۶۰سالگی طلوعی ماندگارسازمان مجاهدین خلق ایران مبارک باد

۶۰سالگی طلوعی ماندگارسازمان مجاهدین خلق ایران مبارک باد

۱۴۰۳ شهریور ۱۷, شنبه

فرمانده سپاه پاسداران: اسرائیل 14 کشتی ما را زد، ما هم 12 کشتی آن‌ها را زدیم

 فرمانده سپاه پاسداران: اسرائیل 14 کشتی ما را زد، ما هم 12 کشتی آن‌ها را زدیم


حسین سلامی سرکرده پاسداران خامنه ای

فرمانده سپاه پاسداران برای اولین بار درباره جنگ دریایی پنهان بین ایران و اسرائیل سخن گفت و و از این درگیری‌ها با عنوان «جنگ کشتی‌ها» یاد کرد.

به گزارش «تسنیم»، حسین سلامی، روز جمعه در جریان بازدید مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران از قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران، گفت: «در دریای سرخ و مدیترانه‌، 14 کشتی از ما زدند که نفت صادر نشود. بالاخره متوجه شدیم که اسرائیل کشتی‌ها را می‌زند ما هم 12 کشتی آنها را زدیم. کشتی پنجم را که زدیم دست آنها بالا رفت و گفتند نبرد کشتی‌ها را متوقف می‌کنیم.»

فرمانده سپاه پاسداران همچنین به توقیف نفتکش ایرانی «گریس 1 »در جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی بریتانیایی اشاره کرد و گفت: «ما هم کشتی استنا ایمپرو را گرفتیم و مبادله کردیم، آنها تسلیم شدند.»

او همچنین گفت که پس از توقیف نفتکش‌های ایران در یونان، سپاه پاسداران نیز دو کشتی را توقیف کرد تا با آن کشتی‌ها مبادله کند.

پس از آنکه دادگاه جبل‌الطارق حکم توقیف نفتکش ایرانی گریس 1 را تمدید کرد، نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو توسط سپاه پاسداران، هنگام عبور از تنگه هرمز، توقیف شد.

روزنامه «وال‌استریت ژورنال» در مارس 2021، به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که اسرائیل 12 نفتکش که به مقصد سوریه حرکت می‌کردند را هدف قرار داده است. اسرائیل از سال 2019، نفتکش‌های ایرانی یا حامل نفت ایران را که به سمت سوریه می‌رفتند، با استفاده از مین‌های دریایی و سایر تسلیحات هدف قرار داده است. برخی از این کشتی‌ها علاوه بر نفت، تسلیحات نیز حمل می‌کردند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، در آن زمان، ایران با نقض تحریم‌ها از طریق کانال سوئز و با خاموش کردن سیستم‌های ردیابی، نفت را به طور قاچاق به سوریه ارسال می‌کرد.

وزارت خارجه ایران در طول این درگیری‌های پنهان دریایی، حمله به نفتکش‌های اسرائیلی را تکذیب کرده بود.

از جمله، روزنامه دولتی «تهران‌تایمز» در اوت 2021 به نقل از یک مقام وزارت خارجه، حمله پهپادهای انتحاری به نفتکش «مرسر استریت» متعلق به یک شرکت اسرائیلی، که در جریان آن دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشته شدند را تکذیب کرده و گفته بود چنین اتهاماتی «عجولانه و بدون مدرک» است.

این مقام همچنین نسبت به «ماجراجویی‌های» اسرائیل هشدار داده بود.

اظهارات حسین سلامی درباره حمله به کشتی‌های اسرائیل، نخستین تایید رسمی یک مقام ارشد نظامی حکومت ایران درباره این درگیری‌های دریایی است. العربیه فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر