۱۴۰۵ تیر ۲, سه‌شنبه

در ژنو واقعا چه گذشت العربیه :تناقض‌‌ اظهارات ونس و قالیباف درباره «دارایی‌های آزاده شده» و خروج هیئت ایرانی

 در ژنو واقعا چه گذشت العربیه :تناقض‌‌ اظهارات ونس و قالیباف درباره «دارایی‌های آزاده شده» و خروج هیئت ایرانی


هیئت مذاکره ایرانی قالیباف وعباس عراقچی وآمریکا ونس 

با وجود فضای خوش‌بینانه‌ای که بر مذاکرات آمریکا و ایران در اقامتگاه «بورگن‌اشتوک» در شب یکشنبه تا دوشنبه حاکم بود، طی ساعات گذشته برخی تناقض‌ها از طریق اظهارات محمدباقر قالیباف، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، و جی‌دی ونس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و رئیس هیئت آمریکایی، آشکار شد.

ونس شامگاه دیروز در اظهاراتی مطبوعاتی تأکید کرد که آمریکا با آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران موافقت کرده است، مشروط بر اینکه در مذاکرات میان دو طرف پیشرفت مشاهده شود.

او افزود که این اقدام برای کشاورزان آمریکایی نیز سودمند خواهد بود، زیرا با این پول‌ها محصولات آمریکایی خریداری خواهد شد.

از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نیز تأکید کرد که تهران با پول‌های آزادشده محصولات آمریکایی خریداری خواهد کرد.

اما طرف ایرانی این موضوع را رد کرد. قالیباف و عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، تصریح کردند ایران بر اساس یادداشت تفاهم، ملزم به خرید محصولات کشاورزی از آمریکا نیست.

همتی ادعاهای ترامپ و معاونش را رد کرد و توضیح داد که نخستین بخش از دارایی‌های آزادشده ایران به ارزش 6 میلیارد دلار، مطابق با شرایط توافق تبادل زندانیان میان آمریکا و ایران در سال 2023 مصرف خواهد شد؛ توافقی که هزینه‌کرد این منابع را به کالاهای اساسی و دارو محدود می‌کند.

او همچنین افزود که ایران تنها در صورتی محصولات کشاورزی آمریکا را خریداری خواهد کرد که از نظر قیمت و کیفیت نسبت به گزینه‌های جایگزین برتری داشته باشند. او اشاره کرد که وزارت جهاد کشاورزی ایران در سال‌های اخیر معمولاً از شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی برای تأمین نیازهای کشاورزی خود استفاده کرده است.

همتی همچنین خاطرنشان کرد که سایر دارایی‌های مسدودشده، از جمله بخش دوم 6 میلیارد دلاری و دیگر منابع مالی توقیف‌شده، تنها به کالاهای اساسی محدود نخواهد بود و می‌توان از آن‌ها برای خرید سایر کالاهای غیرتحریمی نیز استفاده کرد.

خروج هیئت ایرانی

دومین تناقض میان اظهارات دو طرف مربوط به ادعای خروج هیئت ایرانی از مذاکرات 18 ساعته شب یکشنبه تا دوشنبه بود.

ونس تأکید کرد تمامی گزارش‌ها درباره ترک مذاکرات توسط هیئت ایرانی کاملاً نادرست و ساخته‌وپرداخته رسانه‌ها بوده است.

اما قالیباف بعداً در اظهاراتی مطبوعاتی مدعی شد هیئت ایرانی واقعاً از جلسه مذاکرات خارج شده بود؛ آن هم زمانی که مذاکرات پس از ساعت‌ها بحث به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شد و ترامپ با اظهارات تند خود علیه ایران به تهدید ادامه می‌داد.

قالیباف گفت که به میانجی‌های قطری و پاکستانی اعلام کرده است که بند نخست یادداشت تفاهم بر عدم تبادل تهدید میان دو کشور تأکید دارد. این اظهارات به نقل از تلویزیون دولتی ایران منتشر شد.

بازرسان هسته‌ای

ونس همچنین اعلام کرد تهران با ورود بازرسان هسته‌ای موافقت کرده است. او پس از مشارکت در مذاکرات به خبرنگاران گفت:«ما پایه‌ای بسیار محکم برای دستیابی به یک توافق نهایی موفق ایجاد کرده‌ایم».

اما اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، تأکید کرد ایران هنوز درباره مسائل هسته‌ای گفت‌وگو نکرده و در مذاکرات سوئیس هیچ تعهد جدیدی ارائه نداده است.

او افزود، اجرای تعهدات ایران در چارچوب تفاهم «اسلام‌آباد» همچنان به اجرای تعهدات طرف مقابل درباره پایان جنگ، تداوم صادرات نفت ایران و آزادسازی دارایی‌ها و منابع مالی مسدودشده وابسته خواهد بود.

در همین حال خبرگزاری رسمی ایران «ایرنا» گزارش داد هیئت ایرانی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، پس از 18 ساعت مذاکرات فشرده، اقامتگاه را ترک کرد.

در مقابل، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر، بامداد دوشنبه تصویری منتشر کرد که در آن در کنار ونس نشسته بود؛ ونس در حال کار با رایانه قابل حمل خود دیده می‌شد و جرد کوشنر، فرستاده ویژه آمریکا، نیز پشت سر آن‌ها حضور داشت.

او این تصویر را با این توضیح منتشر کرد: «مستقیماً از لوسرن سوئیس؛ کار همچنان ادامه دارد».

پس از ترک محل مذاکرات توسط هیئت‌های آمریکایی و ایرانی، وزارت خارجه سوئیس اعلام کرد شرایط برای «ازسرگیری فوری» مذاکرات در سطح فنی فراهم شده است.

در این مذاکرات، ایران و آمریکا بر سر سازوکارهایی برای توقف درگیری‌ها در لبنان و تأمین امنیت تنگه راهبردی هرمز به تفاهم رسیدند؛ موضوعی که پاکستان و قطر، به عنوان دو کشور میانجی، آن را اعلام کردند. این دو مسئله از مهم‌ترین محورهای جنگی بوده‌اند که منطقه را دچار تنش و اقتصاد جهانی را با اختلال مواجه کرده است.

در بیانیه مشترک دولت‌های پاکستان و قطر آمده است که مذاکره‌کنندگان به «پیشرفت‌های امیدوارکننده‌ای» دست یافته‌اند.

https://farsi.alarabiya.net/iran/2026/06/23/العربیه فارسی

۱۴۰۵ تیر ۱, دوشنبه

عاطفه نادعلیان؛ نویسنده «کودتای نافرجام» کیست و چرا ۳۰ خرداد را دوباره روایت می‌کند؟ شهرام ب

 عاطفه نادعلیان؛ نویسنده «کودتای نافرجام» کیست و چرا ۳۰ خرداد را دوباره روایت می‌کند؟


عاطفه نادعلیان؛(پرستوی مهندس ابراهیم خدابنده)  نویسنده «کودتای نافرجام» کیست و چرا ۳۰ خرداد را دوباره روایت می‌کند؟

در روزهایی که بار دیگر سالگرد ۳۰ خرداد فرا می‌رسد، رسانه‌ها و چهره‌های وابسته به روایت رسمی وزارت اطلاعات تلاش می‌کنند تصویری تازه از یکی از مهم‌ترین و مناقشه‌برانگیزترین وقایع تاریخ معاصر ایران ارائه دهند.

در همین چارچوب، عاطفه نادعلیان از پرستوهای وزارت در مقاله‌ای با عنوان «کودتای نافرجام؛ کودتای ۳۰ خرداد ۱۳۶۰» کوشیده است آنچه را که طی چهار دهه گذشته در ادبیات رسمی حکومت بویژه وزارت اطلاعات واطلاعات سپاه با عنوان «کودتای مجاهدین» شناخته شده، بار دیگر بازسازی و بازتولید کند.

اما پیش از آنکه به محتوای این مقاله بپردازیم، یک سؤال اساسی مطرح می‌شود:

عاطفه نادعلیان کیست و از چه جایگاهی درباره ۳۰ خرداد سخن می‌گوید؟

این پرسش از آن جهت اهمیت دارد که مقاله مورد بحث، یک پژوهش دانشگاهی یا یک بررسی مستقل تاریخی نیست؛ بلکه بخشی از یک جنگ سیاسی و تبلیغاتی طولانی‌مدت بر سر حافظه تاریخی جامعه ایران است که توسط وزارت اطلاعات دامن زده میشود و روایت سازی میشود.

در این میان، نام عاطفه نادعلیان سال‌هاست در کنار ابراهیم خدابنده و مجموعه موسوم به «انجمن نجات» دیده می‌شود؛ مجموعه‌ای که این پرستوی وزارت اطلاعات را هم شامل میشود که  بخش مهمی از فعالیت‌های خود را بر حمله به سازمان مجاهدین خلق، اشرف، اشرف ۳ و مقاومت ایران متمرکز کرده است.

از همین رو، برای درک بهتر مقاله «کودتای نافرجام» ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که چرا پس از گذشت بیش از ۴۵ سال از وقایع ۳۰ خرداد، هنوز بازنویسی آن برای برخی جریان‌های ولایتی ووزارتی اهمیت حیاتی دارد؟

آیا مسئله صرفاً یک اختلاف تاریخی است؟

یا آن‌گونه که شواهد نشان می‌دهد، نزاع اصلی بر سر گذشته نیست؛ بلکه بر سر مشروعیت امروز و آینده ایران است؟ ومجاهدین پا بر گلوی روایت سازی ها وشیطانسازیهای آن گذاشته وبا افشاگریهای اساسی وبنیادین نفس آنها را بریده است.

در این پرونده، ابتدا به نقش ابراهیم خدابنده، انجمن نجات و شبکه تبلیغاتی پیرامون آن می‌پردازیم و سپس به سراغ مقاله «کودتای نافرجام» خواهیم رفت تا ببینیم آیا ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ واقعاً یک کودتا بود یا نقطه انفجار بحرانی که از ماه‌ها قبل با حذف مخالفان، عزل بنی‌صدر و یکدست‌سازی قدرت در حال شکل‌گیری بود.

شهرام ب ادامه دارد 

اشرف گردی با خودرو بعد از کهکشان پیروز ۳۰ خرداد در پاریس

اشرف گردی با خودرو بعد از کهکشان پیروز ۳۰ خردادبرابر ۲۰ژوئن ۲۰۲۶ در پاریس
اشرف گردی با خودرو بعد پیروزی بزرگ ۳۰ خرداد ۱۴۰۵برابر با ۲۰ ژوئن ۲۰۲۶



 

اشرف گردی با دوچرخه توسط اشرفیان بعد ازکهکشان پیروز ۲۰ ژوئن یا ۳۰ خرداد ۱۴۰۵

 اشرف گردی با دوچرخه توسط اشرفیان بعد کهکشان پیروز ۲۰ ژوئن یا ۳۰ خرداد ۱۴۰۵



پیام آقای مسعود رجوی بعد از کهکشان پیروز ۲۰ ژوئن یا ۳۰ خرداد ۱۴۰۵

پیام آقای مسعود رجوی بعد از کهکشان پیروز ۲۰ ژوئن یا ۳۰ خرداد ۱۴۰۵
 
مسعود رجوی درود بر هواداران مقاومت واشرف نشانان دلاور در ۳۰ خرداد ۱۴۰۵

 

۱۴۰۵ خرداد ۳۱, یکشنبه

بیانیه گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران و ۱۲ گزارشگر دیگر مستقل ملل متحد

 

بیانیه گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر در ایران و ۱۲ گزارشگر دیگر مستقل ملل متحد

مای ساتو گزارشگر ویژه سازمان ملل
مای ساتو گزارشگر ویژه سازمان ملل

مای ساتو، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌بشر ایران به همراه ۱۲ کارشناس مستقل این سازمان طی بیانیه‌یی ضمن استقبال از امضای یادداشت تفاهم میان آمریکا و رژیم ایران هشدار دادند هر گونه توافق نهایی که وضعیت حقوق‌بشر در ایران را نادیده بگیرد، اساساً ناقص خواهد بود.

در این بیانیه آمده است: از زمان آغاز جنگ، دست‌کم ۱۵۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند. مقامات رژیم ایران برخورد با مخالفان و معترضان را تشدید کرده‌اند و هزاران نفر بازداشت شده‌اند. موارد بسیاری از اعمال شکنجه و ناپدیدسازی قهری و ارعاب زندانیان با اعدامهای نمایشی گزارش‌شده است.

مای ساتو و ۱۲ کارشناس مستقل سازمان ملل اعلام کردند: توافقی که در خدمت منافع ژئوپلیتیکی باشد، اما مردم ایران را پشت سر بگذارد، شایسته عنوان توافق صلح نیست. همه دولتها، از جمله کشورهای میانجی، باید از نفوذ خود استفاده کنند تا مذاکرات ۶۰ روز آینده به توافقی منجر شود که در آن پاسخگویی، جبران خسارت و پرداخت غرامت به قربانیان نقض حقوق‌بشر تضمین شده باشد. پایان درگیریها نباید با بازگشت حقوق و آزادیها برای مردم اشتباه گرفته شود.

سایت کمیساریای عالی حقوق‌بشر - ژنو؛ ۳۰ خرداد ۱۴۰۵

سازمان مجاهدین خلق ایران

۴۵ شعلهٔ فروزان در چهل‌و‌پنجمین سالگرد مقاومت سراسری

 ۴۵ شعلهٔ فروزان در چهل‌و‌پنجمین سالگرد مقاومت سراسری

۴۵ شعلهٔ فروزان در چهل‌وپنجمین سالگرد مقاومت سراسری
۴۵ شعلهٔ فروزان در چهل‌وپنجمین سالگرد مقاومت سراسری

در آستانه ۳۰ خرداد، چهل‌وپنجمین سالگرد سرآغاز مقاومت انقلابی سراسری، روز شهیدان و زندانیان سیاسی و سالروز تأسیس ارتش آزادی‌بخش ملی ایران، ۴۵ شعله فروزان در شهرهای میهن زبانه کشید.

روز گذشته در همین ستون به رژهٔ شورشگران با ده‌ها رشته پراتیک انقلابی و تصویرنگاری در شهرهای میهن اشاره کردیم و امروز در آستانه ۳۰ خرداد، شورشگران با ۴۵ اخگر فروزان بر مراکز سرکوب و فساد و نمادهای پلید شیطان فرود آمدند.

واحدهای دلیر ارتش آزادی و شورشگران ضددیکتاتوری و وابستگی، با دورد به شهیدان، در منتهای جسارت، پایگاه‌های بسیج ضدمردمی و مراکز سرکوب را درهم‌کوبیدند.

این مصاف جسورانه با عملیات‌های تهاجمی و انفجار در مراکز غارت و سرکوب کلید خورد. در تهران، انفجار در شهرداری منطقه ۴ (محل تجمع مزدوران برای حمله به شورشگران) و پرتاب کوکتل به پایگاه بسیج سپاه پاسداران، نیمه‌شب، خواب از چشم مزدوران ربود.

دایره این تهاجم برق‌آسا، بلافاصله به سایر نقاط کشور گسترش یافت: انفجار در پایگاه بسیج اسلامشهر و اهواز و در هم کوبیدن قضاییهٔ جلادان در محمدشهر کرج سیلی دیگری بود بر بناگوش پاسداران.

در ادامهٔ این سلسله عملیات، رزم‌آوران دلیر شورشی در خطهٔ سیستان و بلوچستان، اداره تبلیغات ضداسلامی و نهاد نمایندگی ولایت فقیه را در ایرانشهر درهم‌کوبیدند، حوزه بسیج مقر گردان ضد امام علی در خاش را منفجر کردند، پایگاه بسیج ضددانش‌آموزی، پایگاه بسیج سپاه پاسداران، پایگاه بسیج ضددانش‌آموزی را در زاهدان به آتش کشیدند و با پرتاب کوکتل به مجتمع فرهنگی جلاد سلیمانی و بنر خامنه‌ای در چابهار درس جدیدی به مزدوران دادند.

رزم‌آوران آزادی در ادامهٔ سیلی‌های آتشین بر بناگوش دژخیمان، با انفجار حوزه بسیج سپاه پاسداران در قائمشهر و به آتش کشیدن پایگاه بسیج سپاه در خرمشهر و شهرکرد، تهاجم به حوزه‌های جهل و جنایت و تبلیغات رژیم در بروجن و فرخ‌شهر، دامنهٔ آتش را گسترش دادند و در نیشابور و سبزوار پایگاه‌های بسیج سپاه پاسداران را به آتش کشیدند.

واحدهای دلیر ارتش آزادی هم‌زمان، بنرهای خمینی ملعون، خامنه‌ای ضحاک و مجتبی سفاک را در تهران، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، ساری، کرمان، همدان، شهرکرد، رفسنجان، فارسان، نیک‌شهر و خاش شعله‌ور کردند. شورشگران در ساری و زاهدان هم‌زمان با به آتش کشیدن بنر خامنه‌ای شعار «مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر» و «زنده باد رجوی، زنده باد ارتش آزادی‌بخش ملی ایران» سردادند.

این فوران خشم و شجاعت همان زمین سفتی است که کهکشان مقاومت بر آن ایستاده و با گام‌های استوار به‌سوی صلح و آزادی و برپایی جمهوری دموکراتیک پیش می‌رود.

 سازمان مجاهدین خلق ایرانhttps://radio.mojahedin.org/i/