۱۴۰۲ تیر ۱۶, جمعه

آلمان، انگلستان و فرانسه خواستار تمدید تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی رژیم ایران شدند

 آلمان، انگلستان و فرانسه خواستار تمدید تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی رژیم ایران شدند

موشکی رژیم ایران - عکس از آرشیو
موشکی رژیم ایران - عکس از آرشیو

آلمان، انگلستان و فرانسه، سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌یی ایران روز پنجشنبه ۱۵تیرماه ۱۴۰۲ با انتشار بیانیه مشترکی رژیم آخوندی را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کردند و خواستار تمدید تحریم‌های موشکی آن شدند که ماه اکتبر به پایان می‌رسد.

در جلسه پنجشنبه شورای امنیت که برای بررسی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شده بود، این سه قدرت غربی، فعالیت‌های مطرح شده را مغایر این قطعنامه دانستند و خواستار بررسی آن به وسیله دبیرکل سازمان ملل شدند.

این بیانیه به‌دنبال نشستی در شورای امنیت سازمان ملل متحد منتشر شده است که به بررسی چگونگی اجرای برجام و برنامه موشکی رژیم آخوندی اختصاص داشت و تأکید می‌کند فعالیت هسته‌یی رژیم به «سطح خطرناکی» رسیده و موضوع نگرانی بسیاری در رابطه با صلح و امنیت بین‌المللی است.

انگلستان، فرانسه و آلمان در ادامه بیانیه خود فهرستی از نقض تعهدات هسته‌یی رژیم آخوندی را منتشر کرده‌اند از جمله آن‌که میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده رژیم ۲۱برابر میزانی رسیده است که در برجام پیش‌بینی شده بود.

این بیانیه می‌گوید میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۲۰درصدی و ۶۰درصدی برای کشوری که برنامه تولید سلاح هسته‌یی ندارد، بی‌سابقه است؛ ضمن آن‌که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه مارس گزارش داد که ذرات اورانیوم غنی‌شده ۸۳.۷درصدی در سایت فردو پیدا شده که غنی‌سازی اورانیوم در این سطح مسأله‌ای بسیار جدی است.

سه قدرت اروپایی یاد شده در بیانیه خود عنوان کرده‌اند که روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد هم‌چنین درباره برنامه موشکی ایران و انتقال موشکها و پهپادهای ایرانی به کشورها و گروه‌های مختلف بحث کرده است.

آنها این اقدام رژیم ایران را عامل «بی‌ثباتی» دانسته و تأکید داشته‌اند که در وهله اول، اقدام رژیم ایران برای تولید و بهبود عملکرد موشکهای بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌یی، نقض قطعنانه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و در وهله بعد نیز، ایران با انتقال تسلیحات به گروه‌های مختلفی که جزو حکومت کشورها محسوب نمی‌شوند، منطقه و کل جامعه جهانی را در معرض خطر قرار داده است.

قدرتهای اروپایی هم‌چنین به انتقال صدها فروند پهپاد به روسیه از تابستان گذشته تاکنون اشاره کرده و گفته‌اند، این اقدام در حالی است که رژیم ایران می‌داند روسیه از این پهپادها برای حمله شهرها و زیرساختهای حیاتی اوکراین استفاده می‌کند.

آنها سپس با اشاره به پایان یافتن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه برنامه رژیم در زمینه تولید موشک بالستیک و صادرات موشکهای آن در اکتبر امسال، گفته‌اند که خواستار تمدید این تحریم‌ها و اجرای کامل آن هستند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر