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰ جمع این رقم ۵۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است» (خبرآنلاین۱۷اردیبهشت۱۴۰۳).

همتی اضافه کرده بود، با درآمد ۳۵ میلیارد دلاری نفت، ثبت تورم ۴۸ تا ۵۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ قابل‌قبول نیست و دولت نمی‌تواند ژست مبارزه با تورم بگیرد بلکه باید پاسخگوی کوچک شدن سفره مردم و کاهش ارزش ریال باشد.

هوخشتره سومین شاه سلسله ماد در ۶۲۵ سال پیش از میلاد بود! اما ​اقتصاددانان قرن ۲۱ پس از میلاد در ایران سال‌های طولانی است تلاش می‌کنند، ترفند رژیم آخوندی را برملا کنند که چاپ اسکناس و خلق تورم توسط بانک مرکزی مانند برداشتن پول از جیب مردم است. این روش عموم دولتهای حاکم بر ایران است که در گفتار تأکید می‌کنند که پول زیادی چاپ نمی‌کنند، اما آمارهایشان دستکاری شده و قلابی است و دستگاه چاپ پولشان شبانه روز در حال کار است. متقابلا رسانه حکومتی (ایرنا) حامی دولت رئیسی مدعی شد که همتی اشتباه کرده است و پایه پولی و تورم، افت قابل‌ملاحظه‌ای کرده است. در ثانی رشد پایه پولی در مقطع کنونی نگران‌کننده نیست!

 

غالب و مغلوب، روزگار مردم را سیاه کرده‌اند

اما کارشناسان خارج از باندهای غالب و مغلوب رژیم آخوندی نشان می‌دهند که هر کدام از این کارگزاران تحت‌امر خامنه‌ای در نوبت خودشان به دستگاه چاپ پول شتاب بی‌امانی داده‌اند. درباره پایه پولی باید گفت، به تمام اسکناس‌ها و سکه‌های تولید شده و اعتبارات تصویب‌شده نزد بانک مرکزی گفته می‌شود و رشد آن روی افزایش نرخ تورم اثر مستقیم دارد.

ادعای همتی در مورد میزان چاپ پول درست است. در دو سال و نیم فعالیت دولت رئیسی، پایه پولی بیش از دو برابر رشد کرده، اما این میزان رشد بی‌سابقه نیست: «در دوران دو سال و ۱۰ ماه ریاست همتی بر بانک مرکزی نیز پایه پولی بیش از دو برابر رشد داشته است. پایه پولی در تیر ۱۳۹۷ حدود ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بود و تیر۱۴۰۰ پایه پولی حدود ۴۹۳ هزار میلیارد تومان شده است. «تردیدی در نرخ رشد بالای پایه پولی در دولت ابراهیم رئیسی نیست، اما تأکید روی افزایش مقداری پایه پولی بدون اشاره به تغییرات نرخ رشد آن‌که با قبل تفاوتی نکرده، «گمراه‌کننده» است» (فکت‌نامه۱۸ اردیبهشت۱۴۰۳)

با این‌حال افزایش ۳۰۱ هزار میلیارد تومان به مقدار پایه پولی، در واقع همان بلایی است که آخوندرئیسی بر سر مردم دردمند ایران آورده است.

 

هزار هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه

حالا ببینیم این همه پول و درآمدهای نفتی کجا و چگونه خرج می‌شود؟ مسأله بر سر فاجعه «فرا بودجه‌ای» دولت آخوند رئیسی است که جای آبادی برای بودجه‌نویسی باقی نگذاشته است. فرشاد مومنی استاد اقتصاد می‌گوید: «ما با یک بحران فزاینده و فاجعه‌ساز ارقام فرابودجه‌ای روبه‌رو هستیم که شفافیت و قابلیت ارزیابی را از بین می‌برد. مثلاً ۱۳۷ هزار میلیارد تومان نفت خام و میعانات در اختیار اشخاص برای تأمین منابع ستاد کل نیروهای مسلح و... پرشمار موارد دیگر که بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان می‌شود (هم میهن ۳۰ اردیبهشت۱۴۰۳)

او می‌گوید در بودجه‌یی که برای سال ۱۴۰۳ تدارک دیده‌شده به جای کاهش فقر و ارتقای کیفیت زندگی مردم مسیر معکوسی در نظر گرفته شده است.

بی جهت نیست که مرگ جلاد۶۷ اینچنین مردم به فقر کشیده‌شده را به شور و شادی می‌رساند و در مقابل به‌قول فرشاد مومنی، و با وجود همه این پول چاپ کنی‌ها و نفت خام فروشی‌ها، مجموع کسریهای آشکار و پنهان لایحه بودجه ۱۴۰۳ آن‌چنان است که باید هزاران هزار میلیارد بار به‌حال این ابربنگاه (دولت) گریه کنیم! گویی این بودجه با اهداف ضدتوسعه‌ای طراحی شده تا هم فقر و نابرابری و وابستگی را افزایش بدهد و هم عقب‌ماندگی کشور را نسبت به همسایگانش و بقیه جهان را تشدید کند.

 

شتاب‌دهنده سقوط کرد و رفت و ملت تسکین یافت

اگر چه با خبر مرگ رئیسی دستگاه چاپ پول برای دقایقی از کار افتاد اما به فرمان خامنه‌ای چرخ سرکوب و غارت ملت ایران به کارش ادامه داد و میلیون‌ها جوان فقیر و بی‌آینده، آرزوهای خود را برباد رفته می‌بینند اما با هلاکت یک جلاد بی‌رحم، اندکی از غم و اندوه هزاران مادر داغدیده کاسته گردید تا روزی که بساط سرکوبگران و غارتگران به دست همان جوانان عاصی برچیده گردد.

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر