۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۸, سه‌شنبه

ترامپ به مکرون اعلام کرد که از برجام خارج خواهد شد - نیویورک تایمز:

 ترامپ به مکرون اعلام کرد که از برجام خارج خواهد شد - نیویورک تایمز:
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا
دبی-العربیه.نت فارسی
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز سه‌شنبه 8 مه گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه به او خبر داد که ایالات متحده، از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) خارج خواهد شد.
این روزنامه افزود که آمریکا خود را برای از سرگیری همه تحریم‌های ایران که در چارچوب توافق هسته‌ای تعلیق شده بود، آماده می‌کند.
بنا بر این گزارش یک منبع آمریکایی که در جریان جزئیات مذاکره تلفنی ترامپ و مکرون بوده به نیویورک تایمز گفت که ترامپ به ماکرون اعلام کرده از برجام خارج می‌شود و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، تحریم‌های اقتصادی جدیدی نیز علیه تهران وضع خواهد کرد.
پیش از این اتحادیه اروپا خواستار خودداری از افزایش تنش در زمینه توافق هسته‌ای ایران شده بود.
به گزارش العربیه، این در خواست در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان اتحادیه اروپا و بریتانیا، دیدار با معاون رئیس‌جمهوری ایران درباره آینده توافق هسته‌ای برگزار می‌کنند.
از سویی حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران سه‌شنبه با اشاره به احتمال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که این اقدام ممکن است «دو سه ماه» مشکل به وجود بیاورد که «از آن عبور می‌کنیم».
به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسن روحانی سه‌شنبه پس از بازدید از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی در جلسه‌ای با حضور مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی حوزه نفت، با اشاره به عزم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعلام موضوع خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران، گفت : «دولت برنامه‌اش از روز اوّل این بوده که با دنیا تعامل درست، صحیح و سازنده و مؤثر و به تعبیر خودمان یک تعامل برد- برد باشد، تعاملی که هم برای دیگران مفید باشد هم برای ما».
او افزود: «البته ممکن است یک شرایط استثنایی هر زمانی پیش بیاید. به هر حال یک آدم خاصی بیاید در کشوری حاکم شود و شرایط خاصی را به وجود بیاورد؛ این‌ها در دنیا وجود دارد، و از آن عبور می‌کنیم. ممکن است دو سه ماه هم مشکل داشته باشیم امّا به هر حال از آن عبور می‌کنیم».
ترامپ دوشنبه در توئیتی اعلام کرده بود که ساعت 22:30 دقیقه سه‌شنبه به وقت ایران موضع آمریکا در باره توافق هسته‌ای را اعلام خواهد کرد.
از قبل قرار بود که رئیس‌جمهوری آمریکا تا پایان ضرب الاجل چهار ماهه‌ای که برای اصلاح توافق هسته‌ای اعلام کرده بود و تا روز 12 مه به پایان می‌رسد، موضع خود را در این باره اعلام کند.
توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق می‌شود.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، از ابتدا مخالف برجام بود که در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده منعقد شد و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف می‌کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر