۱۳۹۵ آذر ۲۸, یکشنبه

وتوي روسيه يعني تكرار سربرنیتساي 1995وجنايت عليه بشريت ونسل كشي در حلب

 وتوي روسيه يعني تكرار سربرنیتساي 1995،جنايت عليه بشريت ونسل كشي در حلب .

 
به گزارش فارس، نمایندگان اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد آماده می‌شوند تا ساعاتی دیگر در خصوص طرح پیشنهادی فرانسه برای اعزام کلاه‌آبی‌های سازمان ملل به حلب را بررسی کنند ولی بنظر می‌رسد داستان رأی‌گیری امشب، ماجرایی است که از همین آغاز، پایان یافته است.
علت آن است که خبرگزاری اسپوت‌نیک به نقل از «ویتالی چورکین» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرده که کشورش از حق وتوی خود برای رد کردن این قطعنامه، استفاده خواهد کرد.
چورکین گفته: «پیش‌نویس قطعنامه فرانسوی‌ها برای اعمال نظارت سازمان ملل بر تخلیه حلب، خطرناک و غیرقابل‌اجرا است.»
این در حالیست که سفیر فرانسه در سازمان ملل گفته است، این امر از تکرار ایجاد "یک سربرنیتسای دیگر" جلوگیری خواهد کرد.
به گزارش دویچه وله، بر اساس پیش‌نویس مطرح‌شده از سوی فرانسه، شورای امنیت بر این نکته تأکید دارد که "ده‌ها هزار تن از ساکنان تحت محاصره حلب" به کمک نیاز دارند و بایستی به مناطق امن نقل مکان داده شوند. همچنین ناظران سازمان ملل وظیفه دارند، بر نقل مکان غیرنظامیان نظارت کرده و امنیت آنان را تأمین کنند.
در پیش‌نویس قطعنامه از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواسته می‌شود که سریعا برای اعزام کارکنان این نهاد به حلب که اکنون در سوریه هستند، اقدام کند. این ناظران بایستی شرایط "نقل مکان ساکنان بخش محاصره‌شده‌ی حلب" را مهیا کنند.
همچنین از حکومت سوریه خواسته می‌شود، امکان رسیدن ناظران سازمان ملل به حلب را فراهم کند. بر اساس متن پیش‌نویس، دبیرکل سازمان ملل موظف خواهد شد، در عرض ۵ روز پس از آغاز مأموریت ناظران این نهاد بین‌المللی، در مورد روند اجرای خواست‌های مطرح‌شده در پیش‌نویس قطعنامه به شورای امنیت گزارش دهد.
هزاران غیرنظامی و آخرین شورشیان مانده در حلب روز شنبه در انتظار خروج از این شهر ویران‌شده بودند. یک روز پیش از آن رژیم سوریه روند خروج آنان از شهر را متوقف کرده بود.
فرانسوا دولاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد، به خبرگزاری فرانسه گفته است، اعزام ناظران بین‌المللی به حلب از تکرار "سربرنیتسایی دیگر" جلوگیری خواهد کرد.
در سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا حدود ۸ هزار مرد و نوجوان مسلمان کشته شدند. این قتل‌عام به عنوان سنگین‌ترین جنایت در اروپا پس از جنگ دوم جهانی شناخته شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر