۱۳۹۵ شهریور ۶, شنبه

اعتراف به شکست رژیم ومتحدش اسد در حلب وآه وحسرتهای بی پایان سایت خامنه ای وپاسداران در این رابطه

اعتراف به شکست رژیم ومتحدش اسد در حلب وآه وحسرتهای بی پایان سایت خامنه ای وپاسداران در این رابطه

نبردهای داغ حلب در روزهای گرم تابستان ! بخش دوم از تحولات جهان ... گزازش مفصل یک شکست 

دو روز پس از تکمیل محاصره حلب المحیسنی قاضی شرعی سعودی الاصل جیش الفتح با همراهی رسانه های قطری و سعودی تبلیغات عظیمی مبنی بر آغاز عملیات جدید مسلحین با عنوان " شکستن محاصره حلب " براه انداختند و به دنبال آن گروه بزرگی از مسلحین برای شرکت در این عملیات تجمع کردند .
تجمعی که از لحاظ تعداد گروه های شرکت کننده در یک عملیات تا به امروز یعنی از ابتدای درگیریهای سوریه تا کنون سابقه نداشته است .
گروه های شرکت کننده در این عملیات شامل اتاق عملیات جیش الفتح و فتح حلب به همراهی چند گروه دیگر میشدند که با در نظر گرفتن زیر مجموعه های آنها چیزی بیشتر از 30 گروه را در بر میگرفت .
حملات مسلحین طبق معمول با انتحاری های خط شکن و نفرات انغماسی که بیشتر آنها از تروریستهای خارجی و افراد با تجربه تشکیل شده اند در طول جبهه ای به وسعت 20 کیلومتر آغاز شد .
هرچند که المحیسنی تعداد نیروهای شرکت کننده در عملیات را 10 هزار نفر عنوان کرد ولی با توجه به وضعیت جغرافیایی منطقه و استفاده از نیروهای مجرب تعداد نیرویی بیشتر از 4000 هزار نفر برای عملیات موثر متصور نیست .
البته این را باید متذکر شد که رقم  10 هزار نفر در صورت در نظر گرفتن پتانسیل کلی مسلحین در جنوب حلب و ادلب دور از ذهن نیست و مسلحین قادر خواهند بود در صورت نیاز به شکل سریع نیروهای تازه نفس را با تلفات خود جایگزین کنند .
این واقعیت در حملات پیوسته ی مسلحین برای شکستن محاصره حلب و استفاده از موج های انسانی به تعداد دفعات بالا مشخص شد .
هر چند که جنگنده های روسیه و سوریه در طول این مدت کل منطقه را زیر آتش گرفتند و توپخانه ارتش سوریه به خوبی تحرکات تروریستها در جنوب حلب را هدف قرار داد ولی تصمیم و حرکت ضعیف نیروهای ارتش سوریه در روی زمین و طبق معمول کندی در ارسال نیروهای کمکی به منطقه و تعداد پایین مدافعان نسبت به نیروهای مهاجم ، این فرصت را در اختیار مسلحینی که به شکل انتحار گونه میجنگند مهیا کرد تا با دادن تلفات بالا قدم به قدم پیشروی کرده و ارتش نیز قدم به قدم عقب نشینی کرد .
واقعیات ماجرا در این نبرد بدین صورت است که پس از آغاز حمله ی مسلحین ارتش سوریه در مرحله اول سعی کرد خط دفاع اول در مدرسه الحکمه و بلندیهای  تل موته ، تل احد و کتیبة الصواریخ را حفظ کند . بدیهی است که این نقاط و بلندیها دیوار حائل بین مسلحین جنوب حلب با مواضع ارتش در توپخانه راموسه و مناطق حاشیه ای جنوب غرب شهر حلب هست و سقوط خط دفاعی اول دیر یا زود به منزله ی سقوط مناطق پشت سر آن خواهد بود و ارتش سوریه این را به خوبی میدانست .
بنابراین پس از سقوط این مناطق و مشخص شدن عدم توانایی ارتش در نگهداری مناطق پس از آن سیاست دیگری در پیش گرفته شد و آن گرفتن حداکثر تلفات از مسلحین در ازای عقب نشینی به مستحکم ترین مناطق ممکن بود .
این سخنان به معنای توجیه اشتباهات ارتش سوریه و یا تغییر واقعیات نیست کمااینکه با توجه به وضع میدانی موجود و با در نظر گرفتن تمام فاکتورها شاید هر فرمانده ی دیگری هم بود چنین تصمیمی را اتخاذ میکرد .همانطور که در گذشته گفتیم تمام اتفاقات و یا منصفانه تر بگوییم بیشتر مشکلاتی که در این عملیات برای ارتش سوریه بوجود آمد ؛ مربوط به غفلت آنها از جبهه ی جنوبی و متحدان خود در مناطق خان طومان و روستاهای پایین دست آن بوده و هست .
اگر در زمان حملات همه جانبه ی تروریستها به مناطق آزاد شده در ریف جنوبی تصمیمات بهتری گرفته میشد و متحدان همکاری بهتری با یکدیگر داشتند کار به دفاع در مدرسه الحکمه و چند بلندی در جنوب شهر نمیکشید و خطوط دفاعی چندین کیلومتر دورتر از مناطق شهری بود.
در هر صورت نبردها ادامه پیدا کرد و مسلحین سوری و غیر سوری با حملات همزمان از داخل و بیرون شهر به مواضع ارتش سوریه در توپخانه راموسه و منطقه راموسه ، ارتش را مجبور به عقب نشینی کردند و ارتش سوریه در آخرین موضع دفاعی خود یعنی کارخانه سیمان ، شمال توپخانه راموسه و اطراف مجتمع 1070 مستقر شد .
با پیشرویهای صورت گرفته معبری متزلزل برای مسلحین شرق حلب باز شد و محاصره حلب بصورت نظامی شکسته شد.البته این منطقه تا این لحظه برای استفاده عموم و یا حتی انتقال خود مسلحین قابل استفاده نیست و بر اساس آنچه که از کلیپ های ویدویی مشخص است کوچکترین تحرکات توسط جنگنده ها و توپخانه هدف قرار گرفته میشود .
در حال حاضر نبردها در این منطقه ادامه دارد و طبق آمار غیر رسمی چیزی نزدیک به 700 نفر از مسلحین در این دو ماه به هلاکت رسیدند . بصورت کلی مسلحین در چند گام کلی موفق به شکستن محاصره حلب شدند که در نقشه زیر مشخص شده است .
لازم به ذکر هست که در عملیات اخیر بیشتر نیروهای عملیاتی از خود ارتش سوریه و دفاع وطنی و تعدادی از نیروهای لواء القدس فلسطینی بوده و حضور نیروهای متحد غیر سوری بسیار اندک بوده است .
با تمام این تفاسیر هنوز دیر نشده و ارتش سوریه این فرصت را دارد با در دست گرفتن ابتکارعمل نتیجه نبرد را تغییر دهد  و مسلحین حاضر در شرق حلب یکبار دیگر محاصره کند .
لازمه ی این کار باز کردن چند جبهه همزمان در چندین محور و برهم زدن تمرکز مسلحین از توپخانه راموسه و  مناطق اطراف آن است . روشی که امتحان خود را پس داده و در عملیات محرم سال گذشته در جنوب حلب شاهد آن بودیم .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر