سفر چهار نماینده پارلمان فرانسه به دمشق پایتخت سوریه و دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور، موجی از انتقادها را برانگیخت. این دیدار بدون موافقت وزارت خارجه فرانسه صورت گرفته است.
به گزارش العربیه، مانوئل والس نخست وزیر فرانسه، در اولین واکنش نسبت به سفر نمایندگان پارلمان کشورش به سوریه، بشار اسد را «جلاد» توصیف کرد و سفر نمایندگان را یک اشتباه اخلاقی خواند.
پیر لولوژ یکی از حزب «اتحاد برای جننبش مردمی» با تاکید بر اینکه وی هیچ اطلاعی از این سفر ندارد، اظهار داشت که این احتمال وجود دارد که سفر نمایندگان از سوی رژیم دمشق مورد بهره برداری قرار گیرد.
برخی مقامات فرانسه می گویند که سفر چهار نماینده پارلمان و دیدار با اسد کاملا شخصی است و هیج ارتباطی به مواضع رسمی پاریس ندارد.
پوریا امیرشاهی نماینده سوسیالیست پارلمان فرانسه بیان کرد که دیدار چهار نماینده با اسد، نیاز به مجوز وزرات خارجه نداشته است. در مقابل الیزابت گیگو دیگر نماینده پارلمان می گوید با توجه به شرایط کنونی سوریه، دیدار از این کشور و گفت و گو با اسد را «ماجواجویانه» توصیف کرد.
از سوی دیگر حزب سوسیالیست فرانسه اعلام کرده که احتمالا یکی از نمایندگان خود را که در سفر به سوریه شرکت داشته است، از حزب اخراج خواهد کرد.
کریستوف کامبادلیس دبیر کل حزب سوسیالیست فرانسه گفته که اقداماتی را علیه جیرارد نماینده پارلمان انجام خواهند داد. وی اسد را دیکتاتوری نه تنها خودخواه بلکه یک جلاد خواند.