۱۳۹۵ شهریور ۷, یکشنبه

جلوگیری وزارت اطلاعات از برگزاری مجمع عمومی کانون نویسندگان

جلوگیری وزارت اطلاعات از برگزاری مجمع عمومی کانون نویسندگان

کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از برگزاری مجمع عمومی سالانه‌ی این کانون جلوگیری کرده است. در این مجمع قرار بود "هیئت دبیران" جدید کانون انتخاب شود.دویچه وله
قرار بود روز جمعه (۲۶ اوت/ ۵ شهریور) مجمع عمومی کانون نویسندگان ایران با هدف انتخاب "هیئت دبیران" جدید در منزل یکی از اعضا برگزار شود؛ این جلسه اما با حضور ماموران امنیتی لغو شد. این خبر را کانون نویسندگان ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است.
بر این اساس، در ۱۰ روز اخیر فاطمه سرحدی‌زاده، اکبر معصوم‌بیگی، علی‌رضا عباسی، قارن سوادکوهی و رضا خندان مهابادی، پنج عضو ارشد کانون نویسندگان، به وزارت اطلاعات احضار شده‌اند؛ به آنان تاکید شده بوده از برگزاری مجمع عمومی خودداری کنند.
کانون نویسندگان ایران شهریورماه ۱۳۹۳ اعلام کرد که مجمع عمومی این کانون در روز هفتم شهریور همان سال پس از ۱۲ سال ممانعت نیروهای امنیتی بار دیگر برگزار شده است. شهریورماه ۱۳۹۴ نیز خبر تشکیل مجمع عمومی این کانون منتشر شد.
این کانون در سال ۱۳۴۷ تشکیل شده و یکی از اصلی‌ترین نهادهای غیر دولتی نویسندگان در ایران برشمرده می‌شود. دست‌اندرکاران کانون نویسندگان همواره بر غیر سیاسی بودن این تشکل و فعالیت‌های آن تأکید کرده‌اند. فعالیت‌های کانون اما همواره برای دولت‌ها حساسیت‌برانگیز بوده است.
حمله به دفتر کانون نویسندگان ایران در سال ۱۳۶۰، سانحه‌ای که در سال ۱۳۷۵ برای اتوبوس حامل گروهی از نویسندگان به ارمنستان رخ داد، ممانعت از برگزاری مجمع عمومی در سال‌های مختلف و قتل محمد مختاری و جعفر پوینده، دو عضو این کانون (پرونده موسوم به ‌"قتل‌های زنجیره‌ای") از نمونه رخدادهای سیاسی هستند که برای این تشکل صنفی-فرهنگی رخ داده‌اند.
در بیانیه کانون نویسندگان ایران که در پی لغو مجمع عمومی این نهاد صادر شده، آمده است: «ما بارها اعلام کرده‌ایم نویسنده‌ایم و ما را با قدرت سیاسی کاری نیست، اما مخالف سانسور و خواهان آزادی بیان و اندیشه بی هیچ حصر و استثنا برای همگان هستیم و بدیهی است مجامع عمومی کانون نیز هدفی جز این را دنبال نمی‌کنند».
کانون نویسندگان ایران سه ماه پیش هم در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی خواسته بود دولت وفاداری به آزادی را در عمل نشان دهد. این تشکل، سانسور و حذف در نمایشگاه کتاب تهران را ناقض سخنان رئیس جمهوری اسلامی در دفاع از آزادی نویسندگان و ناشران خوانده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر