آنتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید که مداخله نظامی روسیه در سوریه، آن‌گونه که مسکو انتظار آن را داشت، پیش نمی‌رود، از این رو این کشور برای انتقال سیاسی در سوریه، انگیزه خواهد یافت.
آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ گفت: «روس‌ها نمی‌توانند در سوریه پیروز شوند... شاید بتوانند مانع از شکست اسد شوند اما نمی‌توانند پیروز شوند.»
او پس از مشارکت در مذاکراتی درباره سوریه در پاریس گفت: «تحرکات روسیه بر روی زمین برای پشتیبانی از نظام سوریه به خوبی پیش نمی‌رود و نیروهای دولتی با وجود حمایت هوایی روسیه، تنها پیشروی‌های محدودی به دست آورده‌اند.»
او افزود: «روسیه اکنون دارای انگیزه و نفوذ بالایی برای سوق دادن اسد و نظامش به انتقال دارد. همه طرف‌ها معترف هستند که بحران سوریه، راه‌حل نظامی ندارد. این اعتراف اکنون میان روس‌ها بیشتر شده است.»
بلینکن گفت که روسیه نمی‌تواند پیامدهای غرق شدن در سوریه را تحمل کند. او افزود: «نمی‌تواند پیامدهای دور شدن جهان اسلامی سنی را از خود تحمل کند.»
او ادامه داد که واضح است ایران به گونه‌ای در مذاکرات بر سر آینده سوریه مشارکت خواهد کرد.
از ۳۰ سپتامبر گذشته، روسیه حملات هوایی خود را در سوریه آغاز کرد، مسکو ابتدا اعلام کرده بود که هدفش جنگ با گروه دولت اسلامی موسوم به داعش است. اما گزارش‌های منابع محلی و بین‌المللی حکایت از آن دارد که اکثر حملات روسیه علیه دیگر گروه‌های مخالف است  که برخی از آن‌ها «میانه‌رو» هستند و از سوی غرب حمایت می‌شوند.