۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۷, پنجشنبه

رئیس فراکسیون صدر: به دنبال ایجاد ائتلافی برای مقابله با دخالت‌های ایران در عراق هستیم

 رئیس فراکسیون صدر: به دنبال ایجاد ائتلافی برای مقابله با دخالت‌های ایران در عراق هستیم
شادی هواداران مقتدی صدر پس از انتخابات
دبی-العربیه.نت فارسی
ضیاء الاسدی که ریاست فراکسیون صدری‌ها در پارلمان عراق اعلام کرد که این فراکسیون فراکسیون در پی ایجاد ائتلافی به منظور مقابله با دخالت‌های ایران در عراق است.
الاسدی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز که چهارشنبه 16 مه منتشر شد، توافق با هادی العامری و نوری المالکی را بعید دانست.
ائتلاف «سائرون» به رهبری صدر، پیروزی انتخابات پارلمانی عراق شد که شنبه 12 مه برگزار شد. هادی العامری ریاست ائتلاف «الفتح» متشکل از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه موسوم به حشد الشعبی را بر عهده دارد که از سوی ایران حمایت می‌شوند. این ائتلاف در انتخابات پس از «سائرون» در رتبه دوم ایستاد. نوری المالکی هم نخست‌وزیر پیشین عراق است که ائتلاف «دولت قانون» را در انتخابات رهبری می‌کرد.
الاسدی در مصاحبه خود گفت: «ما نگرانی خود را از حدوث دخالت‌هایی از سوی نیروهای داخلی یا خارجی که ایران یکی از آن‌ها است، مخفی نمی‌کنیم».
او ابراز امیدواری کرد که رهبران سیاسی، «یاد گرفته باشند به ایران اجازه دخالت و دیکته کردن نتایج انتخابات را ندهند».
الاسدی گفت: «اگر ایران بخواهد در تشکیل دولت تاثیر بگذارد، فراکسیون صدر به جای اعتراض‌های خیابانی، از راه‌های قانونی و دمکراتیک فشار خود را خواهد آورد».
مقتدی صدر رهبر جریان صدر و ائتلاف «سائرون» در انتخابات پارلمانی اخیر عراق اعلام کرد که قصد دارد، دولت «تکنوکرات» غیر حزبی تشکیل دهد.
پیش از این مقتدی صدر شامگاه سه‌شنبه 15 مه، با انتشار توئیتی در حساب رسمی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «معجون عطاری نخواهیم داشت. به سمت تشکیا دولتی تکنوکرات پیش می‌رویم که دری برای روزی مردم بگشاید و جایگاهی برای دزدی‌های احزاب نباشد».
اکنون صدر برای این‌که بتواند نقش اصلی را در انتخاب نخست‌وزیر و دولت آینده عراق ایفا کند، باید پیش از جلسه نخست‌ پارلمان، ائتلافی با دیگر گروه‌های نزدیک به سیاست‌هایش تشکیل دهد به گونه‌ای که بتواند فراکسیون بزرگتر پارلمان باشد.

حضور قاسم سلیمانی در عراق

از سویی برخی رسانه‌های محلی و همچنین منابع العربیه، از حضور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران ایران در عراق به منظور رایزنی بر سر تشکیل فراکسیونی بزرگ نزدیک به تهران در این کشور و تشکیل دولت از سوی این فراکسیون خبر دادند.
یک منبع آگاه که خواسته نامش فاش نشود، در این زمینه به العربیه گفت که قاسم سلیمانی از شامگاه دوشنبه 14 مه، در منطقه سبز بغداد حضور دارد و با هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح، نوری المالکی رهبر ائتلاف دولت قانون و ابو مهدی المهندس از فرماندهان شبه‌نظامیان شیعه عراقی موسوم به حشد الشعبی، تشکیل جلسه داده است.
منبع آگاه العربیه گفت که قاسم سلیمانی در رایزنی‌های خود به دنبال تشکیل فراکسیونی است که در آن فهرست فتح با دولت قانون و شماری دیگر از گروه‌ها ائتلاف کنند و با تشکیل بزرگترین فراکسیون در پارلمان، بتوانند نخست‌وزیر را انتخاب کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر