۱۳۹۵ خرداد ۵, چهارشنبه

ملا منصور برای معالجه به ایران سفر کرده بود - نیویورک تایمز














نیویورک تایمز: ملا منصور برای معالجه به ایران سفر کرده بود


نیویورک تایمز به‌نقل از یک مقام اروپایی گزارش داد ملا منصور، رهبر کشته‌شده طالبان برای معالجه پزشکی به ایران سفر کرده بود.

پیش از این نیز رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد: رهبر طالبان هنگام بازگشت از ایران، توسط پهپادهای آمریکایی کشته شد. این منبع به‌نقل از یک منبع امنیتی پاکستان افزود: فرد کشته شده دارای شناسنامه پاکستانی به نام 'محمد ولی، ساکن بلوچستان بوده و پاسپورت او روادید ورود به ایران را به تاریخ ۲۸ مارس ۲۰۱۶ داشته است. همین منبع افزوده است که صاحب پاسپورت در بازگشت از ایران در نزدیکی شهر احمدوال هدف حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفته و کشته شده است» .

پس از انتشار خبر کشته‌شدن ملا منصور، وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که در محل حادثه پاسپورتی با عکس ملا منصور پیدا کرده که نشان می‌دهد که او با نام جعلی به ایران سفر داشته است.

از سوی دیگر باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا رسماً مرگ ملا منصور، رهبر طالبان افغانستان را در حمله هوایی ایالات متحده تأیید کرد و گفت: «کشته شدن او گام مهمی در روند احیا و تثبیت صلح در افغانستان است».

باراک اوباما روز دوشنبه، سوم خرداد، در هانوی ویتنام، افزود: «ما رهبر سازمانی را از میان برداشتیم که به توطئه و انجام حمله علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف ادامه می‌داد، با مردم افغانستان در جنگ بود و خود را در صف گروه‌های افراطی مانند القاعده قرار داده بود» .

وزارت دفاع آمریکا، اول خرداد ماه اعلام کرد که ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان، هدف حمله هوایی پهپاد ارتش آن کشور قرار گرفته‌است. به گفته پنتاگون این حمله با دستور و صلاحدید رئیس‌جمهوری آمریکا انجام شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفت: «کشته شدن ملا اختر محمد منصور توسط پهپادهای آمریکا از عزم دولت واشینگتن در پشتیبانی از کسانی خبر می‌دهد که در پی ساختن افغانستان با ثبات‌تر، متحد، امن و مرفع هستند» . 
او همچنین گفت: رهبران پاکستان و افغانستان از انجام این عملیات مطلع شده بودند و خود وی با نخست‌وزیر پاکستان، نواز شریف، در اینباره گفتگوی تلفنی انجام داده است» .

لازم به یادآوری است ملا منصور تا تیر ماه سال 94 که مرگ ملا عمر، بنیانگذار شبه‌نظامیان تأیید شد، معاون وی بود و پس از آن رهبری شبه‌نظامیان را برعهده گرفت .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر