۱۳۹۳ بهمن ۳, جمعه

تحولات منطقه- دادستانی آلمان مشاور پیشین اردوغان را به جاسوسی متهم کرده است


تحولات منطقه

دادستانی آلمان مشاور پیشین اردوغان را به جاسوسی متهم کرده است

سه نفر به ظن جاسوسی برای دولت ترکیه در بازداشت موقت دستگاه قضایی آلمان قرار دارند. هنوز شکایتی علیه این سه اقامه نشده اما موضوع از این جهت اهمیت دارد که یکی از مظنونان قبلا مشاور رئیس جمهور ترکیه بوده است.
رجب طیب اردوغان
دادستانی فدرال آلمان در ۱۱ نوامبر ۲۰۱۴ حکم دستگیری سه نفر را به اتهام "فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی" صادر کرد. این سه در ۱۷ دسامبر بازداشت شده‌اند. دو تن آنها شهروندان ترکیه و دیگری، یک شهروند آلمانی ترک‌تبار هستند.
یکی از دستگیرشدگان، محمد طاها گرگیراوغلو نام دارد که پیش‌تر، مشاور اردوغان، نخست وزیر وقت و رئیس جمهور کنونی ترکیه بوده است. او که ۵۸ سال دارد، در یک کمیته‌ اقتصادی کار می‌کرده که امور مربوط به قرضه‌های دولتی را بر عهده داشت. گرگیراوغلو عضو هیات مدیره هالک بانک نیز بوده است.
گرگیراوغلو فردی ثروتمند، مذهبی و متعلق به جناح محافظه‌کار حزب عدالت و توسعه معرفی می‌شود. وبسایتی که پیش‌تر فعالیت‌های اقتصادی و کاری او را منعکس می‌کرد عجالتا از دسترس خارج است.
رسانه‌های آلمانی پیش‌تر خبر بازداشت موقت این سه را داده بودند اما نام کامل آنها و از جمله موقعیت شغلی گرگیراوغلو عنوان نشده بود.
بیشتر بخوانید: بازداشت سه شهروند ترکیه در آلمان به اتهام جاسوسی
به نوشته «اشپیگل آنلاین»، گرگیراوغلو مستقیما پس از آخرین سفر به آلمان، در فرودگاه فرانکفورت دستگیر شده است. او به هدایت دو مظنون دیگر پرونده متهم است که به همکاری با سرویس مخفی ترکیه "میت" متهم هستند. دایره فعالیت این دو متهم، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شهروندان ترکیه و تشکل‌های آنان در آلمان و ارائه این اطلاعات به "میت" عنوان می‌شود.
«اشپیگل آنلاین» به نقل از محافل اپوزیسیون ترکیه می‌نویسد که این افراد احتمالا در کار جاسوسی علیه فعالان جنبش فتح‌الله گولن بوده‌اند. رهبر جنبش موسوم به "خدمت" در آمریکا به سر می‌برد و اردوغان او را به تلاش برای سقوط دولت با نفوذ در دادگستری و پلیس ترکیه و ایجاد ساختارهای موازی در این دو حوزه متهم می‌کند. برخی محافل دیگر ترک گفته‌اند که متهمان سرگرم جاسوسی علیه اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بوده‌اند.
در ترکیه اما در باره این ماجرا سکوت می‌شود. دولت ترکیه در یک توضیح مختصر، هرگونه ارتباط متهمان با سازمان "میت" را تکذیب کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه ۱۹ دسامبر/۲۸ آذر به خبرگزاری آناتولی گفته بود هیچ ارتباطی بین این سه شهروند با دستگاه اطلاعاتی این کشور وجود ندارد. رسانه‌های ترکیه نیز تا کنون موضوع را نادیده گرفته‌اند. در عمل اما دولت ترکیه، دو وکیل و دو دیپلمات را برای پیگیری وضع متهمان به کار گماشته است.
در گزارش «اشپیگل آنلاین» آمده که دادستانی آلمان نیز به دلیل ادامه رسیدگی‌های قضایی، مایل به ارائه توضیح در موضوع نیست اما محافل امنیتی این کشور گفته‌اند که اتهام‌ها می‌توانند بسیار سنگین باشند وگرنه تحقیقات نمی‌بایست این قدر طول بکشند. این سه مظنون از چهار هفته پیش در بازداشت موقت به سر می‌برند.
ناظران مطلع در مسائل ترکیه می‌گویند زمینه این فعالیت‌ها می‌تواند انتخابات پارلمانی ترکیه باشد که در تابستان ۲۰۱۵ برگزار می‌شود. اردوغان که از اوت ۲۰۱۴ رئیس جمهور شده، قصد تحکیم پایه‌های قدرت خود را دارد اما حزب عدالت و توسعه که او رهبر آن است، برای تسلط بیشتر و کسب اکثریت قاطع، به دو سوم آرا نیاز دارد. میزان رای اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت ۵۲ درصد بود.
نزدیک ۴ میلیون ترک و ترک‌تبار در آلمان زندگی می‌کنند و کسب اطلاع از طرز فکر و وابستگی‌های اعتقادی آنها می‌تواند برای اتاق فکر اردوغان و حزب عدالت و توسعه ارزشمند باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر